در جلسه ۱۳۲ کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت:

سرپرست شهرداری رشت پاسخگوی غیبت مدیران باشد | مصوبات شورا برای ترویج کتابخوانی اجرایی نشد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت گفت: تاکنون چندین جلسه از وی جهت حضور در کمیسیون فرهنگی دعوت شد اما هر بار به بهانه‌های مختلف ممانعت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت از تعدادی فرزندان و خواهران شهدای مدافع حرم تجلیل شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت سید رضا موسوی روزان ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت میلاد امام رضا (ع) و روز خبرنگار اظهار کرد:خبرنگاران نقش موثری در اطلاع رسانی دارند.

وی با اشاره به دهه کرامت تصریح کرد: دهه کرامت با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز و با ولادت امام رضا (ع)خاتمه می یابد.

روزان افزود: روز خبرنگار را در پیش رو داریم و از روابط عمومی شهرداری رشت تقاضا دارم برنامه های درنظر گرفته شده در این خصوص را اعلام کند.

در ادامه این جلسه مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت در خصوص برنامه های روز خبرنگار اظهارکرد: برگزاری جام شطرنج خبرنگاران از جمله برنامه های شهرداری رشت به مناسبت روز خبرنگار در سال جاری می باشد.

فاطمه قدیمی افزود: ما قصد داریم ضمن برقراری ارتباط بیشتر با هیئت های ورزشی از این به بعد شاهد برگزاری چنین برنامه هایی برای خبرنگاران باشیم.

وی تصریح کرد: تجلیل از دو پیشکسوت روزنامه نگار از جمله برنامه های روز خبرنگار است و مراسمی نیز در مجتمع خاتم الانبیا رشت به منظور تجلیل از زحمات آنان برگزار خواهد شد.

قدیمی گفت: در مراسم تجلیل امسال شهرداری و شورای رشت از خبرنگاران قرار است از هر رسانه یک نفر بعنوان خبرنگار به نمایندگی مورد تجلیل قرار بگیرد و پیش بینی میشود از حدود ۲۷۰ نفر خبرنگار فعال در حوزه شورا و شهرداری رشت تجلیل شود.

در ادامه جلسه مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت اظهارکرد: هنوز تصمیم نهایی در خصوص برگزاری تجلیل روز خبرنگار انجام نشده است.

حسین مهدوی افزود: رئیس شورای اسلامی شهر رشت درخصوص برگزاری مراسم مشترک تجلیل از خبرنگاران شورا و شهرداری موافق بوده و امیدوارم مراسمی در شان زحمات این قشر پرتلاش برگزارشود.

 عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه  اظهارکرد: موافق برگزاری جلسه مشترک تجلیل روز خبرنگار هستم.

محمد حسین واثق کارگرنیا افزود: برنامه های روز خبرنگار باید مناسب و در شان اصحاب رسانه باشد و از موازی کاری ها خودداری شود.

دراین جلسه مقر رشد برنامه های مربوط به روز خبرنگار اماده و به اطلاع اعضای کمیسیون فرهنگی برسد و سپس تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.

مصوبات شورا برای ترویج کتابخوانی اجرایی نشد

در ادامه جلسه امروز کمیسیون فرهنگی شورای رشت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در صحن کمیسیون اظهار کرد: با توجه به اجرای برنامه بهبود فضای کسب‌وکار نشر در چارچوب اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی جهت مساعدت شورا در این خصوص موردنظر است.

محمد حسن‌پور افزود: این پیشنهادات می‌تواند در طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که از زمره فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده این برنامه است نیز نقش مؤثری داشته باشند و چنانچه موارد پیشنهادی در شوراهای اسلامی متقاضی (پایتخت کتاب ایران) تصویب یا با عقد تفاهم‌نامه با شهرداری‌های این شهرها عملی شود در انتخاب شهرها مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهادات ارشاد اسلامی در این خصوص تصریح کرد: تصویب تخفیف در پرداخت عوارض شهرداری برای کتاب‌فروشی‌ها، مراکز توزیع و ناشران در شورای اسلامی شهر و همچنین تصویب استفاده از اماکن دارای سند مسکونی برای تأسیس بنگاه‌های مربوط به کسب‌وکار نشر مانند مؤسسات نشر، توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشی‌ها در شورای اسلامی شهر و درنهایت مذاکره با شهرداری به‌منظور تبلیغات رایگان یا ارائه تخفیف چشم‌گیر تبلیغات شهری از طریق انعقاد تفاهم‌نامه یا مصوبه شورای شهر است.

