روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات

نگذاریم، انتخابات دوقطبی شود|بخاطر انتقاد از دولت، کل اعتماد عمومی را زیر سوال می‌برند

رییس جمهوری، انتخابات را بزرگترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان دانست و با تاکید بر اینکه رای مردم، حق الناس است و همه باید از آن مراقبت کنند، گفت: امیدوارم در سال ۹۶، شاهد انتخاباتی رقابتی، باشکوه و خیره کننده برای همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر دنیا باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶ ضمن تاکید بر اینکه نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است.

رییس‌ جمهوری خطاب به مجریان انتخابات سراسر کشور با بیان اینکه پایان سال گذشته انتخابات باشکوهی با حضور آگاهانه مردم برگزار گردید، اظهار داشت: مردم در این انتخابات هوشیاری نشان دادند و اقدام این ملت بزرگ قابل تحسین است و نشان دادند تصمیمی بگیرند و به صحنه بیایند، تمام امور را به پیش می‌برند.

دکتر روحانی گفت: در پایان سال گذشته انتخابات خوبی با حضور پرشکوه مردم و در دو مرحله برگزار شد. مردم ، جناح ها و احزاب در آن انتخابات، انصافا خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک جناح در آن انتخابات دید که هر چه پیشنهاد داده بود (نامزدی برایش نمانده ) نیست. آنها (نامزدهای خود را ) در قالب سه ردیف مطرح کرده بودند، اما در بعضی حوزه های انتخابیه، شما بهتر خبر دارید که تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح، تقریبا ۴۸ ساعت قبل از ساعت انتخابات آغاز شد چرا که این احزاب عملا کسی را دیگر نداشتند و رفتند در میان کسانی که باقی مانده بودند یکی را پیدا کردند ، با او صحبت نمودند و به مردم معرفی کردند و مردم انصافا چه هشیاری از خود نشان دادند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: واقعا این ملت قابل تحسین است. ملت وقتی تصمیمی را بگیرد و به ‏صحنه بیاید کار را پیش می برد ،شرایط گاهی سخت و گاهی راحت است و مشکلات هست، اما باید عبور ‏کنیم . کار بزرگی انجام گرفت. مردم تحمل، صبر و سکوت کردند ، حرف نزدند و به خیابان‌ها نیامدند و ‏انتخاباتی با امنیت کامل و با شکوه و حضور حداکثری و سختی هایی که رقابت داشت ، برگزار شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای انتخابات سال آینده نیز وظیفه سنگینی بر عهده داریم، گفت: اولین وظیفه ومسئولیت این است که مردم را نه با زبان بلکه با عمل خود به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم، چنانچه احساس کنند که اگر حضور نیابند، مغبون شدند و این حضور برای سرنوشت و عظمت ایران در سطح جهان بسیار مهم است، لذا همه باید تلاش کنیم که مشارکت وسیعی با امنیت و آرامش کامل در پای صندوق‌های آراء صورت بگیرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه باید مراقبت باشیم که در جریان انتخابات از امکانات عمومی و دولتی به نفع فرد، گروه و جناح خاصی استفاده نشود، چرا که این حرام و ممنوع است.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنوع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولین این وزارتخانه هستند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در این موضوع نمی‌پذیرم که کسی اعلام کند  شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد؛ لذا چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم.

رییس‌ جمهوری افزود: هرکس اختیار دارد از اموال شخصی خود در زمینه انتخابات هزینه کند اما از بیت‌المال عمومی نباید استفاده شود.

دکتر روحانی پرهیز از قطبی شدن انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: نباید بگذاریم، انتخابات قطبی شود، چرا که این موضوع دردسر ساز است و تجربه آن را هم مشاهده کردیم که وقتی انتخابات قطبی شد، چه گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه قطبی شدن انتخابات موجب فضای احساسی و شعاری می‌شود، گفت: انتخابات نباید رقابت جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باشد، بلکه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و با پرهیز از ایجاد دو قطبی، در فضایی سالم رقابت انجام شود و آنچه انتخاب مردم است را همه روی چشم گذاشته و بپذیریم.

دکتر روحانی انتخابات را بزرگترین قدرت کشورمان در برابر دشمنان دانست و گفت: اینکه کشورمان علیرغم همه مشکلات روی پای خود استوار و پابرجا ایستاده، بخاطر انتخابات و حضور مردم پای صندوق آراء است.

