بیم و امیدهای اعضای هیات موسس برای تشکیل شرکت توسعه و عمران

سورتمه تالش و مرزنشینان نمونه های موفق و ناموفق شرکت های تعاونی در تالش

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رحمانی اظهار داشت: شرکت توسعه و عمران با جمعیت حداقل نیم درصدی هر شهرستان تشکیل می شود که با توجه به جمعیت ۲۰۰ هزار نفری تالش تعداد حداقلی سهامداران می بایستی یک هزار نفر باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید جلال سیدمحمدی روز چهارشنبه ۸ دی در اولین جلسه هیات موسس شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان تالش، با برشمردن ثمرات تعاون در دین اسلام، بر عزم محمدعلی نجفی استاندار گیلان برای تشکیل شرکتهایی از این دست تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از تالش، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تالش گفت: ۵ شهرستان در استان گیلان به صورت پایلوت انتخاب شده اند که تالش یکی از آنهاست.

وی با اشاره به حضور افراد حقیقی و حقوقی در میان اعضای هیات موسس این تعاونی گفت: افراد حقوقی می توانند از ظرفیت سازمانی خود نیز برای اطلاع رسانی و پذیره نویسی سهام این شرکت استفاده کنند.

سیدمحمدی حداقل تعداد مورد نیاز برای تاسیس شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان تالش را یک هزار نفر اعلام کرد و از تشکیل دبیرخانه این شرکت در بخشها و مرکز شهرستان خبر داد.

وی افزود: این شرکت با حداقل دخالت دولت تشکیل و اداره خواهد شد و کارکنان دولت نیز می توانند سهام دار آن باشند.

معاون فرماندار تالش شرکت در انتخابات مجمع عمومی و کسب رای را لازمه حضور هر فرد برای عضویت هییت مدیره بیان کرد و از تعیین مهلت یک ماهه برای پذیره نویسی سهام و تشکیل جلسه با توفق کلیه اعضا در ۳۰ دی ماه سخن گفت.

سیدمحمدی همچنین از غیبت ۶ تن از اعضای دعوت شده به هیات موسس انتقاد کرد.

حداقل سهامداران می بایست یک هزار نفر باشد

قدرت رحمانی رییس اداره کار، تعاون، رفاه و امور اجتماعی تالش نیز در سخنانی گفت: شهرستان تالش به دلیل داشتن وسعت، جمعیت و سابقه اجتماعی در زمینه مشارکت جمعی مردم برای این منظور انتخاب شده است.

رحمانی اظهار داشت: شرکت توسعه و عمران با جمعیت حداقل نیم درصدی هر شهرستان تشکیل می شود که با توجه به جمعیت ۲۰۰ هزار نفری تالش تعداد حداقلی سهامداران می بایستی یک هزار نفر باشد.

وی کمترین مبلغ نیاز برای دریافت سهام را ۳۰۰ هزار و حداکثر آن را یک و نیم میلیون تومان ذکر کرد که می تواند در چند مرحله پرداخت شود.

این مقام دولتی اضافه کرد: هر یک از سهامداران حقوقی اعم از اداره ها، شهرداری ها و دیگر سازمانها تنها مالک ۵ درصد از سهام این شرکت خواهند بود.

رحمانی از تصویب اساسنامه این شرکت توسط هیت دولت سخن گفت که می تواند در تمام فعالیتهای عمرانی، در اختیار گرفتن زمینهای دولتی، واحد های اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی از جمله گردشگری مشارکت کند.

وی به استعلام اعضای هیات مدیره این شرکت در بدو تاسیس اشاره کرد که از طریق مراجع چندگانه تایید صلاحیت خواهند شد و ضوابط مالی از جمله استعلام وضعیت بانکی نیز شامل حال آنان خواهد شد.

رییس اداره تعاون تالش در پاسخ به سوال یکی از اعضا در مورد وضعیت مبالغ واریز شده به حساب تعیین شده از غیرقابل برداشت بودن این مبالغ تا تعیین هیات مدیره و مدیرعامل سخن گفت.

رحمانی به وجود شرکت های این چنینی در استان مازندران اشاره کرد که تنها با مبلغ ۳۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کرده اند و اکنون با میلیاردها تومان سرمایه در صحنه اقتصادی خوش درخشیده اند.

رحمانی فعالیت هیات موسس این شرکت را تا برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هییت مدیره مشرو ط کرد که پس از آن این تشکل به کار خود پایان خواهد داد.

وی در پایان اظهاراتش شماره حساب ۳۲۰۳۱۱۱۳۰۶۷۱۳۳۱ بانک توسعه تعاون را برای پذیره نویسی سهام و واریز حداقل ۱۰۰ هزار تومان برای علاقمندان اعلام کرد.

