استاد مرتضی سرهنگی در نشست تخصصی کتاب خوان دفاع مقدس استان گیلان

ادبیات جنگ روی شانه‌های نویسندگان آن ایستاده است/۳۶ هزار شهید دانش‌آموز کافی است تا بدانیم که باید قناعت کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در نشست کتاب خوان تخصصی دفاع مقدس استان گیلان و در جمع نویسندگان ادبیات دفاع مقدس گیلان گفت: ما مردمی جنگ‌دیده هستیم و بدون تردید تاریخ به ما رجوع می‌کند. ادبیات جنگ روی شانه‌های نویسندگان آن ایستاده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی کتاب خوان دفاع مقدس استان گیلان صبح امروز چهارشنبه(۳۱ شهریور) همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، یونس رنجکش مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان، استاد مرتضی سرهنگی نویسنده برتر ادبیات دفاع مقدس کشور، یاسر تقوا مسئول اتحادیه اسلامی انجمن دانش آموزان استان، خانواده های معظم شهدای مدافع حرم، ۴تن از نویسندگان مطرح استان گیلان در حوزه دفاع مقدس، کتابداران کتابخانه های عمومی استان و اصحاب رسانه در مجتمع شاهد و ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان برگزار شد.

محمدپور: در مورد رویدادهای دفاع مقدس هرچقدر نگاشته شود کم و ناقص استphoto_2016-09-22_15-07-40
در ابتدای این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یادآوری دلاورمردان و شیر زنانی که در عرصه مقاومت در برابر دشمن تاریخ ساز شدند گفت: دفاع مقدس چنان رویداد بزرگ و تاریخ سازی است که هر آنچه درباره اش گفته و نگاشته شود کم و ناقص خواهد بود.
امیر محمدپور اضافه کرد: شجاعت ها، رشادت ها و فداکاری های خیل عظیم مردم در پاسداشت ارزش های اسلامی و دفاع از کشور عزیزمان از تارک تاریخ و جهان اسلام زدوده نخواهد شد و چون نگینی همواره خواهد درخشید.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ثبت وقایع مربوط به دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: معظم له همواره تاکید دارند که ثبت وقایع و خاطرات دفاع مقدس یک تکلیف است و باید همه کسانی که در این عرصه حضور داشتند این خاطرات را به رشته تحریر درآورند.
محمدپور همچنین گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ نگاری دفاع مقدس با تدوین پروژه های تاریخ شفاهی محقق می شود. وی ادامه داد: بی گمان کتاب برای توصیف و ماندگاری آنهمه جلوه های بدیع در عرصه فرهنگ دفاع مقدس، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به تعبیر والا و خردمندانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای« هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد».
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین افزود: مضامین بلند ایثار، جهاد و شهامت برای همه نویسندگان، هنرمندان، پژوهشگران و ناشران متعهد کشورمان عرصه ای بدیع و چشم اندازی سرشار از ادب، احساس و ذوق به ارمغان می آورد.
امیر محمدپور در پایان از استاد مرتضی سرهنگی به عنوان دیدبان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس یاد کرد و با این جمله رهبری در مورد این نویسنده بزرگ کشور که فرموده اند«ای کاش شاعر بودم و برای سرهنگی قصیده می گفتم»به صحبتهای خود پایان داد.

معرفی آثار نویسندگان حوزه دفاع مقدس
در ادامه این نشست اسماعیل یکتایی از نویسندگان آزاده و جانباز سرافراز استان گیلان با معرفی کتاب تکریت ۱۱ اثر ماندگار خود در حوزه دفاع مقدس به بازگویی خاطرات خود از جنگ ۸ساله پرداخت.
در ادامه نشست غلامرضا هدایتی نویسنده کتاب «آقا کلاه آهنی ات را به من بده» به روایت بخشی از خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی و چگونگی گردآوری خاطرات خود از جنگ پرداخت.

