در جلسه امضای چند تفاهم نامه همکاری شهرداری رشت مطرح شد:

ثابت قدم: اعتماد سازی محلی یکی از سه رکن اصلی توسعه شهری است/مومنی: مهمان نوازی رشتی‌ها ما را ماندنی کرد/ انوش نصر: بعد از سال ها شهرداری پیدا کرده‌ایم که سختکوش، شجاع و دلیر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،تفاهم نامه همکاری شهرداری رشت با انجمن های دوستی ایران و برزیل، ایران و قزاقستان و بنیاد ملی پوریای ولی امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در سالن گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت، سه تفاهم نامه همکاری به امضا رسید.

در پایان از مهتاب کرامتی سفیر حسن  نیت یونیسف در ایران، نادره حکیم الهی هنرمند مجمسه ساز و مدیر آموزشگاه هنر های تجسمی کانون هنر و گلناز نظامی مدیر عامل موسسه خیریه ایزد دوستان که در برگزاری جشن خیریه فروش مجسمه به نفع کودکان پرورشگاه مژدهی رشت، حضور فعالی داشتند تقدیر شد.

rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrدر این جلسه که با حضور سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت، رضا حق جو مدیر حراست شهرداری رشت، فاطمه قدیمی حرفه مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و جمعی از مدیران شهری برگزار شد چهره های شاخصی همچون میرقاسم مومنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل و رئیس بنیاد پوریای ولی و فاطمه عزیز خانی رئیس انجمن دوستی ایران و قزاقستان نیز حضور داشتند.

مهتاب کرامتی بازیگر سینما و سفیر حسن نیت یونیسف، نادره حکیم الهی هنرمند مجسمه ساز، رضا میر معنوی کارگردان و پیشکسوت تئاتر، انوش نصر، علی حاج علی عسگری، حبیب پورسیفی، فرهاد پاک سرشت و علیرضا پارسی هنرمندان پیشکسوت تئاتر گیلان و تعدادی از چهره های شاخص فرهنگ و هنر در گیلان از دیگر حاضرین در این جلسه بودند.

 محمدعلی ثابت قدم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر گفت: انجام کار خیر و نیک و احسان از اهداف اصلی اعتماد سازی محلی است.

اعتماد سازی محلی یکی از سه رکن اصلی توسعه شهری است

شهردار رشت با بیان اینکه سه رکن اصلی توسعه شهری وجود دارد افزود: باید در ابتدا اعتماد سازی شکل بگیرد؛ پس از آن و نه الزاما در پایان این گام باید برند سازی صورت بگیرد و بعد از آن تولید سرمایه های اقتصادی را داشته باشیم.

وی در تشریح مقوله اعتمادسازی محلی گفت: به لحاظ حوزه های مدیریت شهری نیاز به اتفاقات عمرانی و کالبدی وجود دارد.

ssssss تاکید شهردار رشت بر شهر انسان محور

ثابت قدم در ادامه با اعلام اینکه آنچه توسعه یک شهر را پایدار می سازد این است که شهر انسان محور شکل بگیرد افزود: شهر انسان محور مطلوب ایجاد نمی شود مگر آنکه نگاه انسان محور وجود داشته باشد و بر انسانیت پافشاری شود. در جامعه ای با مبانی ایرانی اسلامی، شهر انسان محور  مطلوب اتفاق نمی افتد مگر اینکه در ایامی مثل ماه مبارک رمضان که ذاتش بر مبنای نگاه به خداوند متعال و پافشاری بر اخلاق حسنه است ادامه مسیر را برای توسعه انسانی که به دنبالش هستیم ایجاد کنیم.

شهردار رشت تصریح کرد: هدف ما ایجاد شهری انسان محور است و  به لحاظ کالبدی سعی کرده ایم وظایفمان را به درستی انجام دهیم. اگر نقصی در کار وجود دارد و یا روند به کندی پیش می رود با مشارکت مردم می تواند بهبود یابد.

وی در ادامه گفت : آنچه که می تواند باطن و روح جامعه را به سمت مناسبی سوق دهد قطعا برگرفته از رویکردی است که در ابعاد فردی مبتنی بر فرهنگ است و در کنار هم قرار گرفتن آن و تشکیل اجتماع و تولید سرمایه های اجتماعی است.

