مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

لزوم بازنگری در عملکرد کمیسیون ماده صد/کارخانه سیمان دیلمان یکی از چالش های ماست/ ارتقای برخی محورهای مواصلاتی گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خاوری کارخانه سیمان سبز دیلمان را یکی از چالش های پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: جدا از این که این کارخانه در زمان احداثش توجیه اقتصادی داشته یا نداشته , مسئله این است که چطور می شود یک کارخانه را در کیلومتر ۵۰ محور سیاهکل احداث می کنیم اما هیچ راه دسترسی مناسبی ندارد!

اختصاصی پابگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در رشت برگزار شد.

تقوا در رفتار و گفتارمان کمرنگ شده

khavari_2016-02-04_16-19-45به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, خاوری با اشاره به سالگرد زلزله ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ یاد و خاطره درگذشتگان آن حادثه تلخ را زنده کرد و گفت: متاسفانه برخی از سایت ها طی چند روز گذشته این فضای همدلی و کار را که در کشور ایجاد شده است را تخریب کردند.

وی با بیان اینکه امیدوارم رفتار و عملکرد ما به گونه ای باشد که شرمنده خون شهدا نشویم تصریح کرد: امیدوارم تقوا را در رفتار و گفتارمان رعایت کنیم که متأسفانه مدتی است وجود آن کمرنگ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار گرفته ایم افزود: سعی کردیم این شعار را در فعالیت های خود قرار دهیم.

لزوم استفاده از منابع کوهی برای توسعه استان

خاوری اظهار کرد: پروژه های اتمام باند دوم لنگرود، اتمام یک باند از کمربندی انزلی، اتمام پروژه خطبه سرا و اتمام پروژه فومن از پروژه هایی است که امسال در بخش اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و جهت اتمام ۳.۳ کیلومتر آزادراه با شدت پیمانکار در حال کار می باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در بخش استانی استفاده از فناوری می باشد گفت: در استان گیلان محدودیت منابع و مصالح داریم و با توجه به شرایط جغرافیایی که داریم دسترسی به منابع و مصالح فوق العاده سخت می باشد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: متأسفانه برخی از دوستان ادارات به صورت بخشی به ماجرا نگاه می کنند که من به آنها گفتم که برای اینکه استان توسعه پیدا کند نیاز به مصالح دارد که باید این مصالح از بستر رودخانه ها برداشته شود یا اینکه از معادن کوهی برداشت گردد که به علت حفظ محیط زیست قصد برداشت از بستر رودخانه ها را نداریم.

خاوری با بیان اینکه «چه ایرادی دارد که ما از منابع کوه های خود جهت توسعه راه های خود استفاده نماییم!؟» گفت: دوستان منابع طبیعی نه به صورت عمدی بلکه به دلیل قوانینی که وجود دارد از این برداشت ها جلوگیری می کنند که امیدوارم این قوانین به صورتی اصلاح گردند که هم ما بتوانیم به کار خود برسیم و هم منابع طبیعی کار خود را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه شن و ماسه توسط استاندار گیلان گفت: تشکیل این کارگروه باعث تسهیل بسیاری از فعالیت ها شده است اما هنوز این موضوع به صورت یک چالش وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: باید تنها دغدغه ما با پیمانکارهایمان درد بی پولی باشد و حداقل برای تأمین مصالح گرفتار دستگاه های اجرایی نشوند.

حدود ۵۰ میلیارد تومان از بدهکاری های خود را به پیمانکاران پرداخت کردیم

وی افزایش شاخص راه های روستایی از ۳۹.۵ به ۵۰ درصد را یکی از فعالیت های مثبت اداره کل راه و شهرسازی گیلان دانست و تصریح کرد: همدلی ها در استان باید افزایش پیدا کند تا محرومیت ها و عقب ماندگی های خود را جبران نماییم.

خاوری استفاده از فناوری ها را یکی از راهکارهای موجود جهت برطرف کردن مشکلات کمبود مصالح عنوان کرد و افزود: تعدادی از محورهای خود مانند محور آستانه-رودبنه و کلاچای-رحیم آباد را با روش تثبیت وضع موجود بهسازی کردیم.