رییس‌ جمهوری افزود: انتخابات امید مردم را از نو زنده می‌کند و کل روند انتخابات یک امانت الهی است و گوهر گرانبهایی است که به واسطه آن سرنوشت و امنیت کشور بر عهده یک فرد قرار می‌گیرد؛ لذا همه باید تلاش کنیم که این فرمان و امانت الهی به خوبی و با دقت برگزار شده و این امانت بر عهده یک فرد صالح گذاشته شود.

دکتر روحانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق‌الناس دانستن رأی مردم، گفت: همه باید مراقبت و دقت کنیم تا این تأکید رهبر معظم انقلاب رعایت شود.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود امنیت را پایه اصلی برای هر حرکتی در کشور دانست و اظهار داشت: برخی از امور و تلاش‌ها در جامعه فرامادی و از اولویت اول برخوردار هستند که از آن جمله می‌توان به امنیت آب، غذا و سلامت مردم اشاره کرد و چنانچه این اولویت رعایت نشود، نشاط سیاسی، مشارکت و انتخابات که در اولویت دوم قرار دارند، نیز چندان مورد توجه نخواهد بود.

دکتر روحانی با تقدیر از تلاش‌های همه نیروهای مسلح، امنیتی و مرزبانی در تأمین امنیت کشور، گفت:  البته باید توجه کرد که اساس و پایه امنیت، وجود وحدت، انسجام و سرمایه اجتماعی است و چنانچه نیرو و ابزار امنیتی قوی وجود داشته باشد اما در جامعه بین اقوام و مذاهب شکاف و چند دستگی وجود داشته باشد، امنیتی وجود نخواهد داشت؛ چنانچه در آمریکا و برخی از کشورهای منطقه که از ابزارهای بسیار پیشرفته امنیتی برخوردارند، شاهد ناامنی در این مناطق نیز هستیم.

رییس‌ جمهوری اقدام کسانی را که در جامعه با سخن و قلم خود بذر کینه می‌افشانند ، گناه بسیار بزرگی برشمرد و گفت: ایجاد نزاع، اختلاف و شکاف بین قومیت‌ها، ادیان و مذاهب یکی از بزرگترین گناهان است و باید از سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه صیانت کنیم، چرا که در بخش اقتدار سیاسی، اتکاء ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و بی‌اعتمادی مردم به حکومت و مسئولین، آسیب‌زا است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: برخی بخاطر انتقاد از دولت، کل اعتماد عمومی را زیر سوال می‌برند و این خیانت به کشور و نظام است، همه ما برادر و کشتی‌نشینان یک کشتی و عضو یک خانواده هستیم و چرا باید بین مذاهب و ادیان در حالی که همه مسلمان و مطیع یک خدا هستیم، اختلاف وجود داشته باشد.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: رقابت و انتقاد به منظور ارایه راه‌حل و رفع نواقص و دلسوزی، نه تنها خوب بلکه لازم است، اما نباید موجب کینه و اختلاف شود.

دکتر روحانی با طرح این سوال که مگر می‌شود، برای کسب پیروزی یکی از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد، گفت: بعضی‌ها از آنجا که آمادگی ندارند، به دنبال حذف رقیب هستند، تا یکه‌تاز باشند، اصلاً مگر بدون رقابت زندگی معنا دارد؟ باید با محبت و دوستی در کنار هم با یکدیگر به رقابت سالم بپردازیم.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: باید در شرایط ویژه و حساس منطقه‌ای و جهانی همه متحد و زیر پرچم اسلام و ولایت دست به دست همه داده و از مشکلات عبور کنیم.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب روی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید فراوان داشتند و این تأکید بر این معناست که این موضوع یک ضرورت است؛ دشمن نیز در ایام تحریم، عمدتاً روی بخش اقتصادی فشار می‌آورد.

رییس‌ جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت به وعده‌هایی که به مردم داده با توفیق الهی عمل کرده است، گفت: برای سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد را برنامه‌ریزی و وعده داده بودیم و برخی انتقاد می‌کردند که کار سختی است و چرا این رقم را اعلام کردید، اما به فضل الهی و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجموع سال جاری، شاهد رشد بالای ۶ درصد خواهیم بود و این اقدامی بسیار مهم است.

