دیارمیرزا گزارش می‌دهد

وضعیت آشفته هیات نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان و لزوم تدبیر مسئولان

در این آشفته بازاری که هر روز یکی از نمایندگان از سمت خود در هیات نظارت استعفا می‌دهد و روزی دیگر کار به عزل دبیر هیات در جریان کار می‌رسد، عملا از مردم گرفته تا داوطلبان، اصحاب رسانه و چه بسا حتی خود اعضای هیات نظارت شهرستان‌ها نیز بلاتکلیف مانده اند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ‌پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار می شود.

بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که صلاحیت نهایی کاندیداها را شورای نگهبان مشخص می کند، بررسیی صلاحیت کاندیدای شوراهای شهر و روستا بر عهده این نهاد نیست. موضوعی که بعضا انتقاد برخی مسئولان و حتی اعضای شورای نگهبان را نیز در پی داشته است.

رسیدگی به صلاحیت کاندیداها بر عهده هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از پنج نفر است و هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هر استان نیز از سه نفر از نمایندگان آن استان تشکیل شده است که توسط مجمع نمایندگان انتخاب می شوند.

در استان گیلان نیز همانند سایر استانهای کشور، در ابتدا از بین ۱۳ نماینده استان در مهرماه سال جاری و در دوران ریاست مهرداد لاهوتی بر مجمع نمایندگان گیلان، آقایان حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری محمدصادق حسنی و منوچهر جمالی به عنوان اعضای هیات نظارت انتخاب شدند.

چندی پس از رسانه ای شدن انتخاب سه نفر از فراکسیون امید به عنوان اعضای هیات نظارت بر انتخابات، تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس نظیر اسدالله عباسی، جبار کوچکی نژاد و ذبیح نیکفر این موضوع را برنتافتند و ضمنا غیرقانونی خواندن انتخابات برگزار شده از نامه نگاری با هیات مرکزی نظارت خبردادند.

در نهایت تا همین چند روز اخیر علاوه بر اینکه هیچگونه تغییری در هیات نظارت رخ نداد بلکه حتی در بهمن ماه اسماعیل عبدالهی به عنوان دبیر هیات نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان گیلان معرفی شد و اعضای هیات نظارت نیز دیدار با آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان داشتند.

در کوران انتخاب اعضای هیات نظارت بر شهرستان بار دیگر اعتراض برخی نمایندگان به نحوه برگزاری انتخاب اعضای هیات نظارت اوج گرفت، تا اینکه حجت الاسلام افتخاری که به عنوان رئیس هیات نظرات بر انتخابات شورا انتخاب شده بودند به ناگهانی از سمت خود استعفا کرد تا هیات نظرات وارد چالش جدیدی شود.

پس از استعفای افتخاری چندی بعد اعلام شد که عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس جایگزین افتخاری شده است اما همزمان با انتقاد حجت الاسلام اشجری دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  جمعی از فعالین سیاسی اصولگرا نسبت به انتخاب برخی افراد به عنوان اعضای هیات نظرات در شهرستان ها خصوصا رشت، عباسی نیز با ارسال نامه ای به محمودی شاه نشین رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که حاضر به پذیرش عضویت در این هیات نیست و اساسا انتخابات اولیه برگزار شده را غیرقانونی می داند!

پس از عدم پذیرش این سمت توسط عباسی، اسماعیل عبدالهی سخنگو و دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شورا اعلام کرد که سیدکاظم دلخوش به عنوان عضو و رئیس جدید هیات نظارت انتخاب شده است. ۲۴ ساعت پس از انتخاب دلخوش، دبیر اجرایی هیات توسط وی عزل شد تا اوضاع پیچیده و پرابهام شود!

عزل اسماعیل عبداللهی و انتخاب احمد آقایی به عنوان دبیر موقت هیات نظارت درحالی صورت گرفته است که محمدصادق حسنی و منوچهر جمالی پس از مدت ها سکوت سرانجام اعلام کردند که عزل اسماعیل عبداللهی غیرقانونی بوده و او همچنان به کار خود ادامه خواهد داد!

برآیند اتفاقات رخ داده درخصوص هیات نظارت بر انتخابات گیلان از ابتدای تشکیل آن تا به امروز از یک سو حکایت از سوءمدیریت مجمع نمایندگان گیلان دارد. اینکه ۱۳ نماینده مردم در مجلس قادر نیستند از میان خود ۳ نفر را در یک فضای منطقی و عقلانی و بدون هیچگونه حاشیه ای انتخاب کنند موضوعی نیست که به راحتی از روی آن گذشت. از سوی دیگر نیز این شائبه را در اذهان ایجاد می کند که اساسا سپردن مسئولیت نظارت بر انتخابات به نهادی مثل مجلس با ضعف های متعددی رو به روست که می بایست آسیب شناسی و رفع گردد.

بی‌شک در این آشفته بازاری که هر روز یکی از نمایندگان از سمت خود در هیات نظارت استعفا می‌دهد و روزی دیگر کار به عزل دبیر هیات در جریان کار می‌رسد، عملا از مردم گرفته تا داوطلبان، اصحاب رسانه و چه بسا حتی خود اعضای هیات نظارت شهرستان‌ها نیز بلاتکلیف مانده اند.

فراموش نکنیم که زمان زیادی تا ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای شهر نمانده و با توجه به خیل عظیم ثبت نام کنندگان و کار سخت و مسئولیت سنگین هیات نظارت اینکه این هیات اینگونه دچار حاشیه های سیاسی و بی‌نظمی باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست و لزوم دخالت جدی مسئولین امر را در این موضوع می طلبد تا خدای نکرده در حین فرآیند برگزاری انتخابات و تائید صلاحیت داوطلبان با مشکل غیرقابل جبرانی رو به رو نشویم و به اصل انتخابات خدشه وارد نشود.

Share