وی افزود: با وجود اینکه روش تثبیت وضع موجود هزینه ی بیشتری نسبت به روش سنتی دارد اما به علت حفظ محیط زیست و ماندگاری مناسب می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه سیمان یک محصول استراتژیک در کشور می باشد گفت: سعی داریم با استفاده از روش های نوین مانند کف قیر این کمبود ها را جبران نماییم.

خاوری مبحث تأسیسات در حریم را یکی از چالش های دیگر اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان دانست و اظهار داشت: شرکت های زیر ساخت به دلیل مشکلات مالی کارهای تأسیساتی خود را در حراءم ما انجام می دهند که انتظارات ما این است که رفع موانع خود را بدون دریافت هزینه انجام دهند.

وی با اشاره به وجود بدهی های فراوان به دلیل تحریم ها در سال های گذشته گفت: خوشبختانه توانستیم با طرح مناسب اسناد خزانه که توسط دولت ارائه شد حدود ۵۰ میلیارد تومان از بدهکاری های خود را به پیمانکاران پرداخت نماییم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه در سال گذشته برای اجرای پروژه های آسفالتی نزدیک به ۴۷ هزار تن قیر را توانستیم از بخش ملی جذب نماییم که نزدیک ۵۰ میلیارد تومان اعتبار آن بوده است.

این مقام مسئول گفت: امسال الحمد الله ظرفیت اسناد خزانه نزدیک به ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان در بودجه آمده است که این منابع را برای استان خود جذب نماییم و مطالبات خود را پرداخت نماییم.

کارخانه سیمان دیلمان یکی از چالش های ماست

وی کارخانه سیمان سبز دیلمان را یکی دیگر از چالش های اداره متبوع خود عنوان کرد و اظهار داشت: جدا از این که این کارخانه در زمان احداثش توجیه اقتصادی داشته یا نداشته , مسئله این است که چطور می شود یک کارخانه را در کیلومتر ۵۰ محور سیاهکل احداث می کنیم اما هیچ راه دسترسی مناسبی ندارد!

خاوری اضافه کرد: به دلیل اینکه راه های موجود در آن مناطق بر اساس ظرفیت های موجود ساخته شده بود حضور این کارخانه باعث شد که نزدیک به ۲۴۰ کیلومتر محورهای منتهی به شهرهای سیاهکل، رودسر، املش و رودبار به دلیل تردد ماشین آلات این کارخانه دچار آسیب شده است که نگهداری آن برای ما غیر ممکن شده است و خواهش می کنم که مدیران این کارخانه و مدیران بنیاد مستضعفان ما را یاری کنند تا این راه ها را بهسازی نماییم.

وی برآورد مالی خود را جهت بهسازی این ۲۴۰ کیلومتر راه را هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد: تاکنون فقط توانستیم ۱۸ کیلومتر از این ۲۴۰ کیلومتر را با کمک کارخانه سیمان در حوزه شهر سیاهکل بهسازی نماییم.

درخواست کمک از نمایندگان برای نوسازی ناوگان ماشین آلات

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان مشکلات ماشین آلات این اداره را از نیز یک چاش بزرگ دانست و افزود: این مشکل در کل کشور وجود دارد و عمر متوسط ماشین آلات از ۲۰ سال گذشته است که امیدواریم نمایندگان مجلس در این بخش به ما کمک نمایند.

خاوری اظهار کرد: متأسفانه روز به روز شبکه راه های کشور تحلیل می رود و ما توانایی پوشش این همه از راه ها را با این امکانات و ماشین آلات نداریم.

وی در ادامه دو پیشنهاد تصویب لایحه بودجه خرید و نوسازی ماشین آلات، تصویب لایحه آسفالت روستایی در مجلس که بشود در یک دوره چهارساله تا پنج ساله با استفاده از منابع ملی آسفالت روستایی انجام شود.

خاوری در خصوص مصوبات سفر رییس جمهور به استان گیلان گفت: در حال ساخت ۸ بیمارستان و مرکز درمانی با ظرفیت هزار و ۱۶۸ تختی می باشیم که امیدواریم تعهدات وزارت راه را هفته دولت امسال به پایان رسانیم.