دکتر روحانی افزود: در ابتدای سال جاری دستیابی به نرخ تورم تک‌رقمی را وعده داده بودیم و برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که در نیمه دوم این وعده عملی شود، اما با لطف خدا از خردادماه نرخ تورم تک‌رقمی شد و امروز همه تلاش خود را باید انجام دهیم که این رقم پایدار بماند. در سال گذشته همچنین به مردم وعده دادیم که در سال ۹۵ در محصول گندم نیاز به خرید از خارج نخواهیم داشت و امروز این وعده هم عملی شد و امسال نه تنها نیاز به خرید نداریم، بلکه می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

رییس‌ جمهوری گفت: گام‌های خوبی در رشد صادرات غیرنفتی و در زمینه حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی برداشته شده است و امروز بعد از ۳۸ سال توانستیم با شرکت‌های اصلی هواپیماسازی، قراردادهایی منعقد کنیم و این کار بسیار پیچیده و سختی بود، اما موفق شدیم و اولین هواپیما وارد کشور شد و چند فروند دیگر هم در راه است اما نمی‌دانم چرا برخی از نو و جدید بدشان می‌آید؟ آیا اینکه سالی ۴ میلیارد دلار از پول مردم در جیب شرکت‌های هواپیمایی کشورهای اطراف می‌رود به شرکت‌های هواپیمایی خودمان داده شود، مسأله بی‌اهمیتی است؟

دکتر روحانی گفت: قدرت فقط در بخش خاصی خلاصه نمی‌شود، بلکه نوسازی ناوگان هوایی نیز می‌تواند عامل قدرت باشد و هنر دیپلماسی این است که پیچ‌های سخت را به راحتی باز کند، اما برخی تصور می‌کنند که فقط باید مشت گره کرده و فریاد بزنند که البته این حرف در برخی مواقع لازم است، اما همیشه، جواب نمی‌دهد چرا که اگر اینطور بود پس خدا عقل را برای چه به انسان داده است.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: همه ما عضو یک خانواده به نام دولت هستیم و به عنوان دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که خدماتی ارایه دهیم و لازم است مردم را به خاطر رأی شان تشوق کنیم، چرا که اگر رأی بدهند و نتایج آن را نبینند، چه بسا در دور بعدی سخت‌تر مشارکت داشته باشند و شوراها در سراسر کشور بایستی با کار و تلاش بیشتر و آبادانی بهتر مردم را به حضور در صحنه انتخابات تشویق کنند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود منشور حقوق شهروندی را یکی از وعده بسیار مهم دولت دانست و گفت: از همه مسئولین، استانداران و فرمانداران می‌خواهم که حقوق شهروندی را برای اعمال، رفتار و تعامل با مردم به عنوان پایه اصلی اقدامات خود قرار دهند. مردم باید ابتدا حقوق خود را بشناسند، سپس برای اجرا و کسب آن تلاش کنند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه حقوق شهروندی موجب تقویت انسجام و وحدت در جامعه می‌شود، گفت: وحدت با سخن گفتن ایجاد نمی‌شود، بلکه لازمه آن احترام به مذهب، اقوام، لهجه‌ها، چهره‌ها و بزرگان است. اگر به یکدیگر احترام نگذاریم، بجای اتحاد، کینه، نفاق و چند دستگی ایجاد می‌شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در یک جامعه فقط یک تفکر واحد وجود ندارد، بلکه باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم، گفت: اینکه علما و مراجع از فتاوای مختلفی برخوردار هستند و نظریات علمی نیز با یکدیگر یکسان نیست، نشان‌دهنده وجود اختلاف نظر و رسمیت داشتن آن است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: دولت زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که در ابتدا مخالف خود را به رسمیت بشناسد. اینکه در کشوری مخالف وجود نداشته باشد، در دنیای امروز نشانه عظمت یک دولت نیست، بلکه نشان عظمت یک دولت این است که مخالف خود را به رسمیت بشناسد، البته مخالف هم باید حقوق ، مسوولیت ها و چارچوب‌های قانونی را رعایت کند.

دکتر روحانی افزود: امروز حقوق شهروندی ابلاغ شده و مردم منتظر هستند که در عمل اجرا شود، بدون تردید،  اجرای آن به نفع جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت جامعه است.

