معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خبرداد:

نقشه راه ساماندهی پسماند گیلان تدوین شد/اگر به تالاب انزلی توجه نکنیم دچار سرنوشت دریاچه ارومیه می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به تولید روزانه ۲ هزار تن پسماند در استان اشاره کرد و گفت: نقشه راه ساماندهی پسماند برای حفظ محیط زیست گیلان تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حجت شعبانپور با تأکید بر اختصاص اعتبارات برای احیای تالاب انزلی اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب انزلshabanpoorb53-8bdc217b46ffی در لیست سیاه تالاب‌های دنیا قرار گرفته، اعتبارات استانی پاسخگوی اجرای طرح‌های احیای این تالاب نیست و اگر به آن توجه نداشته باشیم دچار سرنوشت دریاچه ارومیه می‌شود.

وی خواستار احیای تالاب انزلی شد و افزود: تالاب انزلی باید دوباره زنده شده و محیط زیست در آنجا برقرار شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه کارگروه پسماند در ۱۶ شهرستان تشکیل شده است، تصریح کرد: گیلان دارای ۵۲ شهر و ۲ هزار و ۵۶۰ روستا است.

شعبانپور، گیلان را دارای ۲.۵ میلیون نفر جمعیت خواند و بیان کرد: ۱.۵ میلیون نفر معادل ۶۰ درصد از جمعیت استان در شهرها زندگی می‌کنند و یک میلیون نفر معادل ۴۰ درصد در روستاها سکونت دارند.

وی، سرانه تولید پسماند هر شهروند را ۸۵۰ گرم و در روستاها ۶۵۰ گرم در گیلان عنوان کرد و گفت: سرانه تولید پسماند در استان بالاتر از متوسط کشوری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تولید روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تن پسماند توسط جمعیت ۲.۵ میلیون نفری در استان، خاطرنشان کرد: در تعطیلات گردشگران روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن پسماند تولید می‌کنند و جمع‌آوری این حجم پسماند دارای مشکلاتی است.

شعبانپور به برنامه‌ریزی برای ساماندهی پسماند گیلان در سال ۹۲ اشاره کرد و یادآور شد: قانون مدیریت پسماند در کشور به تصویب رسیده و نقشه راه برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار و وضعیت مراکز دفن، کارخانه‌های کمپوست، امحا، دفن و … در گیلان مشخص شده است، اظهار کرد: نقشه راه پسماند استان ترسیم شده و به‌دنبال مدیریت بحران پسماند در گیلان هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، آموزش را نخستین موضوع در تدوین نقشه راه پسماند گیلان ذکر کرد و افزود: مسائل آموزشی در مقاطع مختلف مدارس استان ارائه شده است.

شعبانپور با اشاره به اینکه در پیشرفته‌ترین کشورها ساماندهی پسماند را مدیون و مرهون آموزش به‌ویژه از طریق آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: آموزش سرلوحه ساماندهی پسماند در آموزش و پرورش گیلان است.

وی به آموزش تفکیک پسماند از مبدأ در مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌های گیلان اشاره کرد و گفت: آموزش فرمانداران، بخشداران و دهیاران در دستور کار است و این امر با محوریت فرمانداران انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی ساماندهی پسماند برای دهیاران و آموزش و پرورش تهیه شده است، تصریح کرد: سال ۹۳ زنگ مدارس گیلان با نام محیط زیست نواخته شده است.

شعبانپور از تهیه و توزیع ۵۰ هزار بروشور در مرحله نخست ساماندهی پسماند در گیلان خبر داد و یادآور شد: تعداد ۴۰ هزار کتاب و لوح فشرده برای مدارس استان تهیه شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه گیلان و سازمان همیاری شهرداری استان در راستای ساماندهی پسماند، خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردمی در تفکیک زباله از مبدأ نداشته باشیم تمام فعالیت‌ها یک‌طرفه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به نقش اساسی فرمانداران و شهرداران در تشکیل کارگروه‌های پسماند در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: سال ۹۳ تعداد ۱۷ جلسه، سال ۹۴ تعداد ۱۸ جلسه و امسال ۱۰ جلسه کارگروه ساماندهی پسماند در استان برگزار شده است.

tel final1

Share