محمود حجتی خبرداد

از تسطیح ۷۷ هزار هکتاری اراضی شالیزاری تا بهره‌برداری از کشتارگاه صنعتی طیور و سردخانه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته طرح نوسازی، تجهیز و تسطیح ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان در قالب ۷۱ پروژه با ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار و اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در سطح استان اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمود حجتی در آیین افتتاح ۳ طرح کشاورزی گیلان که در حوزه های امور دام، شیلات و آب و خاک به بهره برداری رسید، با اشاره به اهمیت نوسازی، تجهیز و تسطیح اراضی شالیزاری گیلان، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان در قالب ۷۱ پروژه با ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار و اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در سطح استان تسطیح شد.

وزیر جهاد کشاورزی سطح اراضی تجهیز و تسطیح شده گیلان را ۷۷ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان دانست و افزود: از جمله آثار اجرای این طرح می توان به افزایش بهره وری آب با کاهش ۱۰ درصدی مصرف در هر وارد سطح، مکانیزه شدن کاشت و برداشت، کاهش هزینه ها، افزایش محصول در هر واحد سطح و امکان کشت دوم در اراضی تجهیز شده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت بالقوه یک میلیون تنی پرورش ماهی در قفس را دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰۰ هزار تن با ۳۷۰ قفس ۶۰ هزار تنی پیش بینی شده که تا پایان برنامه پنجم به ۴۵ هزار تن می رسد. امروز در گیلان ۵۰۰ تن پرورش ماهی در قفس به بهره برداری می رسد و ظرفیت عملیاتی استان گیلان به یک هزار و ۱۰۰ تن خواهد رسید.

حجتی با اشاره به بهره برداری از کشتارگاه صنعتی طیور و سردخانه ۱۰ هزار تنی در گیلان، گفت: این کشتارگاه که برای آن ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بدون تسهیلات بانکی صورت گرفته، ظرفیت تولید ۶ هزار قطعه در ساعت و تولید روزانه ۱۵۰ تن دارد و برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با افتتاح این سردخانه ۱۰ هزار تنی، ۱.۵ میلیون تن به ظرفیت سردخانه های کشور افزوده شده است که یکی از اقدامات مد نظر دولت تدبیر و امید می باشد.

Share