رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد

نیمی از ایرانیان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند/افزایش میزان بروز سرطان انتهای مری در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: نیمی از ایرانیان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و ۳۵ درصد بیش از نیاز خود انرژی دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی مرکز دانشگاهی رازی ،رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: نیمی از ایر۵۰انیان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و ۳۵ درصد بیش از نیاز خود انرژی دریافت می کنند.

همزمان با هفته سلامت گوارش، دکتر فریبرز منصور قناعی، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد با اشاره به این مطلب که  اضافه وزن و چاقی از عوامل موثر در بسیاری از بیماری های گوارشی و بیماری های مزمن غیرواگیر همچون کبد چرب، سرطان ها و بیماری ها قلبی است، اظهار داشت: امروزه تکنولوژی در جهت درمان گام برمی دارد، درحالی که باید در زمینه پیشگیری از بیماری ها سرمایه گذاری صورت گیرد. در این راستا از مهمترین عوامل پیشگیری، توجه به وعده های غذایی به خصوص وعده ی صبحانه، استفاده از میوه و سبزیجات در میان وعده ها و استفاده از نان و غلات کامل می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش در ادامه تصریح کرد: در استان گیلان میزان بروز سرطان مری رو به کاهش است اما آدنوکارسینوما (سرطان انتهای مری)که به علت برگشت اسید معده (ریفلاکس) ایجاد می شود رو به افزایش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات را از عوامل موثر در تهدید سلامت مردم بیان نمود و اقدامات نظارتی را در این امر لازم دانست.

گفتنی است برنامه های هفته سلامت گوارش در گیلان ( ۲ لغایت ۹ خرداد ) به مرحله اجرا خواهد رسید.

tel final1

Share