پرهیز از منفعت طلبی مدیران ضامن بقای شرکت های تعاونی

چنگیز شکوری بخشدار مرکزی تالش با بیان تاکید قرآن کریم بر تعاون انسانها بر کارهای نیک٬ بخش تعاون را سومین بخش مولد اقتصادی کشور توصیف کرد که ساز و کارهای قانونی از آن حمایت می کنند.

وی به انتخاب مدیران متخصص و متعهد و خوش سابقه در ترکیب هیت مدیره شرکت های تعاونی تاکید کرد و افزود: پرهیز از منفعت طلبی مدیران ضامن بقای این قبیل شرکت ها است که سرمایه مردمی به منزله یک امانت به آنها سپرده می شود.

بخشدار مرکزی تالش وجود شفافیت در طی روندها و اطلاع رسانی را از جمله اقداماتی ذکر کرد که موجب اعتماد به شرکت تعاونی ها برتر شده است.

وی همچنین بر نظارت دایمی سهامداران بر کار هییت های مدیره تاکید کرد.

شکوری زیان شرکت تعاونی مرزنشینان استان گیلان را ناشی از نبود فکر اقتصادی برای فعالیتهای تولیدی بیان کرد و افزود: طبق اساسنامه این شرکتها می بایستی اقدام به تولید و صادرات کالا می نمودند که اقدام به واردات کالا بدون صادارت موجب کسری تراز تجاری آنها و در نتیجه ورشکستگی آنها شد.

بخشدار مرکزی تالش فرصتهای پیش رو در منطقه از جمله وجود ۲ گمرک، بندر و منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن آستارا – آستارا را فرصتی برای کار شرکت در حال تاسیس توسعه و عمران خواند که می تواند زمینه کار را برای آنها فراهم کند.

سورتمه تالش نمونه های شرکت های تعاونی

کوروش خداوردی زاده عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان و از اعضای هیات موسس سابقه تشکیل شرکت توسعه و عمران در شهر تالش را مثبت ارزیابی کرد.

 وی احداث سورتمه ریلی تالش با سرمایه مردمی را یک کار موفق تعاونی بیان کرد که در طول یک سال و نیم منجر به بازگشت سرمایه و سود دهی گردید.

ایرج پروایی عضو اصناف این شهرستان از اعضای این هیات گفت: از انحصار سهام به وسیله یک گروه خاص از فعالان اقتصادی پرهیز شود و حضور افرادی از تمام اقشار اجتماع و با فکر اقتصادی می تواند یک محرک قوی برای این منظور باشد.

وی از فکر تعاون و روحیه کار جمعی را یک مورد تاثیرگذار در فعالیت یک شرکت تعاونی بیان کرد که افراد فاقد آن یک خطر برای چنین مجموعه ای محسوب می شوند.

رامین باباپور از اعضای شورای شهر تالش و هیات موسس از عضویت سازمانهای دولتی  شهرداری ها در این شرکت استقبال کرد و رغبت برای واگذاری پروژه ها را از جمله محاسن این مشارکت خواند.

شفاف سازی لازمه اولیه کار

خسرو بخشی مدرس دانشگاه و فعال اقتصادی از جمله مخالفین حضور بخش دولتی و کارکنان دولتی در میان سهامداران بود و بر لزوم کار در بخش خصوصی تاکید کرد.

وی شفاف سازی را لازمه تاسیس این شرکت بیان کرد که بایستی در ابتدای کار برای تمام موسسین روشن باشد.

قدرت رحمانی رییس اداره تعاون تالش در پاسخ به وی از ضوابط قانونی برای مشارکت بخش دولتی سخن گفت و تصریح کرد: سیاست گذاری این بخش با هماهنگی دولتی انجام می شود.

عبدالله حسین پور که دیگر عضو شورای شهر نیز از افراد دعوت شده به این جلسه بود اعتماد اعضا به تشکیلات این مجموعه و افراد هییت موسس را یادآور شد و خواستار شفافیت روند ها برای موضوع شد.

حسین پور متذکر شد: افراد سهامدار تنها موسسی و مشوقین به سرمایه گذاری برای این شرکت را مسوول می دانند که به آن باید توجه جدی شود.

وی به تشکیل شرکت تعاونی مرزنشینان در سالهای گذشته اشاره و زیانهای آن برای مردم منطقه سخن گفت.

یوسف عبدلی عضو شورای شهر اسالم نیز خواستار ساز و کاری شد که اعضای هییت موسس در ترکیب هییت مدیره نیز حضور داشته باشند.

Share