رییس‌ جمهوری در ادامه برجام را اقدام بسیار بزرگ و مهمی ‌دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند وقتی با دنیا پای میز مذاکره بنشینیم، پیشرفت هسته‌ای ما حتماً متوقف و یا کند خواهد شد، اما افتخار ما این است که بعد از برجام سانتریفیوژ آر.آی.۸ را تکمیل و راه‌اندازی کردیم که توان تولید محصول با آن ۲۰ برابر شده است  و در فناوری هسته‌ای به عرصه تجارت هسته‌ای رسیده‌ایم و آنان مواد غنی‌شده را از ایران خریداری کرده و کیک زرد به ایران می‌دهند و اولین محموله آب سنگین را به آمریکا و دومی را به روسیه صادر کردیم و این چیزی بود که از دیدگاه آنان برای ایران  گناه کبیره محسوب می‌شد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اگر برجام هیچ کاری نکرده باشد، فقط قطعنامه‌های الزامی فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم، برای موفقیت‌آمیز خواندن آن کافی است چرا که هیچ کشوری نبوده که او را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بکشانند مگر آنکه آن نظام را سرنگون کرده و جنگ را بر آن تحمیل کنند.

 رییس‌ جمهوری افزود: ایران کشوری است که این قطعنامه را به دست همان‌هایی که تصویب کرده بودند، لغو کرد. البته برخی‌ها هم بودند که تصور می‌کردند منقلی وجود دارد و می‌توانند این قطعنامه‌ ها را روی آن انداخته و آتش بزنند.

دکتر روحانی گفت: پیشتر ایران را به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت می‌نامیدند اما امروز این عنوان تبدیل شده به اینکه ایران کشوری است که باید با آن همکاری کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند که اگر از برجام تعریف کنند این موضوع تعریف از دولت محسوب می‌شود در حالی که دولت آن را متعلق به مردم و رهبری عزیز می‌داند و برجام افتخاری برای همه ایران است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از خدمات مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: شما مسئولان بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را مخصوصاً در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به واسطه نزول رحمت و برکات الهی و مقابله با آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی، متحمل شده‌اید.

رییس‌ جمهوری افزود: در برخی از استان‌ها مشکلاتی در زمینه مسایل محیط زیست بوجود آمده که در مقابله با آن مسئولین به طور خستگی‌ناپذیر در حال تلاش هستند و به فضل الهی مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف خواهند کرد و مردم فهیم و صبور هم، قدردان این تلاش‌ها می‌باشند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید مشکلاتی که در طول ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته و به تدریج بوجود آمده،طی یکی دو سال حل و فصل شدنی نیست. متأسفانه در طول سالیان گذشته برخی با طبیعت جنگیده و خوش‌رفتاری نکرده‌اند و زمانی که به طبیعت ظلم می‌شود و حق‌آبه دریاچه ها و تالاب‌ها داده نمی‌شود و همسایگان ما نیز در مسیر همکاری نیستند، نتیجه آن همان مشکلاتی است که شاهد آن هستیم.

رییس‌ جمهوری گفت: امروز باید برای مقابله با مشکلات طبیعی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد و اساس این تصمیم توبه به معنای بازگشت به طبیعت سالم و بازگشت به قانون و نظم است و در مرحله بعد از توبه باید عمل صالح انجام داده و زمین و دریاچه‌ها را آباد کنیم. دولت یکی از مسئولیت‌های بزرگ خود را موضوع محیط زیست می‌داند و با برنامه‌ریزی‌های دقیق گام به گام در مسیر رفع مشکلات به پیش می‌رود.

دکتر روحانی مسئولین را به رسیدگی و مهربانی با مردم در ایام مسافرت‌های عید نوروز، توصیه کرد و گفت: امسال مردم غم و غصه و ناراحتی‌های  فراوانی را به واسطه حوادثی مانند تصادف قطار، پلاسکو و بلایای طبیعی متحمل شدند و امیدوارم در ایام نوروز که سرآغاز نشاط طبیعی است، مردم هم نشاط و روحیه جدیدی پیدا کنند.

رییس‌ جمهوری در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: هر وقت در هر موضوع مهمی به در خانه بی‌بی دو عالم رفته‌ایم، مأیوس برنگشته‌ایم و در ایام دفاع مقدس، زمانی که عملیات با رمز یا فاطمه الزهرا(س) آغاز کردیم شاهد پیروزی‌های درخشانی بودیم و این خانه، خانه نور، هدایت و رحمت برای همیشه و همه آنهایی است که طالب حق و حقیقت هستند.

رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در سخنانی با ارایه گزارشی از برگزاری انتخابات در سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری انتخابات در سال آینده، گفت: برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، امن و قانونی در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ در حال انجام است.

Share