سید محمدعلی ثابت قدم با اشاره به جایگاه و ظرفیت های بالای رشت در حوزه های فرهنگی و هنری خاطر نشان کرد : به دنبال اتصال موضوعات فرهنگی هنری در حوزه هنر هستیم. اتصالی که ترجیحا محدود نباشد و از سوی دیگر بی قید و بند هم نباشد؛ دولتی نباشد؛ مردمی باشد و اجباری نباشد. این هدف محقق نمی شود مگر اینکه مردم و سازمان های مردم نهاد  و انجمن های مرتبط و فعالین حوزه های جامعه صنفی ما را به آن نگاه غیر دولتی نزدیک کنند و این رویکرد دلیل شکل گیری چنین محافلی است.

شهردار رشت افزود: باید زیرک باشیم تا بتوانیم زنجیره ها را در زمان های مختلف، اقشار مختلف، صنوف مختلف به درستی شکل دهیم. قصد ما این است و هرچه زمان رسیدن به هدف کوتاه تر باشد معنادار تر است که با مشارکت اجتماعی و اقتصادی به دست خواهد آمد.

اقتصاد شهر قوی و انسان محور متکی به راه اندازی صنایع پر هزینه نخواهد بود

وی ایجاد شهر قوی را نیازمند سرمایه انسانی قوی دانست و گفت: اگر مشارکت مدنظر شکل بگیرد می توانیم بگوییم اقتصاد صرفا از راه صنایعی که نیازمند سرمایه های مالی قابل توجه است تقویت نمی شود.

ثابت قدم در ادامه بر اهمیت قدرت رقابت شهر با سایر شهرها اشاره کرد و افزود : جلب توجه، برندسازی و اشتغال زایی ما را به اهدافمان نزدیک تر خواهد کرد.

شهردار رشت در پایان تصریح کرد: وقتی انسانیت وجود داشته باشد انسان ها شفاف تر خواهند بود و نقابی بر چهره ها نخواهیم دید. امیدواریم بتوانیم این ذات را بیشتر پرورش دهیم.

روز خوب کودکان رشت

فاطمه قدیمی حرفه در ابتدا با اشاره به برگزاری نمایشگاه و فروش خیریه مجسمه و سفال گفت : خوشحالم که روزهای خوبی را پشت سر می گذاریم و امروز یک روز خوب برای کودکان شهر رشت بود.

مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به طور ویژه از مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف و نادره حکیم الهی هنرمند مجسمه ساز و بانی این جشن خیریه تشکر کرد و گفت: برای ساختن آثار هنری یک ماه وقت گذاشته شد تا به چنین روزی رسیدیم.

فاطمه قدیمی حرفه در بخش دیگری از سخنان خود افزود : خوشحالم که مجموعه مدیریت شهری رشت در مسیری قرار گرفته است که به گفته بسیاری از شهروندان در حیطه بازآفرینی شهر رشت روزهای خوبی را سپری می کند.

وی در ادامه نسبت به مشارکت همه شهروندان و همه آنان که قلبشان برای رشت می تپد درمسیر بازآفرینی شهری اظهار امیدواری کرد.

مدت زمان تفاهم نامه ها

 مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص تفاهم نامه های همکاری شهرداری رشت با انجمن های دوستی پرداخت و تصریح کرد: این تفاهم نامه ها در راستای توسعه روابط بین الملل شهرداری رشت به امضا خواهند رسید. تفاهم نامه های شهرداری رشت و انجمن های دوستی به مدت سه سال و تفاهم نامه شهرداری رشت و بنیاد پوریای ولی به مدت یک سال تنظیم شده اند.

فاطمه قدیمی حرفه افزود: بر اساس این تفاهم نامه طرفین پیام ها و تعهداتی را در قبال یکدیگر خواهند داشت که در زمینه های فرهنگی، خواهرخواندگی،برگزاری هفته فرهنگی رشت در شهر مقابل در برزیل و قزاقستان و به طور متقابل برگزاری هفته های فرهنگی شهرداری های این دو کشور در رشت، تبادل اطلاعات  کارشناسی، بسط و گسترش محور های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و در نهایت انتقال پیام مودت و دوستی شهروندان رشتی با شهر خوانده در برزیل و قزاقستان خواهند بود.

مهمان نوازی رشتی ها ما را ماندنی کرد

میرقاسم مومنی در ابتدا با اشاره با مهمان پذیر و خونگرم بودن مردم رشت گفت : وقتی برای اولین بار در روز رشت به این شهر آمدیم و با دوستان رشتی آشنا شدیم تصمیم گرفتیم در این شهر بمانیم.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه در قرن بیست و یکم چه در داخل و چه در خارج از کشور بر مشارکت بیشتر مردم تاکید می شود افزود: در زمینه های فرهنگی نیاز به مشارکت بیشتر مردم وجود دارد.

