سینا هوشمند گورابی

بی تدبیری پشت بی تدبیری

کسی در زنده نگاه داشتن فاجعه منا هیچ شکی ندارد و می‌بایست یاد و خاطره عزیزانی که در بدترین شکل ممکن در سایه بی‎کفایتی دولت سعودی به شهادت رسیدند همواره زنده بماند اما بدون تعارف آنچه که توسط مسئولان گیلان در رابطه با تغییر نام صورت گرفت یک بی تدبیری محض بود

بی تدبیری پشت بی تدبیریsinahooshmando_2016-02-26_09-41-50

همزمان با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در گیلان خبری به نقل از مدیریت این سازمان در گیلان منتشر شد مبنی بر اینکه چهار راه حشمت رشت برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره جانبخاتگان فاجعه منا تغییر نام پیدا کرده و زین پس «شهدای منا» خوانده می‎شود. اطلاعیه اول منتشر شده و نصب تابلویی به همین نام در چهارراه حاکی از این بود که فرآیند قانونی لازم برای این تغییر نام صورت گرفته و این تغییر نام مجوزهای لازم را از کمیسیون نامگذاری و شورای شهر رشت اخذ نموده است. پس از این مدت که اولین سوال در ذهن افکار عمومی و اصحاب رسانه استان شکل گرفت و خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه در این رابطه شدند که چرا و برای چه به جای نامگذاری یک خیابان یا میدان جدیدالتاسیس باید نام یک چهارراه که در بین عموم مردم به نام دکتر حشمت٬ یاور میرزا کوچک و آزادیخواه گیلانی خوانده می‌شود تغییر نام یابد؟! درست از همین جا بود که فشار افکار عمومی برای مخالفت با این تغییر نام شکل گرفت و فضای مجازی پر شد از مخالفت مردم با این نامگذاری!

پس از این تنها ظرف کمتر از ۴۸ ساعت حج و زیارت گیلان اطلاعیه دیگری صادر و با پوزش از افکار عمومی اعلام کرد که هنوز این نامگذاری فرآیند قانونی لازم را طی نکرده و تغییر نام چهارراه حشمت و نصب تابلو با مجوز نبوده است!
کسی در زنده نگاه داشتن فاجعه منا هیچ شکی ندارد و می‌بایست یاد و خاطره عزیزانی که در بدترین شکل ممکن در سایه بی‎کفایتی دولت سعودی به شهادت رسیدند همواره زنده بماند اما بدون تعارف آنچه که توسط مسئولان گیلان در رابطه با تغییر نام صورت گرفت یک بی تدبیری محض بود و عملا مردم را در مقابل ارزش‌ها قرار داد. اگر نیت ما زنده نگاه داشتن این فاجعه است باید بدانیم که یاد شهدای منا صرفا زمانی زنده می‌ماند که عموم مردم آن را زنده نگاه دارند و با مصاحبه٬ مصوبه و بدتر از آن نصب غیرقانونی تابلو نمی‌توان یک ارزش را زنده نگاه داشت. کما اینکه بسیاری از خیابان‌ها و میادین رشت نیز هم اکنون سالهاست که نام رسمی دیگری دارند اما مردم هیچ گاه از آن نام‌ها استفاده نمی‌کنند. قبول کنیم که اگر می‌خواهیم تصمیماتمان در زمان حال درست و منطقی باشد لازم است که از گذشته درس بگیریم و به آینده نظر داشته باشیم.

سینا هوشمند گورابی/ سرمقاله شماره پنجم هفته نامه جوانان دیارمیرزا

tel final1

Share