در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا مطرح شد:

کتابخانه های عمومی سیار در آستارا راه اندازی شود/لزوم تقویت کتابخانه های عمومی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا گفت: با توجه به عدم امکان احداث کتابخانه در روستاهای کم جمعیت، کتابخانه های عمومی سیار می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات دراین حوزه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی کتابخانه های گیلان ،امیر محمدپور، مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان دیروز( شنبه۸ خرداد) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهارکرد: امنیت و اقتدار کنونی کشور را مدیون و مرهون شهدا هستیم.

۸۲۰۹۲۲۵۷-۷۰۷۵۸۱۰۱وی با بیان جبهه استکبار جهانی و ایادی آنان بر علیه کشور و مردم ما در حال فضا سازی هستند و این فضاسازی نسبت به فضاسازی های دهه اول انقلاب فرق دارد، افزود: دشمنان در دهه اول انقلاب با جنگ، کودتا و ترور می‌خواستند جلوی انقلاب اسلامی را بگیرند، اما با رشادت های ملت و جوانان نقشه های آنان نقش بر آب شد و ما به برکت رشادت های آنان امروز در کشور امنیت داریم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه امروز جبهه استکبار جهانی دست از سر ایران اسلامی بر نداشته و هر روز با بهانه های مختلف به دنبال سرنگونی نظام مقدس اسلامی هستند، تصریح کرد: آنان با انقلاب اسلامی مشکل دارند انقلابی که برای تک تک روزهای آن خون های جوانان این مملکت ریخته شده است.

محمدپور با بیان اینکه امروز جبهه استکبار جهانی مدل و شیوه جنگ با ایران را تغییر داده است، اظهارکرد: امروز دشمن با جنگ نرم به سراغ ما آمده و آسیب های این جنگ کمتر از جنگ سخت نیست.

وی با اشاره به اینکه استکبار جهانی بنیان خانواده ها را هدف قرار داده است، افزود: امروز دشمنان از راه های مختلف می‌خواهند در کشور ما نفوذ کنند و یکی از مهمترین راه های این رخنه را فرهنگ جامعه ما می دانند، چرا که فرهنگ به مثابه هوایی است که ما در جامعه تنفس می‌کنیم  و اگر هوا ناسالم باشد بدن ما را ناسالم و بیمار می‌کند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه قریب به یک دهه پیش مقام معظم رهبری در مورد شبیخون فرهنگی بیاناتی داشتند، خاطرنشان کرد: در حوزه نفوذ فرهنگی خطرات آن نخبگان، خانه ها  و باورهای افراد جامعه را تهدید می‌کند.

محمدپور از بندر آستارا به عنوان شهر فرهنگی نام برد و افزود: اولین کتابخانه ایران در بندر آستارا تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز به ازای هر ۱۰۰ شهروند آستارایی یک متر و ۶۰ سانتی متر فضای کتابخانه ای در این شهرستان داریم، تصریح کرد: از هر ۱۰۰ آستارایی دو نفر عضو کتابخانه های عمومی این شهرستان هستند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه امروز به ازای هر دو شهروند آستارایی یک کتاب در کتابخانه های این شهرستان موجود است، اظهارکرد: امروز احساس نیاز به کتاب در کشور کمرنگ شده است.

محمدپور کتابخانه ها را غنی ترین مجموعه فرهنگی کشور پس از مساجد دانست و افزود: ما امروز در کتابخانه ها برای کودک دو ساله تا فرد ۹۰ ساله برنامه داریم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین افزود: امروز در کتابخانه های عمومی کشور بخش پژوهشگران و نویسندگان نیز راه اندازی شده است.

محمدپور ترویج فرهنگ مطالعه را وظیفه ای همگانی و بر دوش همه متولیان فرهنگ دانست و اظهارکرد: همه دستگاه های فرهنگی باید به دست به دست هم دهند تا وضعیت کتابخوانی و مطالعه به نقطه مطلوب برسد.

وی با اشاره به اینکه در راستای نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، نهاد کتابخانه های عمومی نیز امسال را به نام سال خواندن نامگذاری کرده است و با ابلاغ سیاستهای سال خواندن برنامه های بسیاری را برای پیشبرد این هدف در فضای کتابخانه های عمومی در نظر گرفته است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان ترویج فرهنگ مطالعه و خواندن را در جامعه را ضروری عنوان و تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با شعار خواندن و ایجاد فضای نشاط و شادابی سودمندی های مطالعه را به منصه ظهور گذاشته است.

محمدپور با بیان اینکه یکی از برنامه های محوری کتابخانه های عمومی کشور معرفی سبک زندگی مطالعه محور است، خاطرنشان کرد: امسال کتابداران موظف شدند شعاع یک و نیم کیلومتری کتابخانه ها را پوشش دهند و هر کتابدار ۶۴۵ را عضو و برای اعضاء برنامه داشته باشد.

وی فضای های کتابخانه های آستارا را نسبت به برخی شهرهای استان بهتر دانست و اظهار کرد: فضای شاداب سازی در کتابخانه ها را برای مخاطبین در نظر داریم و امیدوارم تا پایان سال این را اجرایی کنیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان خواستار راه اندازی و ایجاد کتابخانه سیار در آستارا با کمک فرماندار شد و افزود: با توجه به عدم امکان احداث کتابخانه در روستاهای کم جمعیت، کتابخانه های عمومی سیار می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات دراین حوزه باشد.

