رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا تاکید کرد:

محل دفن سراوان، مهم ترین دغدغه ی محیط زیستی شهر رشت است

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در مورد وضعیت نابهنجار محل دفن زباله در سراوان گفت: این روزها شاهد اعتراضات مردمی به ویژه ساکنین روستای سراوان، که مطالبه ی به حق انان است، هستیم، بهبود وضعیت سراوان نیازمند راهکارهای موقت و هم چنین تدابیر زیرساختی دارد که خوشبختانه بر روی انها در طی سال های پیشین مطالعات و تحقیقات لازم صورت گرفته، حال نیازمند آن است که شهرداری رشت روند اقدامات اجرایی خود را تسریع بخشد و شورا نیز نقش نظارتی مناسب و موثری را در خصوص تعجیل این اقدامات داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، در یکصدو چهارمین جلسه این کمیسیون  بر پیگیری img_0029_resizeساماندهی محل دفن سراوان و نظارت بر احیای تالاب عینک و معضل رودخانه های رشت تاکید کرد.

فرانک پیشگر در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در ابتدا ضمن تسلیت بمناسبت ماه محرم و قدردانی از زحمات کمیسیون بهداشت در دوره های قبل با تبیین وضعیت موجود و عملکرد پیشین کمیسیون به ارائه ی برنامه های آتی پرداخت.

رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری پیگیری ساماندهی محل دفن سراوان و نظارت بر احیای تالاب عینک و معضل رودخانه های رشت را نیز در ادامه مطرح  کرد.

وی همچنین در مورد وضعیت نابهنجار محل دفن زباله در سراوان گفت: این روزها شاهد اعتراضات مردمی به ویژه ساکنین روستای سراوان، که مطالبه ی به حق انان است، هستیم، بهبود وضعیت سراوان نیازمند راهکارهای موقت و هم چنین تدابیر زیرساختی دارد که خوشبختانه بر روی انها در طی سال های پیشین مطالعات و تحقیقات لازم صورت گرفته، حال نیازمند آن است که شهرداری رشت روند اقدامات اجرایی خود را تسریع بخشد و  شورا نیز  نقش نظارتی مناسب و موثری را در خصوص تعجیل این  اقدامات داشته باشد.

پیشگر نظارت بر برنامه های باز آفرینی و احیای تالاب عینک را نیز ضروری خواند و در ادامه افزود:  در مبحث نظارت بر ساماندهی دو رودخانه در گام اول نظارت بر آزادسازی حاشیه دو رودخانه و بهره برداری از این فضاها جهت احداث پارک های حاشیه ای  از اهم برنامه های این کمیسیون  در آخرین سال فعالیت شورای چهارم خواهد بود.

وی توضیح داد : لازم است در راستای پیشبرد اهداف و جهت نظارت بر اقدامات اجرایی شهرداری که بر اساس برنامه ی راهبردی و سیاست های این کمیسیون می باشد جلساتی با سازمانهای شهرداری که حوزه کاری شان مرتبط با حوزه ی  فعالیت این کمیسیون نظیر سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان پسماند، سازمان آرامستان ها، آتش نشانی و خدمات ایمنی ،سازمان میوه و تره بارو سازمان فرهنگی پیش رو خواهیم داشت.

فرانک پیشگر ادامه داد: علاوه بر آن لازم است جلساتی جهت تعامل و همکاری دو سویه با سایر دستگاههای دولتی و غیر دولتی و مردم نهاد که مرتبط با حوزه ی کاری کمیسیون فعالیت می

کنند نظیر سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش ، مراکز بهداشت ، سازمان نظام مهندسی ساختمان و NGO های مرتبط تشکیل گردد.

همچنین ایشان ضمن اشاره به بازدیدهای میدانی جهت نظارت بیشتر بر اقدامات اجرایی، از سایر اعضای کمیسیون در خواست نمود تا نظرات پیشنهادی خود را جهت ارتقاء این برنامه ها ارائه دهند.

حاجی پور، عضو کمیسیون بهداشت، با تایید مطالب ذکر شده اظهار کرد: در سال چهارم فعالیت شورا مسئولیتهای ما سنگین تر بوده و موظفیم بدون از دست دادن فرصت کارهای نیمه تمام را  اجرایی نماییم و چشم انداز مشخصی از کارنامه شورای چهارم ارائه دهیم.img_0031_resize

وی گفت: لازم است جهت انتخاب مشاوران این کمیسیون افرادی آگاه، دلسوز، دارای پیشینه شغلی مرتبط و بدون حاشیه انتخاب گردند تا بتوان با تکیه بر دانش و تعهد آنان در این فرصت کم بهترین بهره را برد و عقیده بنده این است که تنها انتخاب افراد بزرگ ما را به اهداف یزرگ خواهد رساند.

وی اضافه کرد: بهتر است دستور جلسه پیش از آغاز  در  پیامک های  ارسالی دعوتنامه بیان شود تا اعضا با آمادگی فکری قبلی وارد جلسه شوند.

مجید رجبی، دیگر عضو کمیسیون، نیز با اشاره به برخی اقدامات لازم در حوزه خدمات شهری از جمله مسائل مرتبط با بهزیستی و معلولین اظهار داشت: نگاهها به بحث محیط زیست و خدمات شهری  بسیار وسیع است و فعالیتهای لازم به اجرا در این حیطه نیز به همان نسبت بزرگ باشد.

