در حاشیه اختلافات

واکاوی آرایش ناهمگن اعضای شورای شهر; آن‌ها در بین آن‌ها چه می‌کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا البته که قومیت نمی‌تواند به تنهایی بیانگر میزان تعهد اعضای شورای شهر به توسعه شهر رشت باشد، اما وقتی مجموعه‌ای از شاخص‌ها باعث جدایی دو جناح از هم می‌شوند، حضور دو عضو شورا که هیچ یک از آن شاخص‌ها را ندارند، تعجب برانگیز است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا, «رشت رویایی» نوشت:
عمارت۳
وقتی تعداد اعضای شورای شهر رشت در دوره چهارم افزایش یافت، پیش‌بینی می‌شد تنوع‌ قومیتی و پایگاه رای راه‌یافتگان به خانه میرزا خلیل رفیع خود منجر به کلونی‌هایی شود که در بزنگاه‌ها کارکرد مثبت یا منفی ویژه خودشان را داشته باشند. با این حال گاهی ناهمگنی‌هایی در رفتار بعضی از گروه‌های مورد نظر به چشم می‌خورد که چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد. برای درک بهتر موضوع، نگاهی گذرا به قومیت و پایگاه رای ۱۵ عضو فعلی شورای شهر می‌اندازیم.
۱- مظفر نیکومنش نودهی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در سال سوم شورا از اعضای آذری زبان شوراست که البته یک شهروند دلسوز رشت است. پایگاه رای نیکومنش را بخشی از شهروندان آذری‌زبان رشت و طیفی از افراد موسوم به ارزشی تشکیل می‌دهند. نیکومنش وضعیت اقتصادی خوبی دارد و از سلامت اقتصادی برخوردار است. او همواره تاکید کرده که توسعه شهر رشت، مهم‌ترین دغدغه‌اش است.
۲- فاطمه شیرزاد، یکی از دو بانوی عضو شورای شهر رشت که سابقه‌ی رسانه‌ای دارد، یکی از رشتی‌های اصیل است. او که همسر یکی از سرشناس‌ترین خانواده‌های شهدای رشت است، رای طیف موسوم به ارزشی و اصولگرایان میانه‌رو را با خود دارد. شیرزاد همیشه سعی کرده از برخورد سیاسی پرهیز کند.
۳- رضا رسولی، مهندسی است که تقریباً مدرک دکترایش را گرفته است. او به عنوان یکی از رشتی‌ترین اعضای شورای شهر رشت، نگاهی توسعه‌محور دارد. رسولی که ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا را در سال سوم برعهده داشته، یکی از متخصص‌ترین اعضای شوراست. او ارتباط نزدیکی با طیف وسیعی از هنرمندان، نخبگان و جوانان دارد و عمده آرای او متعلق به این گروه‌هاست.
۴- امیرحسین علوی، مهندسی که خود را موظف به پیگیری «دغدغه‌»‌های مردم معرفی می کند، اصالتی صومعه‌سرایی دارد و گیلک‌زبان است. او که زمانی ریاست ستاد جوانان جبار کوچکی‌نژاد را برعهده داشت، آرای متنوعی دارد که اصولگرایان سهم قابل توجهی از سبد آرای او را تشکیل می‌دهند.
۵- سیدرضا موسوی روزان که اصالتی نرگستانی دارد و گیلک‌زبان است، شاید شایسته عنوان مذهبی‌ترین عضو شورای شهر چهارم رشت باشد. روزان که سال ها سابقه ریاست زندان رشت را در کارنامه دارد، در بین قشر مذهبی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. او که اعتقادات مذهبی محکمی دارد و خدشه‌ای در سلامت مالی‌اش دیده نشده، یکی از مدافعان سرسخت ثبات در مدیریت شهری است.
۶- اسماعیل حاجی‌پور یکی از رشتی‌های اصیل شورای شهر است که پشتوانه حضور در شورای اول را دارد، خدمت در شهرداری و فرمانداری رشت را نیز تجربه کرده است. او اصلاح‌طلبی میانه‌رو است که گرایش سیاسی‌اش را در تصمیم‌های مدیریت شهری‌اش دخالت نمی‌دهد. پایگاه رای او متنوع است.
۷- حجت جذب، کم تجربه‌ترین عضو شورای شهر رشت نیز گیلک‌زبان است. او که حدود چهار ماه است پس از ورود جمالی به مجلس، به عنوان عضو علی‌البدل وارد شورا شده، به خاطر سلامت مالی‌اش زبانزد است. پایگاه رای او عمدتاً در مساجد و افراد مذهبی است.
۸- مجید رجبی ویسرودی، یکی از اعضای تالش‌زبان شورای شهر است. او که پیمانکار پروژه‌های مسکن مهر بوده، عمده پایگاه رای‌اش، تالش‌زبان‌های مقیم رشت است. پس از انتخابات شورا، ابهاماتی درباره آرای او وجود داشت که تحقیقات نهادهای نظارتی ثابت کرد اتهامات مطروحه واقعیت ندارد.
۹- عباس صابر، یکی دیگر از مهندسان شوراست که اصالتش به تالش برمی‌گردد. او دستی در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مهندسی دارد. پایگاه رای او مجموعه‌ای از تالش‌زبانان مقیم رشت و حامیان پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.
۱۰- فرانک پیشگر هم به واسطه نسب خود و البته همسرش، پایگاه رای مناسبی در بین تالش‌زبانان دارد و این هموطنان نقش پررنگی در راه‌یابی او به شورای شهر داشتند.
۱۱- مسعود کاظمی، مدیرعامل سابق تاکسیرانی قبل از آن در دوره فرمانداری عظمتی، توانست پله‌های ترقی را چند تا یکی طی کند. او که از اعضای متمول شوراست، حمایت فرماندار سابق رشت و همفکرانش را پشت سر خود دارد.
۱۲- فرهاد شوقی، فرزند یکی از شهدای عظیم‌الشان از اعضای جوان شورای شهر رشت است. او که اصالت رشتی دارد برحذر از مناسبات مالی ناسالم است و این بر مقبولیت او در بین پایگاه رای‌اش یعنی خانواده شهدا و افراد ارزشی می‌افزاید.
۱۳- محمدحسین واثق کارگرنیا، یکی دیگر از اعضای رشتی شورای شهر است که از سلامت مالی قابل توجهی برخوردار است. کارگرنیا که زمانی پلیس مواد مخدر بود، مقبولیت قابل توجهی در بین شهروندان رشت دارد.
۱۴- محمود باقری خطیبانی، اهل روستای خطیبان شفت است که به طرز عجیبی دائماً بر اصالت خود تاکید می‌کند. «من هنوز شفتی‌ام» یکی از جملاتی است که باقری خطیبانی به تناوب بر زبان آورده است. این عضو پرحاشیه شورا روی رای سکونتگاه‌های غیررسمی حساب می‌کند.
۱۵- محمدعلی رفیعی نوده، رییس شورای شهر در سال سوم، اصالتاً آذری است و سابقه وکالت پرونده‌های علیه شهرداری البته قبل از عضویتش در شورا را دارد. در اوایل آغاز به کار شورای شهر شایعاتی درباره وجود سایه او بر پرونده‌های حقوقی شهرداری شنیده می‌شد که مشخص شد کذب است. پایگاه رای رفیعی نوده که از تمکن مالی برخوردار است، عمدتاً در بین آذری‌زبان‌هاست.

