کوچکی نژاد مطرح کرد:

برنج‌های تایلندی آلودگی دارند | واردات برنج در فصل برداشت خلاف انسانیت و قانون است

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: بسیاری از برنج های خارجی همچون تایلندی و اروگوئه ای که وارد کشور می شوند،برنج های مانده در انبارها هستند و بسیاری از برنج بی کیفیت خارجی به وسیله مواد شیمیایی نگهداری می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، جبار کوچکی نژاد درباره وضعیت‌ تولید برنج در شمال کشور، گفت: امسال خوشبختانه شاهد افزایش کیفیت برنج  در  شمال کشور برای همخوانی موقیعت آب و هوایی و توزیع  و تقسیم کارشناسی منابع آبی میان کشاورزان برای آبیاری اراضی کشاورزی بوده ایم و این امر خبر خوبی در عرصه تولید برنج ایرانی تلقی می شود.

نماینده  مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالاترین نگرانی کشاورزان توزیع برنج خارجی در فصل برداشت است، تصریح کرد: توزیع برنج خارجی  در فصل برداشت خلاف قانون و انسانیت است.

کوچکی نژاد افزود: خریداران برنج که همان سرمایه گذاران و تجار در این بازار استراتژیک تلقی می شوند،اگر ورود به بازار خرید برنج نکند، بازار وارد رکود می شود.

وی ادامه داد: ما در زمینه ورود برنج های تایلندی و اروگوئه به کشور با ابزارهای که در اختیار داشته ایم از جمله تذکر و نامه، هشدار های لازم را عملیاتی کردیم، بنابراین امیدواریم این نوع برنج ها در بازارکشور توزیع نشود.

نماینده  مردم رشت  در  مجلس افزود: عمر کیفی برنج  در حدود  دوسال است و این در حالی است که بسیاری از برنج های خارجی همچون تایلندی و اروگوئه ای که  وارد کشور  می شوند،برنج های  به اصطلاح مانده در انبارها هستند و بسیاری  از برنج بی کیفیت خارجی به وسیله  مواد شیمیایی  نگهداری   می شود و در  نتیجه این  اقدامات  مشخص  است این  نوع برنج های خارجی آلوده هستند، بنابراین  با توزیع این نوع  از برنج ها،بطورمستقیم سلامت شهروندان هدف گرفته می شود.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد و غذا و دارو باید برای پاسداری از سلامت مردم وضعیت برنج های خارجی  را در کشور رصد کنند، تصریح کرد:  ما اعتقاد داریم ؛میزان تولید برنج  امسال به ۳میلیون تن  در  کشور می شود  بنابراین  با این شرایط بطور تقریبی نیاز مصرفی ما برنج  در کشور برطرف  می شود  بنابراین می توان واردات برنج از  چرخه بازار  مصرفی کشور  را با  این شرایط  حذف کرد.

نماینده مردم رشت  در مجلس افزود: با توجه به اینکه دراستان مازندران کشت دوم برنج نیز در جریان است،  به سادگی می توان  با دو کشت مشهور  در  تولید برنج  در  عرصه  تولید برنج به خودکفایی رسید و بدیهی است که  نباید حتی ثبت سفارش واردات برنج نیز  با این وضعیت به جریان بی افتد.

وی با بیان اینکه سه ماه قبل و بعد از برداشت برنج واردات برنج طبق قانون  ممنوع است،تصریح کرد: بسیاری از برنج های تایلندی آلودگی دارند  اما  هنوز این نوع برنج ها  وارد بازار و توزیع نشده اند و اگراین  برنج ها دربازار توزیع شود فردی توزیع کننده  مجرم است و  باید تحت پیگرد  قضایی  قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سه ماه قبل و بعد از برداشت برنج، واردات ممنوع است،گفت:  واردات برنج  در فصل برداشت برخلاف قانون است، بنابراین افرادی که در فصل برداشت  واردات را در دستور  کار قرار می دهند، مجرم هستند و قوه قضائیه می تواند با این خاطیان برخورد قانونی کند.

Share