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه ضمن موافقت با درخواست رئیس ارشاد رشت مبنی به رحمایت بیشتر شورای شهر از فعالان امر کتاب و کتاب‌خوانی تصریح کرد: شهر رشت یک شهر فرهنگی است و جزو شهرهایی است که بیشترین مطبوعات را در سطح کشور دارد.

مظفر نیکومنش نودهی افزود: مصوبه‌ای در کمیسیون فرهنگی و شورای رشت مبنی بر حمایت از موضوع کتاب‌خوانی و توزیع آن در اماکن عمومی شامل هتل، پارک و…به تصویب رسیده بود اما متأسفانه عملاً اقدام مؤثری در این خصوص انجام نشد.

وی تصریح کرد: حتی قرار شد یکی از اتوبوس‌هایی که دارای شرایط مسافرکشی نیست به‌عنوان کتابخانه در معبر عمومی مستقر کنیم تا شهروندانی که به کتابخانه‌ها دسترسی ندارند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

نیکومنش با ابراز گلایه از عدم اجرای این مصوبات گفت: متأسفانه هیچ‌کدام از این مصوبات اجرایی نشد.

در ادامه جلسه مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز بابیان اینکه پیشنهادات رئیس ارشاد رشت در خصوص گسترش امر کتاب‌خوانی در رشت می‌تواند در قالب یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه مطرح شود گفت: این تفاهم‌نامه باید مابین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت و کتابخانه‌های عمومی استان منعقد گردد.

علیرضا حسنی افزود: با توجه به گسترش فضاهای مجازی چنین اقداماتی می‌تواند درزمینهٔ گسترش کتاب‌خوانی مؤثر باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری رشت نیز در این خصوص گفت: این اقدام می‌تواند نقش مؤثری در معرفی شهر رشت به‌عنوان پایتخت کتاب ایران ایفا کند.

فاطمه قدیمی افزود: یقیناً این پیشنهادات می‌تواند به‌عنوان وحدت رویه در شهرهای دیگر نیز مورد استقبال قرار بگیرد.

سرپرست شهرداری رشت پاسخگوی غیبت مدیران باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز در ادامه جلسه  با انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت گفت: تاکنون چندین جلسه از وی جهت حضور در کمیسیون فرهنگی دعوت شد اما هر بار به بهانه‌های مختلف ممانعت کرد.

سید رضا موسوی روزان افزود: سرپرست شهرداری رشت باید در این خصوص پاسخگو باشد.

در ادامه جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت مدیر امور ایثارگران شهرداری رشت گفت: در خصوص دفاتر امور ایثارگران همکاری‌های لازم انجام نمی‌شود.

امیر ترومیده افزود: اخیراً برخی مدعی شده‌اند که راه‌اندازی دفتر امور ایثارگران خلاف قانون است و نباید این کار تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت امری واجب و ضروری است تصریح کرد: متأسفانه کارت هدیه‌ای که به مناسبت روز جانباز برای پرسنل جانباز و ایثارگر شهرداری رشت در نظر گرفته شده بود هنوز آماده نشده است.

ترومیده در خصوص راه‌اندازی دفتر امور ایثارگران مستقر در شورای اسلامی رشت افزود: این کار به‌منظور رسیدگی و برطرف کردن مشکلات و تقاضاهای پرسنل جانباز و ایثارگر شورا انجام‌شده و مسئولیت این دفتر در شورای رشت به عهده سید رضا قربانی نژاد یکی از یادگاران دوران هشت سال دفاع مقدس است.

دراین جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت با پیشنهادات رئیس اداره ارشاد موافقت کردند و مصوب شد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در این خصوص همکاری‌های لازم را با ارشاد رشت داشته باشد.

در خاتمه این جلسه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت دفتر امور ایثارگران شورای اسلامی رشت در ساختمان شورای شهر افتتاح شد.

Share