عقیل حق شناس

استمرار و افزایش حضور سرمایه گذاران با تداوم حمایت منطقه آزاد انزلی از فعالین اقتصادی

در روزهای گذشته شاهد اقدام تامل برانگیز یک مدیر ارشد دستگاه اجرایی نسبت به فعالین اقتصادی مقیم در منطقه آزاد انزلی بوده ایم. مدیر ارشدی که به هر دلیلی به خود اجازه داد به پرسنل مطبوعش دستور دهد یک روز به کلیه شرکت های بازرگانی و کارخانجات تولیدی مستقر در منطقه آزاد انزلی خدمات مناسب و شایسته ارائه ندهند

فلسفه تاسیس مناطق آزاد در جهان و ایران برمبنای افزایش جذب سرمایه گذار از طریق کاهش بروکراسی اداری بوسیله تجمیع ادارات در یک سازمان واحد می باشد. قانونگذار با آکاهی کامل این هدف را دنبال می کند که سرمایه گذار بتواند با طی نمودن مسیر کوتاهتر، سهل تر نسبت به سرزمین اصلی و استفاده از معافیت های قانونی با جذابیت بیشتر و خاطری آسوده تر اقدام به سرمایه گذاری در این مناطق نماید.

مسئولیت آماده سازی این شرایط  در قانون به عهده مدیران سازمان های مناطق آزاد می باشد که بر اساس قانون، حاکم منطقه آزاد تحت مدیریت خود بوده و باید تمام دستگاههای اجرایی و خدماتی را موظف به ارائه خدمات به سرمایه گذاران منطبق با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نمایند .

نکته ای که می تواند مورد توجه جدی مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی قرار گیرد این است که سرمایه گذاران حاضر و آینده با توجه به وضعیت نامطلوب  اقتصادی سالهای اخیر و  بدلیل استفاده از مزیت ها و معافیت های قانونی مناطق آزاد،  اقدام به سرمایه گذاری در این مناطق نموده و انتظار دارند سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از سازمانهای پیشگام در امر اجرای سیاستهایاقتصاد مقاومتی، حمایت کننده و پشتیبان آنها در مقابل برخورد های سلیقه ای اندک مدیران دستگاه های اجرایی استان بر خلاف قانون، دستورالعمل و بخشنامه های رایج  باشند.

در روزهای گذشته شاهد اقدام تامل برانگیز یک مدیر ارشد دستگاه اجرایی نسبت به فعالین اقتصادی مقیم در منطقه آزاد انزلی بوده ایم. مدیر ارشدی که به هر دلیلی به خود اجازه داد به پرسنل  مطبوعش دستور دهد یک روز به کلیه شرکت های بازرگانی و کارخانجات تولیدی مستقر در منطقه آزاد انزلی خدمات مناسب و شایسته ارائه ندهند. این اقدام مدیر مربوطه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده،تحت هر شرایط و به هر دلیلی نسنجیده و غیر قابل قبول است. اینکه برخورد دستگاههای نظارتی بویژه استاندار محترم به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان، با این اقدام چگونه خواهد بود باید منتظر بنشینیم و ببینیم.

شایان ذکر آنکه مسئولان استان بویژه استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به خوبی می دانند که گذشت زمان برای فعالین اقتصادی بویژه واحد های تولیدی در شرایط رقابتی امروز،  به منزله افزایش هزینه تولید و کاهش اعتبار در بازار می باشد و در این وضعیت سخت اقتصادی هر گونه افزایش هزینه به این تلاشگران عرصه تولید  امری نابخشودنی است.

انتظار می رود با توجه به اینکه امروز سازمان منطقه آزاد انزلی با سرعتی مناسب در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته ، مدیران سازمان منطبق بر مسئولیت قانونی و حاکمیتی نسبت به حمایت از فعالین اقتصادی اقدام نموده و با برخورد قاطع و به موقع از بروز مشکلات مشابه در آینده برای فعالین اقتصادی و مسیر رشد این منطقه جلوگیری نمایند. در این صورت شاهد استمرار و افزایش حضور سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی خواهیم بود.

عقیل حق شناس / ۰۱/۱۰/۱۳۹۵

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share