کاهش اقامت مسافر در شهر دو هزار ساله؛

کاهش ۳۵ درصدی اقامت در نوروز ۹۵/شفت؛ شهر تاریخ و طبیعت،گمنام و بی نشان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرستان شفت که براساس اسناد تاریخی قدمتی بیش از دو هزار سال دارد به دلیل کمتر شناخته شدن برای گردشگران، نوروز امسال با کاهش ۳۵ درصدی اقامت مسافر مواجه بوده است.

۲۰۲۳۸۶۶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر , شفت یکی از شهرستان های استان گیلان است که برای تعداد کمی از گردشگران آشنا بوده چرا که کمتر به آن پرداخته و به مردم معرفی شده است.

شهرستانی کوهستانی و تاقدیسی که روستایی ترین شهرستان استان محسوب می شود. روستاهای بسیار زیادی دور تا دور این شهر دارد، روستاهایی که از یک سو با جنگل و کوه و از سوی دیگر با شالیزارهای برنج و باغات چای محصور شده اند.

واقع شدن در شرقی ترین نقطه سرزمین کادوسیان و همسایگی با آماردها، نبرد اسکندر مقدونی با آماردها و کشیدن شدن جنگ به ارتفاعات جنوبی شفت، دیوارهای سنگی اسکندرکُل، گورستان های اسلامی غیر اسلامی دگرد، سیاچپ، لاس پشت، کفرگوران و وجود مناطق مانند سیاهمزگی، سفید مزگی، چماچا، چوبر و مردخه گویای قدمت بیش از دو هزار ساله شفت است. شفتی که جزء قدیمی ترین آبادی های بیه پس (غرب گیلان) به شمار می رود.

کاهش ۳۵ درصدی اقامت در شهرستان شفت در نوروز ۹۵

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شفت در خصوص میزان اقامت و اسکان مسافران نوروزی در شهرستان شفت می گوید: متاسفانه نوروز امسال به دلیل شرایط نامساعد جوی و خروج زودتر مسافران از استان با کاهش ورود مسافر به شهرستان روبه رو بودیم.

محمدرضا امیری نژاد با بیان اینکه نوروز گذشته بیش از ۱۲۱ هزار نفر در شفت اسکان یافته بودند، می گوید: امسال شاهد کاهش ۳۵ درصدی مسافران نوروزی در شهرستان هستیم.

وی به آمادگی ۲۵۵ مرکز اقامتی در شهرستان شفت برای اسکان مسافران نوروزی اشاره و خاطرنشان می کند: ۷۲ هزار و ۶۰۷ مسافر و گردشگر نوروز امسال در این مراکز اسکان داشته اند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شفت در خصوص مناطق گردشگری شهرستان که بیشترین بازدید کننده را داشته اند به خبرنگار مهر می گوید: ۷۰ درصد مسافران و گردشگران نوروزی از سه منطقه زیارتی  و طبیعی امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسحاق (ع) و سیاهمزگی شفت بازدید کرده اند.

وی به برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران نوروزی در ورودی و بخش احمدسرگوراب شفت اشاره کرده و می افزاید: نمایشگاه های صنایع دستی در قالب شش غرفه اعم از حصیربافی، گلیم بافی، صنایع چوبی، سفال، عروسک و پخت نان و شیرینی های محلی و سنتی از جمله برنامه هایی بود که در این ایستگاه های اطلاع رسانی تدارک دیده شده بود.

خدمات رسانی به بیش از ۳۰۰ مسافر نوروزی توسط هلال احمر شفت

رئیس جمعیت هلال احمر شفت نیز در خصوص آمار خدمات رسانی در طرح نوروزی این جمعیت در شهرستان شفت می گوید: امدادگران و نجات گران جمعیت هلال احمر شفت همانند همیشه ایام در نوروز امسال نیز با قدرت و شادابی به ارائه خدمات به مسافران نوروزی شهرستان پرداختند.

