هیچ نقطه ای در ترکیه امن نیست

آتش و خون در استانبول در روز حضور ظریف در این شهر+عکس

یک انفجار تازه دقایقی پیش، خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول را لرزاند؛ انفجاری که بنابر اعلام منابع خبری توسط یک عامل انتحاری رقم خورده اما نسبت به حملات پیشین در آنکارا، از قدرت انفجار کمتری برخوردار بوده و حجم آسیب‌ها و تلفات کمتری را بر جای گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وقوع یک انفجار تروریستی تازه در خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول، پنج کشته و بیست زخمی برجای گذاشت که در میان این قربانیان، چند توریست ایرانی نیز حضور دارند؛ حمله‌ای که ضربه جدی تروریست‌ها به امنیت عمومی، اقتصاد و توریسم ترکیه محسوب می‌شود.resized_579775_571

«تابناک» نوشت: یک انفجار تازه دقایقی پیش، خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول را لرزاند؛ انفجاری که بنابر اعلام منابع خبری توسط یک عامل انتحاری رقم خورده اما نسبت به حملات پیشین در آنکارا، از قدرت انفجار کمتری برخوردار بوده و حجم آسیب‌ها و تلفات کمتری را بر جای گذاشته است.

بنابر گفته‌های یک مقام ترکیه، عامل انتحاری پس از مواجهه با نیروهای پلیس، از «ترس» اقدام به انجام زودهنگام عملیات انتحاری در مقابل یک مرکز خرید می‌کند. به نظر می‌رسد هدف از این حمله نقطه دیگری از خیابان استقلال یا میدان تقسیم بوده که از ترافیک بیشتری برخوردار باشد و تلفات سنگین‌تری در پی داشته باشد.

پس از این انفجار، عابران و توریست‌ها در برخی مغازه‌ها و کافه‌های خیابان استقلال پناه گرفتند و دقایقی بعد پلیس و نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی به محدوده این انفجار تروریستی را مسدود کردند و همزمان آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی وارد این منطقه شدند.

در این حادثه، پنج تن کشته و سی و شش تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از زخمی‌ها نیز وخیم است. در لیست مجروحین این حادثه، حداقل ۱۳ توریست‌ قرار دارند که شش تبعه رژیم صهیونیستی، دو ایرلندی، یک آلمانی، یک ایسلندی، دو ایرانی و یک اماراتی را شامل می‌شوند. دو ایرانی به اسامی لیلا رزمخواه و ژیلا شریعت علایی در میان مجروحان انفجار انتحاری استانبول هستند. احتمال می‌رود یکی از کشته شدگان نیز ایرانی باشد.

انتخاب توریستی‌ترین منطقه ترکیه که مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها برای چنین حمله‌ای نشان می‌دهد، اقدام مذکور علاوه بر آنکه با هدف گسترش دامنه ناامنی در خاک ترکیه صورت پذیرفته، بلکه منافع استراتژیک این کشور را به ویژه در حوزه توریسم هدف قرار داده است. پلیس ترکیه به دنبال بازداشت شش تروریست انتحاری از جمله دو زن است که بنابر گزارش های اطلاعاتی قصد دارند در دیگر شهرهای ترکیه از جمله آنکارا و ازمیر اقدام به حمله تروریستی کنند.

این واقعه تروریستی در حالی رخ داد که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در آغاز دیدارش از ترکیه، ساعاتی پیش وارد استانبول شد و اکنون نیز در استانبول مستقر است اما با این وجود، چنین حادثه‌ای رقم خورده است. ظریف حمله امروز را محکوم کرد و گفت با وجود اختلاف نظرها، ایران درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه با ترکیه هم نظر است.

در هفته‌های گذشته دو حمله تروریستی در مناطق مهم آنکارا -پایتخت ترکیه- منجر به کشته شدن ده ها تن و مجروحیت صدها تن دیگر شد و اکنون به شیوه نزدیک به دو حمله پیشین، استانبول هدف قرار گرفته است. در ماه ژانویه نیز، استانبول شاهد یک انفجار تروریستی بود که به کشته شدن حدود ده تن و زخمی شدن شماری دیگر منتهی شد.

مسئولیت دو حمله پیشین در آنکارا متوجه گروه «بازهای آزادی کردستان» از گروه‌های نزدیک به حزب کارگران کردستان، «پ.ک.ک» شده بود و منابع اطلاعاتی ترکیه درباره حمله امروز نیز به رسانه‌های ترک گفته‌اند که برآورد اولیه‌شان از عاملین این حمله، متوجه پ.ک.ک است. این در حالی است که پایگاه اینترنتی روزنامه وطن نیز به نقل از منابع امنیتی نوشت: «شواهد حاکی است که این اقدام تروریستی را (س.ی) از اعضای گروه تروریستی داعش انجام شده که در اکتبر ۲۰۱۵ از سوریه وارد ترکیه شده بود.»

در پی حمله انتحاری مرگبار امروز در شهر استانبول ترکیه، وزارت امور خارجه آلمان از گردشگران آلمانی در این شهر خواست در هتل ها بمانند. وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «شهروندان آلمانی باید در هتل ها بمانند و رسانه های محلی و گردانندگان تورهای گردشگری و پایگاه اینترنتی این وزارتخانه را رصد کنند.»

اوایل این هفته وزارت امور خارجه آلمان تصمیم گرفت سرکنسولگری، مدارس آلمانی و دیگر ساختمان های دولتی آلمان در استانبول را تعطیل کند. این وزارتخانه این تصمیم را پس از دریافت اطلاعاتی اتخاذ کرد که حاکی بود قرار است در ترکیه حملاتی تروریستی به اجرا درآید. سفارت آمریکا در ترکیه نیز به شهروندان این کشور هشدارهای تازه‌ای داده بود.

tel final1

Share