***
با این بررسی مختصر شاید بتوان به راحتی می‌توان متوجه تناقض‌ها در جناح بندی‌های موجود در شورای شهر شد. برای مثال، حضور فرهاد شوقی و کارگرنیا، دو عضو رشتی شورای شهر که شاخصه‌شان سلامت اقتصادی است، در جناحی که یکی از ویژگی‌های‌شان فعالیت‌های گسترده اقتصادی است منطقی به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر اکثر اعضای این جناح، رشتی نیستند و پایگاه رای‌شان تالش‌زبان‌هاست. باز هم حضور شوقی و کارگرنیا که دغدغه توسعه شهر رشت را دارند در بین کسانی که عمدتاً رشتی نیستند عجیب به نظر می‌رسد.
البته که قومیت نمی‌تواند به تنهایی بیانگر میزان تعهد اعضای شورای شهر به توسعه شهر رشت باشد، اما وقتی مجموعه‌ای از شاخص‌ها باعث جدایی دو جناح از هم می‌شوند، حضور دو عضو شورا که هیچ یک از آن شاخص‌ها را ندارند، تعجب برانگیز است. به نظر می‌رسد در ابتدای سال چهارم شورای چهارم که سال حساسی نیز هست، وقتش رسیده که اعضای شورای شهر با یک بازنگری اساسی آرایش واقعی‌تری را نسبت به هم رقم بزنند.

tel final1

Share