رییس ستاد انتخابات کشور:

مراجع چهارگانه نباید بنویسند چه کسی تایید صلاحیت و چه کسی رد صلاحیت شده است

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: مراجع چهارگانه در پاسخ به استعلام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی نباید بنویسند چه کسی تایید صلاحیت و چه کسی رد صلاحیت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، علی‌اصغر احمدی در مورد نشست خود با مراجع چهارگانه استعلام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی اظهارداشت: براساس توافق های صورت گرفته با مراجع چهارگانه مقرر شد استعلام ها عمدتا در مراکز شهرستان انجام شود و نیازی به درخواست استعلام ها در تهران نیست.

وی با بیان این که در نشست با مراجع چهارگانه بر رعایت مُر قانون تاکید کردم، یادآور شد: مراجع چهارگانه نباید بنویسند چه کسی تایید صلاحیت و چه کسی رد صلاحیت شده است بلکه اگر مستنداتی برابر قانون دارند برای هیات های اجرایی ارسال کنند و هیات های اجرایی هستند که صلاحیت را بررسی و تایید یا رد صلاحیت را به نامزدها ابلاغ می کنند.

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره نشست مشترک یکشنبه هفته جاری هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی با رییس مجلس و رییس ستاد انتخابات کشور

گفت: این نشست یک نشست توجیهی و تبادل اطلاعات بود که رییس مجلس شورای اسلامی برخی نکات را بیان کرد و من نیز حدود ۲۰ دقیقه اقدامات ستاد انتخابات کشور را تشریح کردم.

احمدی ادامه داد: در این نشست گزارشی از برنامه های آموزشی فرمانداران و بخشداران، تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقدمات برگزاری انتخابات از جمله طراحی و چاپ تعرفه ها، مهرها و صندوق ها و آمادگی وزارت کشور و بخش های تابعه برای برگزاری انتخابات ۹۶ ارایه کردم.

داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برای دریافت گواهی سوء پیشینه اقدام کنند

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین خطاب به داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهارداشت: در قانون انتخابات شوراهای اسلامی بحث دریافت عدم سوء پیشینه مطرح شده و چون قانون است مکلف به اجرای آن هستیم لذا از تمامی افرادی که قصد داوطلب شدن در انتخابات شوراهای اسلامی دارند، درخواست می کنم از هم اکنون برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنند تا در زمان نام نویسی با مشکل مواجه نشوند.

نام نویسی انتخابات شوراها تا زمان ابلاغ قانون جدید ۳۰ اسفند خواهد بود

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: در حال حاضر ستاد انتخابات کشور ۳۰ اسفندماه را برای نام نویسی داوطلبان پیش بینی کرده است و اگر مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی به تایید شورای نگهبان برسد و جهت اجرا به ما ابلاغ شود برنامه زمان بندی را براساس محتوای قانون جدید اعلام می کنیم.

پیش بینی از تعداد نام نویسی داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی

احمدی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پیش بینی شما از تعداد داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا چقدر است، گفت: در کشور ۳۱ استان، ۴۲۹ شهرستان و هزار و ۵۸ بخشداری داریم که از هزار و ۵۸ بخشداری، ۴۲۱ بخشداری، مرکزی و ۶۷۳ بخشداری مستقل هستند.

وی با بیان این که هزار و ۲۴۱ شهر و حدود ۳۷ هزار روستا در کشور داریم که انتخابات شوراهای اسلامی در آنجا برگزار می شود، افزود: تعداد شهرهای تا ۵۰ هزار نفر جمعیت هزار و ۶۰ شهر هستند که براساس قانون پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل دارند.

وی ادامه داد: شهرهای تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۳۳شهر هستند که ۹ نفر عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی البدل دارند. شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت نیز ۹ شهر است که ۱۱ نفر عضو اصلی و هشت عضو علی البدل دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: همچنین شهرهای تا دو میلیون نفر جمعیت پنج مورد هستند که ۱۳ عضو اصلی و هشت عضو علی البدل دارند و شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت نیز تنها شهر مشهد مقدس را داریم که دارای ۱۵ عضو اصلی و هشت علی البدل است.

احمدی یادآور شد: شورای اسلامی شهر تهران نیز دارای ۲۱ عضو اصلی و ۱۱ عضو علی البدل است.

وی ادامه داد: به طور کلی تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا حجم زیادی است که در بسیاری از شهرها و روستاها دو تا چند برابر کرسی ها داوطلب خواهیم داشت.

گزارشی از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نداشته ایم

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون گزارشی از تخلفات زودهنگام انتخاباتی داشته اید؟، گفت: به طور معمول کسانی که می خواهند نامزد انتخابات شوند رایزنی ها و لابی هایی انجام می دهند و این طبیعی است چرا که عده ای می خواهند تعامل با دیگران داشته باشند، برای این که بدانند در انتخابات نام نویسی کنند یا نکنند.

احمدی افزود: تبلیغات زودهنگام این است که کسی رسما اعلام کند من نامزد انتخابات هستم و از مردم بخواهد به او رای دهند که در این زمینه تا کنون گزارشی نداشته ایم.

وی در ادامه از تمامی مجریان، ناظران و نامزدها و طرفداران آنها خواست مُر قانون و اخلاق را در انتخابات رعایت کنند تا بتوانیم یک انتخابات خوب را برگزار کنیم.

اعلام مکتوب فعالیت جبهه ها به وزارت کشور کفایت می کند

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخواست تشکیل جبهه های سیاسی جدید در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی شده است؟ گفت: براساس بند دو ماده یک قانون احزاب که حدود آذرماه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است جبهه متشکل از احزاب دارای پروانه در زمان مشخص و با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب است.

احمدی افزود: اگر دو حزب یا بیشتر جبهه یا ائتلافی را تشکیل دهند همین که مکتوب به ما اعلام کنند کفایت می کند مگر اینکه احزاب دارای پروانه نباشند و غیرقانونی فعالیت کنند که در آن صورت حتما اقدام قانونی انجام می شود.

وی ادامه داد: اما اگر احزاب دارای پروانه معتبر باشند و جبهه ای تشکیل دهند و مکتوب به ما اعلام کنند برای ما کفایت می کند، این به خاطر این است که احزابی که امضا می کنند و مهری می زنند، دربرابر هر اقدامی در جامعه که خلاف قانون باشد باید پاسخگو باشند و این به معنای پاسخگوی آنها است.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه سال آینده در سراسر کشور برگزار می شود.

Share