وی همچنین اظهار کرد: دو پروژه ۲۲ کیلومتری سروان-سیاهکل که در دهه فجر ۹۴ ،۱۸ کیلومتر آن آماده شد و زیر بار ترافیک است و همت ما این است که ۴ کیلومتر باقی مانده را بتوانیم به انجام رسانیم که امیدواریم در بخش تأمین منابع آن به ما کمک گردد و دیگر پروژه پل ورودی آستانه اشرفیه می باشد که در این کار اقبالی نداشتیم و منابع مالی آن تزریق نشده است کمااینکه پروژه در دست اجرا می باشد.

تغییر ایستگاه قطار در رشت و انزلی/ ارتقای برخی محورهای مواصلاتی گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه در بخش زیر ساختی راه آهن نزدیک به ۹۳ تا ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و در بخش ریل گذاری نزدیک ۵۵ تا ۶۰ کیلومتر ریل گذاری در دو سمت انجام شده است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر نیز آماده ریل گذاری می باشد گفت: تولید ریل در کشور وجود ندارد و باید از خارج از کشور وارد نماییم.

وی افزود: تعهد دولت این است که این پروژه را تا سال مالی ۹۵ به اتمام برساند.

خاوری با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی در سفر دولت به گیلان به علت دور بودن ایستگاه های قطار نسبت به شهر دستور به تغییر مکان ایستگاه های راه آهن رشت و انزلی داد که دو نقطه در رشت در نظر گرفته شده است که احتمالا یکی از آنها انتخاب می شود و برای انزلی نیز قرار این ایستگاه در ساختمان بنادر انزلی قرار می گیرد.

این مقام مسئول گفت: وزیر راه و شهرسازی همچنین دستور تبدیل و ارتقا محور اصلی پونل به فومن و سراوان به بزرگراه، پیگیری ادامه یافتن آزادراه امام زاده هاشم به انزلی و ارتقا محور سروان به سیاهکل به بزرگراه و امتداد آن به سمت لاهیجان، املش، رحیم آباد و چابکسر دادند.

وی ادامه داد: آزاد راه امام زاده هاشم به انزلی به طول ۶۷ کیلومتر به روش B.O.T تأمین کننده مالی آن مشخص شده است و تفاهم نامه آن امضا شده است و کارهای اخذ مجوز آن از دولت در حال انجام است و هزینه این پروژه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده است.

خاوری گفت: پروژه سراوان-سیاهکل، لاهیجان، املش، چابکسر نیز می خواهیم از همین ظرفیت استفاده کنیم که پیشرفت این پروژه در بخش مذاکره ۴۰ درصد می باشد که برآورد هزینه آن هزار میلیارد تومان می باشد.

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: جهت تحقق دستور وزیر مبنی بر ساخت بزرگراه از سراوان به فومن و پونل آمده ایم از ظرفیت ماده ۵۶ یعنی فاینانس داخلی استفاده کرده ایم.

وی گفت: ده نقطه پرحادثه در محورهای لاهیجان-سیاهکل، رودبنه-چاف شناسایی شده و در حال ساماندهی آن هستیم.

بازآفرینی شهر رشت و بندر انزلی ادامه می یابد

خاوری با اشاره اینکه در سفر استانی وزیر راه و شهرسازی به نتایج قابل توجهی رسیدیم گفت: سیاست وزارتخانه به بخش بازآفرینی شهری می باشد و به کیفیت زندگی توجه می کند و وزیر در این خصوص دستور دادند بازآفرینی شهر رشت و بندر انزلی را ادامه یابد.

وی گفت: وزیر در بازدید از خواهر امام رشت طرح بازآفرینی این قسمت را دادند که در آینده نزدیک با مشارکت شهرداری رشت شروع می شود. همچنین درمنطقه سلیمان داراب رشت نیز طرح بازآفرینی شروع شده و در بندر انزلی نیز کار های مطالعاتی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان اظهارکرد: وزیر در بندر انزلی بحث اتوبوس دریایی را مطرح کردند و گفتند از ظرفیت دریا نیز برای جا به جایی مسافر باید استفاده شود. همچنین دستور اصلاح و بازسازی ایستگاهای قایق سواری بندر انزلی را دادند که طرح های آن را بنادر پیگیری می کند و ساماندهی ایستگاه های مسافربری در رشت و انزلی را مورد توجه خود قرار دادند.

