نایب رئیس شورای شهر رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا

شیوه‌نامه‌ زمین‎های نسقی پس از تصویب مجلس و ابلاغ به دولت قابلیت اجرایی دارد

عضو شورای شهر رشت متذکر شد: تا زمانی که مجلس تصویب نکند و به دولت ابلاغ نشود این طرح قابل اجرا نیست اما بعضی از رسانه‎ها در این مورد دچار برداشت اشتباه شدند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مظفر نیکومنش نایب رئیس شورای شهر رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا بخشی از عملکرد ۴ ساله خود را در شورا تشریح کرد.

عضو شورای شهر رشت در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: در ابتدا از زحمات مجموعه دیارمیرزا در جهت اینکه به عنوان یک رسانه موفق نسبت به پوشش خبری عملکرد مسئولین و مدیران شهری می‌پردازد و پل ارتباطی بین مدیران شهری و مردم بوده قدردانی می‌کنم زیرا همواره برای پیشرفت شهر به شفاف سازی پرداخته است.

نایب رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه امیدوارم که سال جدید سالی پر از موفقیت و امید و نشاط برای همه شهروندان باشد، اظهار کرد: شورای شهر درصدد توسعه و عمرانی شهر است و برای پیشرفت شهر همیشه به روز کار کرده است و پیگیر اقدامات توسعه طلبانه بوده است و این امر را شهروندان دیده اند.

از خانه مشروطه و روز رشت تا خانه هنرمندان

نیکومنش به عملکرد خود در زمان ریاستش در کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و گفت: کمیسیون فرهنگی شورا در همه امور فرهنگی شهر نقش به سزایی داشت اما بنده همیشه به دنبال موارد ماندگار بودم نه روزمره و یکی از موضوعاتی که همیشه برایم جای سوال داشت این بود که رشت یکی از شهرهای بوده که در سطح کشور نقش پررنگی در مشروطه داشته است و این در تاریخ ایران به ثبت رسید اما متاسفانه هیچ آثاری از این عملکرد در شهر موجود نبود.

وی ادامه داد: بنده این موضوع را پیگیری کردم و خوشبختانه ایجاد خانه مشروطه را در شورا مصوب کردیم تا در رشت راه اندازی شود و یکی از عملکردهای تاریخی مردم رشت ثبت و ضبط گردد تا به نسل آینده نیز منتقل شود.

این عضو شورا با بیان اینکه هنرمندان گیلان در سطح کشور و چه بسا در جهان حرفی برای گفتن دارند، متذکر شد: اما این هنرمندان هیچ جا و مکانی در رشت ندارند که آثارشان را به مردم ارائه بدهند و این ضرورت ایجاد خانه هنرمندان را نشان میدهد.

نیکومنش در مورد ساختمان قدیمی شهرداری گفت: یکی از اقدامات بنده در کمیسیون فرهنگی پیگیری تبدیل ساختمان قدیمی شهرداری به موزه هنرهای معاصر است تا در این موزه تمام هنرمندان در سطح کشور و یا در خارج از کشور آثار هنری خود را به معرض نمایش بگذارند. این خانه در سال ۹۵ با مجوز میراث فرهنگی و گردشکری مرمت و بازسازی شد تا در خور هنرمندان باشد.

نایب رئیس شورای شهر رشت یکی دیگر از اقدامات شورای چهارم و کمیسیون فرهنگی را ثبت روز رشت دانست و افزود: ۱۲ دی در تاریخ به عنوان پایتخت گیلان مشخص شد و این روز را به مردم به عنوان «روز رشت» اعلام کردیم.

نیکومنش به انتخاب شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در دوره چهارم شورا اشاره کرد و گفت: عنوان «شهر خلاق خوراک یونسکو» برندی ارزشمند برای شهر رشت است و کمیسیون فرهنگی در این زمینه در دوران بنده اقدامات بسیاری انجام داد.

وی همچنین اظهار کرد: با همکاری شهرداری رشت و اسناد کتابخانه ملی ۵۰ میلیون تومان برای تجهیز کتابخانه ملی رشت به عنوان اولین کتابخانه ملی اختصاص یافت.