وی از برگزاری ششمین جشنواره کتابخوان رضوی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد و خواستار همکاری مسئولین در راستای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه سه عنوان کتاب برای شرکت در جشنواره معرفی شده، اضافه کرد: برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه اعضای خانواده با موضوع ترویج سبک زندگی رضوی نیز یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی در گیلان می‌باشد.

قاسم خسروی، رییس اداره کتابخانه های عمومی بندر آستارا نیز در این جلسه گفت: برابر قانون نیم درصد از کل درآمد شهرداری به حساب انجمن کتابخانه های عمومی آستارا واریز می‌شود. وی با بیان اینکه نیم درصد از درآمد شهرداری به صورت متناوب در طول سال تخصیص می‌یابد، افزود: اعتبارات اختصاص یافته در زمینه پیشبرد برنامه های فرهنگی و هنری و نیز امور عمرانی و جاری کتابخانه های شهرستان هزینه می‌شود.

خسروی  با اشاره به اینکه شهرداری بندر آستارا از سال ۸۴ تاکنون دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال به حساب انجمن واریز کرده است، گفت: سال گذشته همچنین ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل تملک دارایی استان به چهار کتابخانه شهرستان آستارا اختصاص یافت و  برای تجهیز و تعمیر کتابخانه ها هزینه شد.

کتابخانه های عمومی تقویت شوند

امام جمعه بندر آستارا بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه تاکید کرد و گفت: کتابخانه های عمومی تقویت شوند.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا، امام جمعه آستارا دیروز ( شنبه۸ خرداد) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهارکرد: کتاب بوستان زندگی هر فرد می‌باشد و کسانی که با کتاب انس دارند از علم و آگاهی بیشتری برخوردار می‌باشند.

indexوی با بیان اینکه علما و بزرگان دینی ما خود کتاب خوان بوده و مردم را به کتابخوانی دعوت می‌کردند، افزود: علما و بزرگان دینی خود جزء موسسین کتابخانه ها بوده و و بهترین الگو در بحث کتابخوانی و مطالعه برای ما علما و بزرگان دینی هستند.

امام جمعه بندر آستارا بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و تقویت کتابخانه های عمومی تاکید و تصریح کرد: هر عالم دینی را که در نظر بگیرید در خانه خود یک کتابخانه دارد و این نشان دهنده اهمیت مطالعه در نزد علما و بزرگان دین است.

حجت الاسلام حافظ نیا با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی به منظور سوق دادن مردم به کتابخوانی و مطالعه تشکیل شده اند، اظهارکرد: کتابخانه های عمومی باید تقویت شوند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها و بارها بر تقویت کتابخانه های عمومی و تقویت کتابخوانی و مطالعه تاکید کرده اند، افزود: رهبر معظم انقلاب جزء کسانی هستند که بیشترین کتابخوانی را دارند و هرکتابی که در کشور به چاپ می‌رسد را می‌بینند و مطالعه می‌کنند.

حجت الاسلام حافظ نیا به مطالعه روزانه کتاب توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: توجه و اهمیت دادن به مطالعه کتاب توسط معظم له باید درس بزرگی برای ما باشد.

کتابخانه های عمومی شاخصه اصلی توسعه یافتگی هر جامعه ای هستند

سیروس شفقی، فرماندار بندر آستارا نیز در این جلسه گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از زیرساخت ها و شاخصه های اصلی توسعه هر جامعه ای را به خود اختصاص می‌دهد.

index354687وی افزود: کتاب یکی از قدیمی ترین و امروز نیز یکی از عوامل مهم افزایش دانش بشری است و با خواندن کتاب و افزایش علم و آگاهی باعث می‌شود که مشکلات آن جامعه بر اساس آگاهی هایی که از طریق مطالعه به دست می‌آید  برطرف شود.

فرماندار بندر آستارا به سبقه فرهنگی این شهرستان اشاره و تصریح کرد: تاسیس کتابخانه در سال ۱۳۰۲ با عنوان قرائت خانه، نمونه کوچکی از توجه مردم فرهنگ دوست این دیار به امر مطالعه و کتاب است.

شفقی با اشاره به اینکه افزایش نیروهای فعال در کتابخانه ها به پویایی نهاد کتابخانه های عمومی کمک می‌کند، اظهارکرد: با توجه به نزدیک بودن به فصل تابستان، کتابخانه ها می‌توانند در جهت غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان موثر باشند.

وی خواستار اجرای برنامه های متعدد و برگزاری نشست های فرهنگی با موضوع کتاب به همت اداره کتابخانه های عمومی و با مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری بندر آستارا شد و بر برگزاری جلسه هایی با موضوع کتابخوانی و مطالعه توسط فرمانداری و بخشداری ها تاکید کرد.

شفقی با اشاره به اینکه برای ایجاد کتابخانه سیار اعتبارات لازم را پیش بینی می‌کنیم، گفت: جابه جایی کتابخانه لوندویل و انتقال آن به مکان جدید باید در اولویت باشد.

tel final1

Share