گزارش هیات اعزامی گیلان به ژاپن:

تضاد بین توسعه و حفظ محیط زیست در ژاپن حل شده است/ در گیلان صنعت می‌تواند فعال باشد/آموزش رکن توسعه است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شعبانپور با بیان اینکه دریاچه بیوا درگذشته مشکلاتی همانند تالاب انزلی و رودخانه های رشت را داشت، اظهار کرد: این دریاچه پس از پاکسازی آب آشامیدنی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر را تامین میکند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شانزدهمین نشست تخصصی توسعه در سازمان برنامه و بودجه گیلان با موضوع گزارش هیات اعزامی گیلان به ژاپن پیش از ظهر امروز برگزار شد.

۲۴به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، کیوان محمدی در این نشست با بیان اینکه ژاپن یکی ار کشورهای توسعه یافته است و حرکت توسعه خود را از نیمه های قرن ۱۸ شروع کرده اظهار کرد: این کشور از نیمه دوم قرن ۱۸ درگیری های زیادی با کشورهای اطراف خود داشته و در قرن ۲۰ ام وارد جنگ های جهانی درگیر شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به جایکا و فعالیت های آن در توسعه ژاپن اشاره کرد و گفت: همزمان با حضور دو هفته ای ما در این کشور بیش از ۳۰ کشور دیگر در حال آموزش بودند.

وی افزود: فاز دوم همکاری ما با جایکا آذر ماه سال ۹۲ آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است.

۶۰ گیگ اطلاعات از ژاپن با خود به ایران آوردیم/ در ژاپن ۳ مرکز مشکلاتی شبیه به سراوان در گیلان داشتند

حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان در ادامه این نشست با بیان اینکه بخواهیم جلسه ۱۵ روزه را در چند دقیقه تشریح کنیم بسیار سخت است متذکر شد: در ۵ محور سخنان خودم را تقسیم بندی می‎کنم.

شعبانپور به فعالیت جایکا در سازماندهی تالاب انزلی اشاره کرد و افزود: هیات اعزامی از گیلان اولین گروهی بود که پس از کارشناسان به ژاپن رفت.

وی به ورود شیرابه ها به تالاب انزلی و قرار گرفتن این تالاب در لیست سیاه اشاره کرد: در این سفر پنج ملاقات رسمی با مسولان کشور ژاپن داشتیم و همچنین از دریاچه دیوا، تالاب کوشیرو، مرکز تصفیه خانه ژاپن و… بازدید کردیم.

معاون عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه در ژاپن ۳ مرکز مشکلاتی شبیه به سراوان در گیلان داشتند، اظهار کرد: در یکی از مراکز پس گذر از جنگل به مرکز دفن رفتیم با این تفاوت که تمام مرکز دفن به صورت سلول هایی بود که صورت عمودی و افقی ایزوله شده و به هیچ عنوان شیرابه این پسماندها جاری نمیشد و همچنین نوع پسماندی وارد مرکز شد تفکیک سازی شده و زباله خشک بود.

وی افزود: در این مرکز هیچ بویی استنشاق نکردیم و به هیچ وجه شیرابه به سمت بیرون خارج نمی‌شد.

شعبانپور با بیان اینکه دریاچه بیوا درگذشته مشکلاتی همانند تالاب انزلی و رودخانه های رشت را داشت، اظهار کرد: این دریاچه پس از پاکسازی آب آشامیدنی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر را تامین میکند.

 معاون عمرانی استانداری گیلان طبیعت بسیاری از استان های ژاپن را شبیه گیلان دانست و یادآور شد: نزدیک به ۶۰ گیگ اطلاعات از ژاپن با خود به ایران آوردیم و آقای محمد پور قرار شد سفرنامه ای تدوین و منتشر کند تا به عنوان مبنای کار قرار گیرد.

خودمان را در برابر محیط زیست مسئول بدانیم

شعبانپور تصریح کرد: خلا فرهنگ مشارکت مردمی در گیلان دیده می شود. در ژاپن مردم خودشان را در برابر محیط زیست مسوول می‌دانستند.