انجام همایشهای فراگیرزیست محیطی با شرکت کارشناسان و عموم مردم می تواند موثر باشد. به عنوان مثال در تالاب عینک رشت، دعوت از «ان . جی. او» های مختلف، نظام مهندسی، مسئولین محیط زیست وکارشناسان مختلف کمیسیون را به اهداف خود نزدیک تر کرده و هم اندیشی در این راستا را غنا  خواهد بخشید.

وی گفت: بعنوان مثال باید ازاتاق خدمات شهری پنج منطقه شهرداری خواست تا در راستای خدمات شهری هر یک اقدامی مهم و قابل ذکر را به انجام برسانند تا بتوان برای مثال اموری مانند معضل چاله های خیابانی، امور بهزیستی یا احداث ست های ورزشی در پارکها به کمک آنها به اجرا رساند.

رجبی هم چنین دعوت از شهردار در کمیسیون را در خصوص معضل پسماندهای شهری و بحث لند فیل جنگل سراوان را لازم دانست.

img_0034_resizeموسوی روزان نیز با تایید مطالب ذکر شده در جلسه توضیح داد: در بحث معضلات موجود نباید تمام کوتاهیها را متوجه شهرداری دانست و لازم است تا دیگر دستگاههای اجرایی، همچون استانداری، آب و فاضلاب شهری و روستایی، سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی نیز با ما همراه و پاسخگو باشند.

وی افزود: لازم است این دستگاهها با هم اندیشی و تعامل شروع به اقدام کرده و با انداختن توپ در زمین یک دیگر از خود سلب مسئولیت نکنند. شهر متعلق به ماست و در حفظ خانه خود همواره باید کوشا و بیدار عمل کنیم.

روزان در رابطه با معضل جنگل سراوان گفت: شورا باید سیاست گذاری در این بحث را با جدیت انجام رسانده و با علم به این نکته که تمامی امکانات در اختیار ما نیست در این موضوع مدبرانه عمل کند.

عضو شورا تصریح کرد: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ تن زباله وارد جنگل سراوان می شود که ۵۰۰ تن آن مربوط به رشت است. موسوی روزان با توضیح این که جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر در روستاهای اطراف این منطقه و از جمله خود روستای سراوان در آن منطقه ساکنند، اهمیت سلامت و رضایت آنان را یادآور شده وصرف هزینه های گزاف برای عملیات شن ریزی توسط شرکت پیمانکار در منطقه را مورد توجه قرار داد. وی گفت: امیدواریم با مدیریتی یک پارچه در این منطقه بتوانیم معضل پسماند در سراوان را ساماندهی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت شورا نیز در این بحث به چند نکته اشاره داشت. فاطمه شیرزاد توضیح داد:  معضلات جنگل سراوان مربوط به امروز و این دوره نبوده و بیش از سه دهه است که متوجه شهروندان و مسئولین است و همیشه تصمیم گیریهای موقت برای رهایی از آنها به کار گرفته شده است.

شیرزاد اضافه کرد: امیدواریم تحکم و تذکرهای اکید دیروز آیت الله قربانی، نماینده ولی فقیه در استان، در مورد حل معضلات جدی جنگل سراوان سبب خیر شده و مسئولین را در اخذ تصمیمات کاربردی و موثر به اقدام وا دارد.

img_0032_resizeوی افزود: سال، سال اقدام و عمل است و فقط فشار آوردن به یک دستگاه اجرایی به نام شهرداری کار را به انجام نخواهد رساند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت شورا توصیه کرد: برای جلسات آتی کمیسیون از مدیر عامل شرکت گوهر رود که در بخش پسماند سراوان مشغول به همکاری با شهرداری است جهت ارائه گزارش کار دعوت به عمل آید.

شیرزاد در ادامه  با تقدیر از مدیر عامل سازمان پسماند و پاکبانان به غیر استاندارد بودن زباله سوزها اشاره کرد. وی هم چنین در بحث خدمات شهری به لزوم ایمنی در بازارهای رشت اشاره داشت و افزود: متاسفانه در سال گذشته در بازارهای شهر شاهد آتش سوزیهایی بودیم که  لازم است با مراقبت های پیشگیرانه از وقوع حادثه در این مراکز عمومی جلوگیری کنیم .

وی هم چنین شروع به کار مدیرعامل جدید سازمان آب منطقه ای رشت را مورد توجه قرار داد و گفت : لازم است در جلسه ای از مسئولان آب منطقه ای در خصوص ۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته از سوی دولت برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود درخواست ارائه گزارش شود.

عضو شورا تصریح کرد: برنامه های تبیین شده در کمیسیون در راستای برنامه های سه سال گذشته است و امیدواریم در این راستا شاهد برنامه های کاربردی و مدون بلند مدت محیط زیستی باشیم. شیرزاد احداث ۱۲ پارک عمومی در سطح شهر را از خدمات قابل ذکر شهرداری رشت دانست.

پیشگر در پایان جلسه نینا پنجه ای از پرسنل شاغل در سازمان عمران شهرداری رشت را به عنوان دبیر جدید کمیسیون بهداشت معرفی  نمود.

tel final1

Share