مدیرعامل و عضو هیات مدیره مجتمع ماهی فروشان امید گیلان مطرح کردند

کاهش ۴۵ درصدی صادرات ماهی | افتتاح رستوران با طبخ انواع غذا با ماهی در گیلان

مدیرعامل مجتمع ماهی فروشان امید گیلان در ادامه از افتتاح رستوران با غذاهای ماهی در این بازار گفت: این رستوران در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۰۰ نفر با طبخ چندین نوع غذای ماهی بزودی افتتاح خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل و اعضای هیت مدیره مجتمع ماهی فروشان امید گیلان پیش از ظهر امروز در رشت برگزار شد.
مدیرعامل مجتمع ماهی فروشان امید گیلان با بیان اینکه کار اجرایی بازار الگویی مصرف ماهی گیلان از سال ۸۶ آغاز شد اظهار کرد: بازار ماهی فروشان در نهایت در سال ۹۱ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

محمدجواد شهبازی با بیان اینکه این بازار دارای پتاسیل بالایی است، گفت: مجتمع بازار ماهی فروشان گیلان، بزرگترین بازار عرضه ماهی در خاورمیانه است و در زمینی به مساحت ۱۷ هزار هکتار احداث شده و دارای ۳۷ حجره و ۲۳ غرفه و ۳۱نفر سهام دار است.

وی افزود: این مجتمع دارای بیش از ۵ هراز متر پارکینگ می باشد و با سرمایه اولیه یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان آغاز به کار کرده است.

شهبازی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برف اخیر در رشت، گفت: با اینکه برف کمی در رشت بارید اما خسارت بسیاری به بازار زد و خاموشی ۴ روزه سبب قطع آب و سیستم گرمایشی شد و همین امر مانع از ورود ماهی به بازار در ۴ روز متوالی و همچنین تلف شدن ماهی های داخل بازار شد.

مدیرعامل مجتمع ماهی فروشان امید گیلان با بیان اینکه فاز اول بازار با همت بخش خصوصی و سرمایه شخصی راه اندازی شده، اظهار کرد: کف پوش و آسفالت محوطه و حصار دور بازار هنوز کامل نشده است.

وی افزود: فاز دوم و سوم این بازار که شامل احداث سردخانه و رستوران ها و محل اقامتگاه برای مسافرین است چشم انتظار کمک مسئولین می‌باشد تا بتوانیم با کمک همه دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، شیلات، توزیع برق و سایر ارگانهای دولتی این بازار به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.

شهبازی در ادامه به هزینه برق این مجتمع تجاری اشاره کرد و گفت: پرداخت ماهیانه ۴ میلیون تومان برای مجتمع که فقط شامل شرکت بوده هزینه زیادی است و از توزیع برق استان گیلان برای مساعدت کردن در این بخش نیازمند یاری هستیم.

وی از ورود شبانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن ماهی خبر داد و گفت: این ماهیان عمدتا گرم آبی بوده و از نوع آمور، کپور، فیتیفاک و بیگ هد هستند و روزانه ماهی سفید، کفال، کولی و اوزون برون پرورشی به بازار عرضه می‌شود.

افتتاح رستوران با انواع غذا با ماهی

به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل مجتمع ماهی فروشان امید گیلان در ادامه از افتتاح رستوران با غذاهای ماهی در این بازار گفت: این رستوران در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۰۰ نفر با طبخ چندین نوع غذای ماهی بزودی افتتاح خواهد شد.

شهبازی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته شاهد افت ۳۰ درصدی در قیمت ماهی هستیم اظهار کرد: علت این افت قیمت این بوده که پرورش دهندگان جنوب کشور چند برابر شده اند و در داخل استان نیز به علت هزینه های بالا و نبود حمایت مناسب استخرها به مزارع تبدیل می‌شوند.

وی این بازار چشم رشت و گیلان دانست و گفت: با افتتاح فاز اول این بازار به طور مستقیم ۴۰۰ نفر اشتغال زایی صورت گرفته و اگر حمایت های مسوولین از این بازار بیشتر شود با افتتاح فاز دوم و سوم آن اشتغال زایی خوبی صورت می‌گیرد.

کاهش ۴۵ درصدی صادرات ماهی

در ادامه جلسه محمد ابراهیم عابد قانع پسند عضو هیت مدیر مجتمع بازار ماهی فروشان امید گیلان به عنوان یک تولید کنند ماهی و صادر کننده برتر گفت: امسال صادرات خارج از کشور افت زیادی داشته است بطوریکه شاهد کاهش بالغ بر ۴۵ درصد بوده ایم.

وی با بیان اینکه افت قیمت ماهی یکی از دلایل کاهش صادرات است، افزود: بسیاری از تولید کنندگان استخرهای پرورش ماهی خود را تبدیل به مزارع کرده اند.

قانع پسند از کشور عراق به عنوان تنها متقاضی ماهی گرم آبی کشور نام برد و گفت: این کشور با همت شیلات ایران استخر بزرگ پرورش ماهی احداث کرده و اگر به همین روند ادامه پیدا کند سال آینده شاهد کاهش ۷۰ الی ۹۰ درصدی صادرات در بخش ماهیان گرم آبی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: از مهمترین مشکلات استان گیلان در حوزه ماهی، نداشتن کارخانه و شرکت برای فرآوری کردن این ماده غذایی است.

Share