photo_2016-09-22_15-07-05پونه نیکویی: من شعر دفاع مقدس را انتخاب نکردم بلکه انتخاب شدم
در این نشست همچنین پونه نیکویی نویسنده کتاب «انار سبز،‌ زیتون سرخ» و شاعره معاصر که در این کتاب در ۲۸ قطعه شعر، احوال خانواده جانبازان و شهیدان دفاع مقدس و صحنه‌هایی از مقاومت ملل را به تصویر کشیده است به بیان چگونگی روی آوردن به عرصه ادبیات دفاع مقدس پرداخت. وی در مورد اشعار مجموعه انار سبز زیتون سرخ یادآور شد: من شعر دفاع مقدس را انتخاب نکردم بلکه انتخاب شدم . این اشعار ناخوداگاه در من جریان پیدا کرد.
پونه نیکویی از شاعران و نویسندگان مطرح گیلان است که به عنوان شاعر در ماه مبارک رمضان در بیت رهبری در جمع شاعران برگزیده در سال های ۸۶،۸۷،۸۸ حضور یافت و مورد تقدیر معظم له قرار گرفت. وی همچنین مقام اول جشنواره ره آورد سرزمین نور با حضور و تقدیر رییس جمهور در تهران است.
در ادامه نشست کتاب خوان تخصصی دفاع مقدس استان گیلان حشمت الله هدایتی به معرفی کتاب «پایی که جاماند» نوشته سید ناصر حسینی پور از آثار ماندگار حوزه دفاع مقدس پرداخت. وی در توصیف این کتاب گفت: کتاب پایی که جا ماند نوشته سید ناصر حسینی‌پور است که دی ماه سال گذشته رونمایی شد. رسیدن به چاپ نوزدهم در طی سه ماه نشان دهنده گیرایی و جذابیت این کتاب برای مخاطب است.
حشمت الله هدایتی یکی از مهمترین ویژگیهای این کتاب را اینگونه بیان کرد: راوی اتفاق‌های روزانه را در پایان همان شب می نوشته است و این یعنی ذکر دقیق جزئیات و اتفاق‌ها. از طرفی همین نگارش روزانه و در دل حوادث موجب شده است تا روایت کتاب از گرما و احساس خاصی برخوردار باشد.

photo_2016-09-22_15-06-12استاد مرتضی سرهنگی: ما مردمی جنگ‌دیده هستیم و بدون تردید تاریخ به ما رجوع می‌کند
در ادامه این نشست استاد مرتضی سرهنگی نویسنده برتر حوزه ادبیات دفاع مقدس و مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز با بیان اینکه آنچه که ما انجام می‌دهیم در حقیقت نوشتن علیه فراموشی است گفت: زیرا اینها اسناد جنگ است و نوشتن بعد از جنگ یک سنت است. یک جمله‌ای از ماکسیم گورکی دیدم که گفته بود اجازه ندهید دیگران زندگی شما را بنویسند. به نظر من خیلی از آرزوهای هنری ما می‌تواند توسط ادبیات جنگ برآورده شود.
استاد مرتضی سرهنگی اضافه کرد: ما مردمی جنگ‌دیده هستیم و بدون تردید تاریخ به ما رجوع می‌کند، اگر ما زمینه را برای رشد نویسندگان و شاعران بزرگ فراهم نکنیم، این زبان رو به زوال خواهد رفت.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از برگزارکنندگان نشست کتاب خوان تخصصی دفاع مقدس، گفت: این محافل برای ادبیات است و این سرمایه بزرگی برای این مملکت به‌شمار می‌رود. هر اندازه نویسندگان به این طرف بیایند، ما برنده خواهیم شد. بسیاری از جاهای دنیا این ادبیات انقلاب و جنگ را می‌پسندند، زیرا شیرین است.
سرهنگی در پایان سخنانش گفت: ادبیات جنگ روی شانه‌های نویسندگان آن ایستاده است، فقط ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز کافی است تا بدانیم که باید قناعت کنیم و کار کنیم و این چیزی است که ما را نجات می‌دهد. بسیار مدیون همسرم هستم، زیرا سال‌ها همیشه بچه‌هایم را در خواب دیدم و تمام زحمت آنها روی دوش همسرم بود.

تجلیل از خانواده های معظم شهدای مدافع حرم سیرت نیا و کوچک زاده

در پایان نشست کتاب خوان تخصصی دفاع مقدس از خانواده شهدای مدافع حرم سید اسماعیل سیرت نیا و شهید مهدی(حامد) کوچک زاده تجلیل و تندیس این نشست به ایشان اهدا شد.

tel final1

Share