در تازه ترین جلسه کمیسیون ترافیک؛

بررسی استفاده از رودخانه های رشت برای جابجایی مسافر و گردشگری آبی

جمشیدپور گفت: ورود تجهیزات حمل و نقل دریایی به رودخانه ها نیازمند مطالعات بیشتری است اما طبق بررسی های اولیه انتظار داریم در سه مسیر بتوانیم این پروژه ها را اجرایی و اجرای فوق را در بودجه سال ۹۶ پیش بینی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکصد و بیست و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا به ریاست رضا رسولی و همراهی حجت جذب، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور و محمدحسین واثق کارگرنیا شامگاه نوزدهم دی ماه برگزار شد.

در این جلسه که همزمان با انتشار خبر درگذشت ایت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، رئیس کمیسیون ضمن تسلیت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصللحت نظام، ایت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از ستون های انقلاب اسلامی دانست.

در ادامه این جلسه رسولی با اشاره به پیگیری شهرداری برای برخورداری رشت از تراموا خواستار ارائه گزارشی از معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در این خصوص شد.

فرامرز جمشیدپور با بیان اینکه طرح تراموا رشت در شورای عالی ترافیک استان تصویب شده است گفت: در حال حاضر این طرح در شورای عالی ترافیک کشور در مرحله بررسی است و انتظار می رود تا دو هفته آینده نتیجه آن به دست شهرداری برسد.

وی افزود: تفاهمنامه همکاری و تامین منابع مالی اجرای تراموا با وزارت دفاع منعقد شده که ۳۵ درصد اجرای آن توسط این وزارتخانه و بنگاه های اقتصادی تحت پوشش وی انجام می شود اما مابقی هزینه ها باید از منابع مالی شهرداری تامین شود.

در ادامه با حضور شرکت مشاور حوزه گردشگری و زیباسازی منظر رودخانه های شهری، موضوع بهره مندی از رودخانه های رشت برای حمل و نقل و ترابری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری در این باره با اشاره به بازدید از صنایع دریایی در بندر انزلی گفت: برای رسیدن به مرحله بهره مندی از رودخانه های رشت برای جابجایی و یا توسعه گردشگری نیاز به مطالعات دقیقی است که بدین منظور شرکت مشاوری که موضوع ساماندهی رودخانه های رشت و بررسی الودگی آن ها را در سال ۹۳ مورد مطالعه قرار داده بود برای بررسی بیشتر در نظر گرفته ایم.

جمشیدپور افزود: تلاش شده که با انجام فاز دو و سه مطالعات و با تکیه بر فاز یک، سه مسیر رودخانه ای را برای تردد اتوبوس های دریایی آماده سازی کنیم و در بودجه سال آینده این موضوع را قرار دهیم.

وی تاکید کرد: ورود تجهیزات حمل و نقل دریایی به رودخانه ها نیازمند مطالعات بیشتری است اما طبق بررسی های اولیه انتظار داریم در سه مسیر بتوانیم این پروژه ها را اجرایی و اجرای فوق را در بودجه سال ۹۶ پیش بینی کنیم.

با این توضیحات، نمایندگان شرکت مشاور به ارائه گزارشی از فاز نخست مطالعات خود بر روی رودخانه های زرجوب و گوهررود پرداختند و از عملکرد خود در شهرهای دیگر برای زیباسازی منظر رودخانه ها در توسعه گردشگری نیز گزارشی ارائه دادند.

آبراه تاریخی احیا شود

با این گزارش، رئیس کمیسیون با اشاره به وضعیت رودخانه های رشت گفت: بررسی این امکان که رودخانه های رشت ظرفیت ترابری و جابجایی مسافر را داشته باشند و توجه به آلودگی و شرایط محیط زیستی آن ها نیازمند برررسی مطالعات گسترده ای است.

رسولی افزود: این موضوع نیازمند یک بررسی بین سازمانی است و تنها مختص به شهرداری نیست لذا باید جوانب موضوع را در سطح دستگاه های مختلف دولتی و همینطور شهرستان رشت بررسی کرد.

وی در عین حال پیشنهاد کرد: آبراه تاریخی که از محله فخب- پیربازار سبب اتصال رشت به تالاب انزلی می شود مورد بررسی و مطالعه جدی تری قرار گیرد به این دلیل که این مسیر در گذشته نه چندان دور محل آمد و شد از طریق رودخانه ها و همینطور سبب رونق اقتصادی شهر بوده است.

رئیس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: می توان در مسیر پروژه  ترابری رودخانه های رشت در محل موردنظر اسکله یا لنگرگاه ایجاد کرد.

وی گفت: جمل و نقل رودخانه ای ایده ای جذاب برای شهروندان بوده است و با توجه به تاریخچه نه چندان دور تردد در رودخانه های رشت مطمئنا پیگیری این موضوع از سوی شورا و شهرداری را باید به فال نیک گرفت.

رسولی با تاکید بر اینکه باید امکان سنجی از لحاظ فنی بر روی رودخانه ها برای جابجایی مسافر انجام شود افزود: آنچه که نیاز است اینست که اجرای مطالعات لازم و فنی برای این ایده در بودجه سال آتی دیده شود.

وضعیت الودگی رودخانه های رشت کاملا واضح است

عضو دیگر کمیسیون ترافیک با اشاره به اینکه باید جوانب مختلف حمل و نقل از رودخانه های رشت را مدنظر قرار داد گفت: وضعیت الودگی رودخانه های رشت کاملا واضح است و برای تردد تجهیزات حمل و نقل آبی در این رودخانه ها باید آلودگی رودخانه ها را به طور جد مدنظر قرار داشت.

واثق کارگرنیا افزود: در عین حال باید مشخص شود که آیا به طور اصولی امکان تردد رودخانه ای در رودخانه های رشت وجود دارد یا خیر؟

وی تصریح کرد: در عین حال پس از پاسخ به این سوال باید تعداد ایستگاه ها و همینطور نقش حمل و نقل مسافر در کاهش تعداد خودروهای شخصی و همینطور خودروهای عمومی تعیین شود.

عضو دیگر کمیسیون نیز با بیان اینکه رفع آلودگی رودخانه های رشت و احیای آن ها از نخستین و اصلی ترین مطالبات شهروندان و شورای شهر در طی سه سال و نیم گذشته بوده اظهار کرد: طی چند سال اخیر لایروبی هایی از سوی شهرداری در سطح رودخانه های زرجوب و گوهررود انجام شده است اما نیازمند یک طرح راهبردی برای احیای رودخانه ها و بهره مندی از آن ها هستیم.

شیرزاد افزود: احیای دو رودخانه رشت نیازمند اعتبارات و حمایت های ملی است تا گام های استورای برای توسعه گردشگری پایدار شهر برداشته شود.

این عضو شورا بر بهره مندی از مشاوران بومی در حوزه احیا و توسعه گردشگری رودخانه های رشت تاکید کرد و گفت: نیاز است که با بررسی همه جوانب نسبت به بهره مندی ترابری از رودخانه های رشت اقدام کرد.

در ادامه، مشاوران کمیسیون ترافیک بر انجام مطالعات وسیعتر و دقیقتری نسبت به امکان تردد آبی در رودخانه های رشت تاکید کردند.

Share