وی با تمجید از قانون مداری مردم ژاپن گفت: برای من بسیار جالب بود که به شدت به قانون احترام می گذاشتند.

معاون عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر توجه ویژه به آموزش و پرورش اظهار کرد: بحث جلب مشارکت مردم و قانون مداری در ژاپن به صورت پایه توس آموزش و پرورش به کودکان آموزش داده می شود.

شعبانپور با بیان اینکه در ژاپن برای پروژه های عمرانی مرکز تحقیقاتی تعریف شده است اظهار کرد: در ایران خلا مدیریت یکپارچه شهری نیز احساس می شود و اختیار در دست یک نفر نیست و برای یک پروژه عمرانی باید از چندین مرجع امضا گرفت.

وی بار دیگر بر ضرورت آموزش کودکان و افزایش فرهنگ مشارکت مردمی تاکید کرد و افزود: تالاب انزلی متعلق به همه است و باید همه ی مردم را مطلع کرد. باید برای شش کمیته احیای تالاب اهمیت قائل شویم.

تضاد بین توسعه و حفظ محیط زیست در ژاپن حل شده است/ در گیلان صنعت می‌تواند فعال باشد

احمد سیاوش پور دیگر عضو هیات اعزامی گیلان به ژاپن در ادامه نشست اظهار کرد: آنچه که ما در ژاپن دیدیم در آموزه های دینی و فرهنگ ما به کرار و به صورت تکرار شده است و  باید به این موضوع غبطه خورد که چرا ما تا پایان حرکت نکرده ایم.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه کار کردن در فرهنگ مردم آن سرزمین نهادینه شده است اظهار کرد: ما با یک تضاد در موضوع توسعه رو به رو هستیم و بین توسعه و محیط زیست یک جدل عملی وجود دارد ولی در ژاپن توانستند توسعه را درون طبیعت جا بدهند بدون این که به طبیعت لطمه ای وارد شود.

وی افزود: برخی بر این اعتقادند که در استان گیلان صنعت نمی‌تواند به دلیل وجود طبیعت حضور فعالی داشته باشد ولی بر خلاف این مطلب در بسیاری از استان های کشور ژاپن این موضوع عملیاتی شده است.

سیاوش پور گفت: قوانین مرتبط با محیط زیست در کشور ژاپن بسیار جامع و قاطع بود و در تمام برنامه های صنعتی بسته های زیست محیطی در اولویت بود و هر شرکتی که میخواهد اقدام به کار کند باید تمامی موارد محیط زیستی مورد تایید قرار بگیرد و پس از تایید شروع به کار بکند.

آموزش رکن توسعه است

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: برای این که به توسعه پایدار دست یابیم مهم ترین بخش آن بحث آموزش است که از قبل خیلی کم رنگ در حال انجام بود.

وی افزود: کشور ژاپن یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه محیط زیستی است و یکی از بحث های که بنده نیز روی آن تاکید دارم آموزش است که باید پیگیری بکنیم.

محمدپور گفت: حفاظت از محیط زیست باید با همراه سازی مردم صورت بپذیرد و در برخی مدارسی بیش از ۱۰۰ ساعت در حوزه محیط زیست آموزش داده می شود و از مردم می خواهند که در حوزه اجتماعی همراهی کنند.

وی افزود: اگر ژاپن و سایر کشورهای توسعه پیشرفت کردند باید ببینم که در حوزه آموزش چگونه عمل کردند و اگر در این حوزه خوب عمل کنیم به توسعه هم خواهیم رسید.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان تصریح کرد: ژاپنی ها از دستور العمل هایی که از رامسر به دنیا صادر شده نهایت استفاده را کردند و اگر ما بتوانیم همه را همراه کنیم قطعا بازخورد آن توسعه اقتصادی خواهد بود.

محمدپور در پایان تقویت سایت سلکه را موجب تقویت جایگاه گردشگری دانست.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share