در مراسم پاسداشت یکصدسالگی انتشار روزنامه جنگل و نکوداشت زنده یاد استاد فریدون نوزاد

یک تیم از گیلان برای جمع آوری تاریخ مطبوعات گیلان به کشورهای حاشیه خزر اعزام شوند

جباری گفت: امیدواریم یک تیم از گیلان به کشورهای حاشیه خزر برای جمع‌آوری مکتوبات و تاریخ مطبوعاتی استان و رشت اعزام شوند و شهرداری این آمادگی را دارد که در این راه قدم بردارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاسداشت یکصدسالگی انتشار روزنامه جنگل و نکوداشت زنده یاد استاد فریدون نوزاد عصر امروز یکشنبه(۲۱ خرداد) در تالار گفتمان شهر برگزار شد.

یک تیم از گیلان به کشورهای حاشیه خزر اعزام شوند

مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت در این مراسم با بیان اینکه رشت زادگاه و مامن بسیاری از بزرگان بوده و هست، اظهار کرد: افتخار میکنم امروز در خدمت اندیشمندان و بزرگان هنر و ادب این شهر ادیب پرور هستیم.

جباری گفت: در سال ۷۳ سفری برای جمع آوری اطلاعات نهضت جنگل به باکو داشتم و در یک ماهه ای که آنجا بودم نکته‌ای که برای من بسیار حائز اهمیت بود، این مساله بود که نشریات دوره مشروطه که در گیلان چاپ میشدند، در کتابخانه آخوندوف باکو موجود بودند در حالی که ما یک نسخه از این نشریات را در ایران و گیلان نداریم.

وی ادامه داد: آنچه که من در آنجا دیدم در واقع انباشته تاریخی استان و شهر ما بود و متاسفانه کسی به این امر توجه ای نشان نمیداد.

جباری با بیان اینکه امتداد تاریخی گیلان به شهرهای مرزی مثل باکو میرسد گفت: در روند تاریخی چه تاریخ را دایره‌ای و چه خطی ببینیم این اتفاق نظر وجود دارد که گیلان در یکصد سال گذشته همواره پیشرو در مدرنیته و مدنیت بوده است و در هیچ کجای ایران البته بعد از تهران و تبریز نمیتوان شهر و استانی را یافت که به موضوع مطبوعات تا این حد پرداخته باشد.

مشاور عالی شهردار رشت افزود: این نشان از ظرفیت ذهنی بالای مردم گیلان در پذیرش مدرنیته است.

وی در بخش دیگیری از اظهارات خود در مورد روزنامه‌های گیلان گفت: وقتی نشریات زمان مشروطه و نهضت جنگل را با نشریات کنونی مقایسه میکنم باید بگویم که از لحاظ محتوا بسیار عقب رفتیم. فرایند تاریخی باید بدرستی انجام شود و امیدواریم یک تیم از گیلان به کشورهای حاشیه خزر برای جمع‌آوری مکتوبات و تاریخ مطبوعاتی استان و رشت اعزام شوند و شهرداری این آمادگی را دارد که در این راه قدم بردارد.

لزوم ارتقای کیفی فرهنگی و اشاعه کمی آن به همه اقشار جامعه

سیدمحمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت نیز در این مراسم با قدردانی از مدعوین حاضر در جلسه اظهار کرد: بسیار تشکر میکنم از جمعی که امروز در اینجا برای پاسداشت فرهنگ گیلانی و رشتی که در دوران نهضت مشروطه و جنگل بسیار زحمت کشیدند و سهم به سزایی در تاریخ دارند گرد هم آمدند.

ثابت قدم با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفاظت بافت تاریخی اظهار کرد: برای آنکه نگاه فرهنگی ما به شهر پایدار باشد این مسوولیت را به مناطق محول کردیم تا بافت تاریخی محدوده خودشان را شناسایی کنند و در بازآفرینی از آن بهره ببرنند و این امر در منطقه دو بیشتر مشاهده میشود و این منطقه بیشتر درگیر خواهد بود، البته بقیه مناطق نیز برای اشاعه فرهنگ کارهای مناسبی را انجام داده‌اند.

وی بر لزوم ارتقای کیفی فرهنگی و اشاعه کمی آن به همه اقشار جامعه تاکید کرد و خطاب به اندیشمندان حاضر در جلسه گفت: به کمک همه شما امیدوارم اسناد تاریخی را دسته بندی و مجدد بازخوانی کنیم تا بتوانیم در اختیار آندگان و فرزندانمان قرار دهیم و امیدواریم این بدعتی باشد برای ارتقای فرهنگی رشت.

 

Share