عضو شورا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ سرای محله در رشت افتتاح شده است، افزود: با این اقدام هر محله دارای شناسنامه می شود و چهره‎های برجسته محلات نیز شناسایی خواهد شد. در سرای محلات مشاوره رایگان به شهروندان داده می شود و دیگر هدف سرای محلات دسترسی آسان مردم به مسئولان است.

سرمایه گذار باید احساس امنیت کند

نیکومنش با بیان اینکه متاسفانه مجتمع های فرهنگی و سینماهای رشت به صورت مخروبه درامده اند متذکر شد: این اتفاق در حالی صورت گرفته که آنها در بهترین نقطه شهر قرار دارند.

این عضو شورا گفت: در کمیسیون فرهنگی پیگیر این مورد شدم تا از این حالت خارج شوند و برای این کار در شورا امتیاز تشویقی به سرمایه گذارهای مجتمع های فرهنگی مصوب شد و این امتیاز شامل آن است که به هر صندلی یک متر فضای تجاری داده شود. تا با ساخت مراکز فرهنگی با ۵۰۰ صندلی به آن سرمایه گذار ۵۰۰ متر تجاری داده شود.

نیکومنش یکی از مشکلات رشت را جذب سرمایه گذار دانست و گفت: بنده معتقدم که برای سرمایه‌گذار باید فرش قرمز پهن کنیم.

وی ادامه داد: باید پروژه های شهر را به فراخور حال آن سرمایه گذار آماده و بگوییم که چند نوع پروژه داریم تا بتواند به راحتی برای اجرای آن اقدام کند.

نایب رئیس شورای شهر رشت تشویق سرمایه گذاران را سبب دلگرمی آنها برای ادامه کار دانست و افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم، مدیران شهری و حتی رسانه ها باید فضا را طوری آماده کنند که سرمایه گذار احساس امنیت کند، و این موضوع در توسعه و عمران شهر اثر گذار خواهد بود.

شیوه‌نامه‌ زمین‎های نسقی پس از تصویب مجلس و ابلاغ به دولت قابلیت اجرایی دارد

نیکومنش در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع زمین‎های نسقی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات شهر رشت که بعد از کلانشهر شدن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، زمین‌های نسقی است. مناطق حاشیه شهر به صورت زراعی و باغی است و با اعلام کلانشهر شدن رشت تمام این زمینها در حوزه شهری قرار گرفت و بیشتر آنها هم داری نسق هستند.

این عضو شورا ادامه داد: با توجه به گسترش شهر بعضی از شهروندان به علت ضعف مالی و ارزان قیمت بودن زمین‌های نسقی شروع به خریدن این زمین ها کردند و بعد به مشکل ساخت و ساز بر خوردند.

نایب رئیس شورای شهر رشت اظهار داشت: برای حل این مشکل بنده شیوه نامه‌ای را در ۱۷ ماده تهیه کرده و به ۱۳ نماینده گیلان و نماینده تهران و اردبیل نشان دادم تا این روش بررسی شود تا در چهار چوب قانون بتوانیم موضوع زمین‎های نسقی را حل کنیم.

نیکومنش افزود: با پیگیری‌های که انجام شد این شیوه‌نامه به مجلس رفت و در کمیسیون تلفیق نیز مصوب شد و در حال حاضر به هیات رئیسه داده شده است تا به صحن علنی مجلس آورده شود و ان شالله در مجلس مصوب شود تا جهت اجرا به دولت ابلاغ گردد.

عضو شورای شهر رشت در پایان متذکر شد: تا زمانی که مجلس تصویب نکند و به دولت ابلاغ نشود این طرح قابل اجرا نیست اما بعضی از رسانه‎ها در این مورد دچار برداشت اشتباه شدند. ما فقط این طرح را پیشنهاد داده‌ایم و باید قانونگذار آن را مصوب کند. اما اگر این شیوه نامه اجرایی شود فقط برای حوزه شهر رشت و حومه شهر است.

 

Share