آرزو می کنم وزیر ماهی یکبار به استان گیلان بیاید / آن فرد را به خدا واگذار می کنم

وی طرح جامع ترافیک ماسوله را از دیگر دستورهای وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد و قول پیگیری های مالی آن را نیز دادند که در این زمینه شهرداری ماسوله کارهای مطالعاتی آن انجام شده است و ما نیز در انجام آن کمک می کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: متأسفانه در خصوص سفر وزیر به استان صحبت هایی شده است که تقوا در آن رعایت نشده است که خبر این میزان خرج کردی که شده است و خرج کرد استانداری برای وزیر راه و شهرسازی را بشدت تکذیب می کنم و آرزو می کنم کاری بتوانم کنم که وزیر را ماهی یکبار به استان گیلان بیاوریم.

وی افزود: بالاخره هر فرد بلند پایه ای که به استان ما سفر می کند هزینه دارد که باید آن را پرداخت کنیم ولی این میزان هزینه را کاملا تکذیب می نمایم.  روز جمعه معاون وزیر راه شهرسازی آمد و از ایشان نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ملی دریافت کردیم بنابراین این رفت و آمد ها خوب است؛ مگر ظرفیت استان چقدر است که ما از بودجه استان استفاده کنیم!؟

این مقام مسئول گفت: ما باید سعی کنیم برای توسعه استان فضای همدلی را ایجاد کنیم و صحبت های آقایی که این حرف ها را زده تکذیب و او را به خدا واگذار می کنیم.

لزوم بازنگری در عملکرد کمیسیون ماده صد

خاوری در خصوص مسکن مهر نیز اظهار کرد: در استان گیلان ۵۱ هزار ۸۲۱ واحد ساختمان در ده شهر بالای ۲۵ هزار و چهار شهر پایین ۲۵ هزار نفر می سازیم که در حال حاضر ۳۹ هزار ۷۰۹ واحد تحویل مردم شده است که ۱۲ هزار واحد باقی مانده است و از این تعداد نزدیک ۶هزار ۵۰۰ واحد در مرحله فنداسیون بوده است و مابقی پروژه هایی بوده که در شرف ساخت بوده ولی متقاضی نداشته است که دراستان گیلان ۵ هزار ۵۰۰ واحد بوده است که با تقلیل یافتن شرایط مسکن مهر این مشکل نیز حل می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر نقش کمیسیون ماده در افزایش تخلفات ساختمانی گفت: در بحث ساختمان و ساخت و ساز دو کمیسیون داریم که یکی کمیسیون ماده ۵ است که برای بالابردن تراکم و افزایش سطح اشغال ملک درخواستی از شهرداری می کنند که بررسی می شود و دیگری کمیسیون ماده صد می باشد که تخلفاتی است که در شهرها صورت می گیرد که ما تخلفات ساختمانی را به مرجع صدور پروانه اعلام می کنیم و به ناظر هم تخلف را اعلام می کنیم و به شورای انتظامی معرفی می کنیم که آنجا برای او حکم صادر می کنند ولی اینها همه شکل کار است و نگرانی ما این است که این کار شکلی است ولی رعایت این اصول باید بصورت یک اعتقاد تلقی شود. چیزی که در بدنه شهرداری ها کم است و در این رابطه پیشنهادی را دادیم که یک بازنگری در خصوص کمیسیون ماده صد صورت گیرد.

وی افزود: وقتی ما گزارش تخلف می دهیم شهرداری باید بیاید و جلوی این کار را بگیرد ولی متأسفانه این کار را نمی کند و سازندگان ساختمان را می سازند و به کمیسیون ماده صد می رود و هم اکنون یکی از آسیب های شهر ها همین کمیسیون ماده صد می باشد.

tel final1

Share