مجیدغفاری با اشاره به حضور۹۰ نفر از اعضای جوان و نجاتگر جمعیت هلال احمر شهرستان شفت در اجرای طرح نوروزی امداد و نجات جاده ای می افزاید: امسال نجات گران پایگاه امداد و نجات شفت هفت عملیات امداد و نجات برای مسافران نوروزی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه در این عملیات چهار مصدوم به مرکز درمانی اعزام شده و پنج مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شده اند، تصریح می کند : ۱۹ نفر از مسافران نیز در چادرهای هلال احمر حاضر و به گرفتن تست قندخون و فشار خون اقدام کرده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر شفت میزان خدمات دهی به مسافران و گردشگران شهرستان شفت توسط امدادگران این جمعیت را ۳۵۴ نفر عنوان کرده و توضیح می دهد: امسال جمعیت هلال احمر شفت یک پایگاه امداد و نجات جاده ای در بخش احمدسرگوراب و یک چادر راهنما مسافران نوروزی در ورودی شهرستان برپا کرده بود.

وی با بیان اینکه امسال طرح سحاب نیز در شهرستان شفت توسط جمعیت هلال احمر اجرایی شده است، می گوید: در این طرح امدادگران و اعضای جوان جمعیت هلال احمر با موتورسیکلت در مناطق گردشگری شهرستان گشت زنی کرده تا در صورت بروز حادثه در کمترین زمان به مسافران عزیز خدمات رسانی کنند.

عفاری ادامه می دهد: امسال بیش از ۸۰۰ بورشور، نقشه راهنما و ۴۲۰ لوح فشرده هشدارهای امدادی و نماهنگی نیز در بین مسافران و گردشگران نوروزی شهرستان شفت توزیع شده است.

اسکان ۷۱۰ نفر در ستاد اسکان آموزش و پرورش شفت

رئیس آموزش پرورش شفت در خصوص میزان اسکان مسافران نوروزی در مراکز اقامتی آموزش و پرورش می گوید: نوروز امسال ۷۱۰  نفر از مسافران نوروزی در ستاد اسکان آموزش و پرورش شفت اسکان داشته اند.

عبدالله رنجی این تعداد را در قالب ۲۴۰ خانوار عنوان کرده و می افزاید: این تعداد ۳۰۹ نفر فرهنگی و حدود صد نفر از کارکنان ادارات دولتی و مابقی غیرفرهنگی بوده اند.

وی خاطرنشان می کند: این میزان مسافران در سه مدرسه با ۳۲ کلاس با امکانات فرش، موکت، تخت، یخچال، تلویزیون و… و. و دو اتاق ویژه در مجتمع خانه معلم شهرستان اقامت داشتند.

رئیس آموزش و پرورش شفت ادامه می دهد: با توجه به اینکه نوروز گذشته بیش از دو هزار خانوار اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی و کارکنان دولت در ستاد اسکان آموزش و پرورش اقامت داشته اند، متاسفانه نوروز امسال به دلیل شرایط نامساعد جوی و بدی آب و هوا شاهد کاهش چشمگیر اسکان مسافران در ستاد اسکان آموزش و پرورش بوده ایم.

ضرورت برنامه ریزی مناسب برای معرفی بیشترجاذبه های گردشگری شفت

شهرستانی که براساس نوشته نادرافشاریان در کتاب «تاریخ شفت» قدمتی بیش از دو هزار سال داشته و دارای مناطق زیارتی، سیاحتی و بکر طبیعی همانند امامزاده ابراهیم (ع)  و امامزاده اسحاق(ع)، آبشار دودوزن و سقالکسار و… بوده متاسفانه در مبادی ورودی و خروجی استان تابلویی که نام این شهرستان بر روی آن نوشته شده باشد دیده نمی شودکه مسافر و گردشگر بداند چنین شهرستانی با چنین مناطق گردشگردی و طبیعی در استان گیلان وجود دارد.

از طرفی متاسفانه مسئولان نیز نتوانسته اند از صنعت گردشگری که امروز به عنوان یک قطب اقتصادی و درآمد زا برای کشورها محسوب می شود و کشورهایی همانند ترکیه، قبرس، امارات و… از آن سالانه میلیون ها دلار درآمد کسب می کنند، استفاده بهینه و بجا کند که این امر نشان از ضعف مدیریت در این حوزه است.

البته مدیران و مسئولان شهرستان شفت نیز باید با شناخت توان و ظرفیت گردشگری و طبیعی این شهرستان برنامه ریزی مناسبی برای سال های آینده انجام داده تا بتوانند با استفاده از این صنعت هم جذب گردشگر کرده و هم از قبل این گردشگران ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شهرستان داشته باشد.

tel final1

Share