رضا سیف پور

حرف‌های درگوشی با اهالی شورا

مطابق اصل یکصدم قانون اساسی، وظائف شوراها در «پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏ ، اقتصادی‏ ، عمرانی ‏، بهداشتی‏ ، فرهنگی ‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏» خلاصه می شود

بالاخره موسم انتخابات به سرانجام رسید و تب وتاب های مرسوم پس از آن هم پایان یافت. به زودی تغییر و تحولات متداول هم آغاز می شود و دیری نمی پاید که اعضای منتخب جدید برصندلی های چرخان خود تکیه می زنند. تجربه همین چند دوره کوتاه نشان می دهد، در هر حوزه ای که اعضای منتخب، همسویی و هم افزایی را سرلوحه امور قراردادند، آن شهر مسیر توسعه را پیمود و هرآن هنگام که اعضاء به سیاست زدگی مفرط و درگیری های جناجی، بیش از وظائف خود توجه کردند شهر به رکود و بن بست رسید. لذا به عنوان یک شهروند می خواهم نکاتی را صمیمانه و کوتاه با منتخبین جدید شوراهای شهر و روستا در تمام شهرها و روستاهای گیلان، بخصوص کلان شهر رشت درمیان گذارم که می تواند دغدغه و درخواست بخش مهمی از جامعه محسوب شود. شاید بتوان همین چند خط را اولین مطالبه رسمی یک شهروند گیلانی از منتخبین مردم تلقی کرد:

۱-متاسفانه در نبود احزاب منسجم و تشکل های مردم نهاد اصیل، اینبار هم در اغلب حوزه ها این لیست ها بودند که سرنوشت آراء و صندوق ها را رقم زدند. لیست هایی که اغلب رویکردی جناحی و حتی فردی داشتند و بطور بالقوه می توانند باعث شوند که شوراها از مسیر اصلی خود فاصله بگیرند و یا به سمت فعالیت های سیاسی – جناحی سوق پیدا کنند (فارغ از اینکه در کدام شهر چه فهرستی پیروز شد). این در حالی است که مطابق اصل یکصدم قانون اساسی، وظائف شوراها در «پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏ ، اقتصادی‏ ، عمرانی ‏، بهداشتی‏ ، فرهنگی ‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏» خلاصه می شود از اینرو هرگونه فعالیت سیاسی و دامن زدن به جناح بازی ها، کما اینکه در گذشته هم در مواردی شاهد آن بودیم، مخل توسعه و آبادانی شهر و وظائف اصلی اعضای محترم شوراء تلقی می شود. لذا توجه به همین یک اصل می تواند اولین و ساده ترین درخواست شهروندان باشد که بهتر است به دقت مورد توجه منتخبین محترم مردم قرار گیرد.

۲-متاسفانه این بار بیش از پیش نجواهای «رای سالم و ناسالم»، «رای پاک و ناپاک» و اصطلاحاتی از این دست به گوش می رسد. بیش از همه هم خود کاندیداها، اعم از پیروز یا شکست خورده به این فضا دامن میزنند. گسترش این ادبیات در جامعه باعث وازدگی مردم از امور و دلسردی و سرخردگی نخبگان می شود. پیشنهاد می شود اعضای محترم شوراء ها همین اول کار، بطور کاملا شفاف هزینه های انتخاباتی و منابع تامین این هزینه ها را برای مردم اعلام دارند. مضاف بر آن این اصلا شایسته نیست که شنیده شود فلان عضو علی البدل به فلان فرد برگزیده در یک حوزه انتخابی پیشنهاد مبلغ چند صد میلیونی و حتی یک میلیاردی بدهد تا استعفا نماید و او بالا برود!!! این جملات اگر دروغ است باید بطور شفاف با آن برخورد شود و اگر راست است باید مردم بدانند که چه اتفاقی در حوزه شهری یا روستایی آنها قرار است بیافتدکه اینقدر با ارزش است؟

۳-یکی از مهمترین وظائف منتخبین محترم مردم در شوراهای شهر و بخصوص کلان شهر رشت انتخاب شهردار است. افسوس که در هر دوره شاهد آمد و شد مکرر شهرداران متعدد در یک حوزه شهری و یا درگیری های مکرر شهردار با برخی اعضای شوراهای شهری هستیم.این تمام وقت و انرژی یک شهر را می گیرد و مارا از توسعه دور می کند. درمان این درد هم تنها اتخاذ تصمیم های درست و هم افزایی مثبت اعضاء است.

۴- اصل هفتم قانون اساسی صراحت دارد که شوراهای اسلامی کشور یکی از ارگان‌های تصمیم گیری و اداره امور کشورند و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری کشور دارای وظایف خاص خود هستند، ولی از نظر قانون اساسی و حق حاکمیت در طراز سایر ارکان حکومتی قرار می گیرند و حتی دامنه عملکرد آن ها به اندازه ای است که مسئولین دولتی موظف به رعایت تصمیمات آن ها در حدود اختیاراتشان هستند. لذا اگر به هر دلیلی فاقد تخصص کافی در این امر هستید و یا احتمالا بر این عقیده هستید که در شرایطی سوار بر موج احساس مردم شده و پیروز این میدان شده اید، براساس یک مسئولیت دینی و اجتماعی این مسئولیت مهم را به فردی که از خود متخصص تر می دانید واگذار کنید و یا سعی کنید تا در فرصت پیش رو از مشاوره و همراهی افراد متخصص و کاردان در کنار خود استفاده نمایید و فراموش نکنید منظور ما از افراد متخصص و کاردان کسانی نیستند که پیچ اینستاگرام آنها فالوور بیشتری دارد و یا کانال تلگرامی آنها اعضایش بیشتر است.

***

اینها که گفتم سخنی از سر سادگی نبود. اینها مطالبه ساده یک نسل است که معتقدند ایران ما نیاز به توسعه و پیشرفت دارد و فرزندان ما نباید نظاره گر آزمون و خطاهای مکرر ما باشند.

رضا سیف پور- مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share