جزئیات تازه از شلیک به امنیت ایران با توپ فوتبال؛

چه کسی فاجعه آفرید؟ دبیرکل فدراسیون فوتبال به رای درباره ناامنی ایران رسمیت داد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از اشتباه بزرگ پذیرش ضرب الاجل توسط مسئولان فدراسیون فوتبال، اقدامات بعدی نیز بسیار ناشیانه بوده است. ظاهراً برای تغییر رای از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران لابی جدی نیز صورت نپذیرفته یا اگر لابی صورت پذیرفته نتوانسته اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی رای به سلب میزبانی ایران داده که ظاهراً روند صدور این حکم عادلانه با رفتار غیرقانونی همراه بود اما حضور دبیرکل فدراسیون ایران در این روند، به این تصمیم غیرقانونی رسمیت می‌بخشد.

asad'MG15121020کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از نوروز متکی بر صورت جلسه‌ای که پیش از این در این کمیته تنظیم شده بود، حق میزبانی ایران را در بازی با تیم ملی و با تیم‌های باشگاهی عربستان به اتهام ناامنی ایران سلب کرد و چنین حکم کرد که ایران باید در کشوری ثالث با عربستان بازی کند؛ اقدامی که تاکنون با واکنش تاثیرگذاری از سوی مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال همراه نشده است.

این حکم در پی جلسه پیشین کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر شده است؛ جلسه‌ای که برای بررسی امکان میزبانی و شکایت عربستان برای سلب میزبانی ایران برگزار شد و ظاهراً علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال به نمایندگی از ایران در این جلسه حضور داشته است. در این جلسه از سوی مسئولان کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین تعبیری مطرح می‌شود که اگر روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ حسنه نشود، کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه امکان میزبانی ایران تصمیم گیری می‌کند.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در دستورجلسه مذکور، اساساً این موضوع گنجانده نشده بوده و به یک باره خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، چنین طرحی مطرح شده که طبیعتاً گزینه‌ای غیرممکن بوده، چرا که برای هر ناظری با اندک اطلاعات مشخص بود که روابط ایران و عربستان تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ نیز حسنه نمی‌شود و اساساً طرف سعودی به دنبال تنش آفرینی در منطقه خاورمیانه است و پیش‌نیازهای حداقلی برای بهبود روابط وجود ندارد.

کفاشیان و اسدی؛ رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در سوئیس

کفاشیان و اسدی؛ رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در سوئیس

منطق حکم می‌کند به محض مطرح شدن این ضرب الاجل، نماینده فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به عدم مطرح بودن این موضوع در دستورجلسه، خواستار برگزاری جلسه دیگری با دستور جلسه مورد اشاره می‌شد و زیر بار بررسی این گزینه نیز نمی‌رفت و اگر بررسی این موضوع ادامه می‌یافت، به سرعت جلسه را ترک می‌کند اما متاسفانه دبیرکل فدراسیون فوتبال در این جلسه استمرار حضور داشته که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به منزله رسمیت بخشیدن به این تصمیم است.

همچنین بهبود روابط دیپلماتیک علاوه بر آنکه اقدامی دوجانبه بوده و در ید اختیار ایران نیست، یک موضوع کاملاً سیاسی است و انتظار می‌رفت که مسئولان فدراسیون فوتبال به اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا، شعارهای همیشگی‌شان درباره جدایی سیاست از ورزش را یادآوری می‌کردند؛ شعارهایی که مبتنی بر آن محرومیت‌هایی در سطوح بین‌المللی فوتبال وضع شده است. با این تعابیر اساساً روابط سیاسی دو کشور در حدود اختیارات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست که به عنوان پیش شرط میزبانی ایران مطرح شود.

همچنین اساساً سوابق نشان داده حتی روابط خصمانه سیاسی و امنیتی منجر به ناامنی برای تیم‌های ورزشی کشورهای متخاصم در ایران نشده و مصداق روشن این حقیقت نیز سفر مکرر تیم‌های ورزشی آمریکا در رشته‌های مختلف به ویژه کشتی به ایران و برای شرکت در مسابقات بین‌المللی است که حتی با کوچک‌ترین بی‌احترامی نیز همراه نشده است. بنابراین درباره عربستان نیز روند مشابهی صادق بوده و عربستان در حال سواستفاده از شرایط رقم خورده با دو هدفِ «ناامن نشان دادن در ایران در سطح بین‌الملل» و «محروم کردن ایران از تماشاگران پرشور ورزشگاه آزادی تهران» است.

پس از اشتباه بزرگ پذیرش ضرب الاجل توسط مسئولان فدراسیون فوتبال، اقدامات بعدی نیز بسیار ناشیانه بوده است. ظاهراً برای تغییر رای از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران لابی جدی نیز صورت نپذیرفته یا اگر لابی صورت پذیرفته نتوانسته اثرگذار باشد. شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی کشورهای دوست ایران نیز در رای گیری نهایی برای سلب میزبانی ایران و صدور حکم برگزاری بازیها در کشور ثالث، به نفع عربستان رای داده‌اند و این تصمیم با رای قاطع در AFC تصویب شده است.

برخلاف تصور افکارعمومی، تنها علی کفاشیان و چند یار نزدیکش توانسته‌اند در کنفدراسیون فوتبال آسیا موقعیت منحصر به فردی داشته باشند و کلیت فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال ایران جبهه قدرتمندی ندارد. در کمیته‌های اصلی نظیر کمیته مسابقات AFC، کشورهای عربی متحد عربستان اکثریت را در اختیار دارند که در شرایط بحرانی نظیر اتفاقات اخیر، به صدور احکام یک‌سویه منجر می‌شود.

انتظار می‌رود مستندات رقم خوردن این فاجعه از جمله دستورجلسه‌ای که منجر به تعیین ضرب الاجل برای ایران شد و همه روند حقوقی طی شده توسط مسئولان فدراسیون فوتبال منتشر شود تا مشخص شود این گروه در مقابل امنیت ایران و مصالح ملی بی‌تفاوت نبوده‌اند و در قبال این مسئله ملی همچون دیگر مسائل کم‌ارزش فوتبال، با خنده و بی‌خیالی برخورد نکرده‌اند.

tel final1

Share