امروز به جای آثار باستانی، شخصیت ها و میراث فرهنگی کشورمان را به نام خود ثبت می کنند
مومنی تصریح کرد: زمانی باستان شناسان غربی می آمدند و آثار باستانی کشور ما را کشف می کردند و زینت بخش موزه های کشورهایشان می کردند. بعد از آن نوبت به ثبت شخصیت های فرهنگی ما رسید و ترکیه، قزاقستان و آذربایجان به ترتیب مدعی مولانا، فارابی و نظامی شدند.

وی در ادامه گفت: نان لواش و تار ایرانی و بازی چوگان از دیگر مواردی هستند که ارمنستان و آذربایجان به نام خود ثبت کرده اند. تا زمانی که تمام تاریخ و فرهنگمان ثبت جهانی نشود این اتفاقات ادامه خواهد داشت و سایر کشورها با کمک فرهنگ غنی ایران زمین، سابقه فرهنگی خودشان را ارتقا می بخشند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اشاره به پیشینه غنی فرهنگی، علمی، تاریخی و ورزشی گیلان افزود : چرا نباید در شهر رشت بنیادی به نام میرزاکوچک خان جنگلی تاسیس شود ؟

نگاه شهردار رشت ارزشمند است

میرقاسم مومنی با بیان اینکه به بسیاری از شهرها سفر کرده است تصریح کرد: آنچه که من را جذب کرد شخص دکتر ثابت قدم شهردار رشت بود. نگاه و بینشی که در ایشان وجود دارد ارزشمند است و من می دانم که در اینجا نتیجه می گیریم. این شخصیت کمک حال ما خواهد بود. ما بودجه دولتی نداریم و به دنبال پول هم نیستیم و تنها حمایت می خواهیم.

وی در پایان به برخی زمینه های همکاری با برزیل اشاره کرد و گفت : فیلم من سالوادور نیستم ساخته رضا عطاران از جمله کارهای انجمن دوستی ایران و برزیل است و زمینه فیلمسازی و کارهای فرهنگی در کشورهای دیگر وجود دارد.

ظرفیت همکاری در حوزه اقتصادی نیز وجود دارد

فاطمه عزیز خانی نیز ضمن تایید و تاکید بر همکاری های فرهنگی گفت : ظرفیت همکاری در حوزه اقتصادی نیز وجود دارد. بحث اشتغال و اقتصاد از مشکلات امروز کشور ما به شمار می رود.

رئیس انجمن دوستی ایران و قزاقستان با تاکید بر ضرورت شناسایی مزیت ها و نیاز ها افزود : بسیاری از کارخانه های ما کارگران ساده استخدام می کنند و بسیاری از جوانان تحصیل کرده ما بیکار هستند. می توانیم در زمینه های مختلف تبادل نیروی انسانی داشته باشیم.

عزیزخانی در ادامه گفت:  تبادل نیروی انسانی می تواند برخی فناوری های روز را نیز به کشور وارد کند.

بعد از سال ها شهرداری پیدا کرده ایم که سختکوش، شجاع و دلیر است

انوش نصر، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان، گفت : بعد از سال ها شهرداری پیدا کرده ایم که سختکوش، شجاع و دلیر است.

وی افزود: در ماه های اخیر پیشرفت های خوبی را شاهد بوده ایم و امیدواریم این پیشرفت ها مستمر و مستدام باشد.

انوش نصر تصریح کرد: من به نمایندگی از  سوی اصحاب فرهنگ و هنر، خدا را شاهد می گیرم که شاهد خوبی خواهیم بود برای این تفاهم نامه هایی که تا لحظاتی دیگر به امضا می رسند.

در ادامه سه تفاهم نامه های همکاری توسط شهرداری رشت با انجمن دوستی ایران و برزیل، انجمن دوستی ایران و قزاقستان و بنیاد پوریای ولی به امضا رسید.

در پایان از مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف ، نادره حکیم الهی هنرمند مجمسه ساز و مدیر آموزشگاه هنر های تجسمی کانون هنر و گلناز نظامی مدیر عامل موسسه خیریه ایزد دوستان که در برگزاری جشن خیریه فروش مجسمه به نفع کودکان پرورشگاه مژدهی رشت، حضور فعالی داشتند تقدیر شد

tel final1

 

Share