به مناسبت هفته محیط زیست

نمایشگاه انجمن رفتگران طبیعت گیلان در لاهیجان برگزار شد+ گزارش تصویری

انجمن رفتگران طبیعت گیلان به مناسبت هفته محیط زیست در ضلع شرقی استخر لاهیجان، نمایشگاه کاردستی با مواد بازیافتی، توزیع کیسه های پارچه ای، ایستگاه نقاشی کودکان و معرفی پویش درب بطری را برگزار کرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته محیط زیست نمایشگاه کاردستی با مواد بازیافتی، توزیع کیسه های پارچه ای، ایستگاه نقاشی کودکان و پویش جمع آوری درب بطری های پلاستیکی در عصر روز جمعه ۱۹ خرداد در ضلع شرقی استخر لاهیجان توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان برگزار شد.

در این برنامه که با استقبال خوب مردم طبیعت دوست مواجه گردید اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان، شهرداری، مدرسه سبز سما و مهد و پیش دبستانی نگاه نو همکاری داشتند.

در پایان برنامه بیانیه ای در خصوص مشکلات پسماند در سه استان شمالی کشور قرائت و به امضا دوستداران طبیعت رسید.

هفته محیط زیست گرامی باد
سالهاست که در روند شتابناک توسعه ، طبیعت زیبای کشورمان صدماتی را دیده که جبران آن به ده ها و صدها سال زمان نیاز دارد. عدم رعایت قوانین و در نظر نگرفتن توسعه پایدار منجر به از دست رفتن سرمایه های طبیعی کشور شده و به زمین تنها زیستگاه بشر خساراتی را وارد کرده است.
یکی از این معضلات بحث محیط زیست و عدم مدیریت صحیح پسماند و بازیافت است که سالهاست زباله با شیوه ای قدیمی دور از چشم ها در دل جنگل ها و سواحل دپو شده و با توجه به میزان بارش های سالیانه در سه استان شمال کشور به حجم شیرابه های حاصل از زباله افزوده می شود و این شیرابه ها در مسیر خود با جاری شدن به نهر ها و رودها به همراه فاضلاب های شهری و صنعتی به مزارع کشاورزی، تالاب ها و در نهایت دریای کاسپین وارد می شوند و بدین طریق ضمن تخریب محیط های طبیعی انواع بیماری ها نیز تولید و مردم را تهدید می کند.
شوربختانه مراکز دپو و دفن زباله به محیطی نا امن بر علیه بهداشت عمومی و سلامت جوامع انسانی و آسیب به تنوع زیستی تبدیل شده است. از دپو در سواحل آستارا و تالش و چابکسر تا دفن در حاشیه تالاب ها و جنگل های کیاشهر، تموشل و سراوان که غصه بزرگ گیلانی هاست. از جنگل های سواد کوه و ارتفاعات جواهرده رامسر تا سواحل فریدونکنار و بابلسر مازندران، از خلیج زیبای میانکاله تا تنها جزیره دریای شمال ایران آشوراده در گلستان و بسیاری از مناطق روستایی و جنگلی جملگی با معضل پسماند، شیرابه و فاضلاب دست بگریبانند.
ما مردم دوستدار محیط زیست در شهر لاهیجان به نیابت از مردم شمال کشور در هفته محیط زیست سال یک هزار و سیصد و نود و شش از ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی انتظار داریم همچنان که در ابتدای دولت یازدهم نخستین مصوبه این دولت به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد در نخستین مصوبه دولت دوازدهم نیز “حل معضلات پسماند در شمال کشور” را با نگاهی ملی در دستور کار قرار دهند تا ضمن اثبات دیدگاه محیط زیستی ایشان و دولت متبوع با ایجاد مراکز بیشتر بازیافت ، کمپوست و تولید انرژی از زباله ، جایگاه های متعدد دپو و دفن که همچون زخمی چرکین بر پیکره جنگل های هیرکانی و سواحل ارزشمند دریای کاسپین جا خوش کرده است با درایت مسئولان پاکسازی گردد.

گیلان-لاهیجان ۱۹ خرداد ۱۳۹۶

 

Share