در آستانه بلند‌ترین شب سال؛

احیای رسم فراموش شده/مادربزرگ‌های رشتی قصه گوی شب یلدا شدند+فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در آستانه فرارسیدن بلند‌ترین شب سال، مادربزرگ‌ها برای کودکان شهر باران قصه‌های یلدایی گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر ،در آستانه فرارسیدن بلند‌ترین شب سال، مادربزرگ‌ها برای کودکان شهر باران قصه‌های یلدایی گفتند.(گزارش تصویری)

IMG_3098کتابخانه تخصصی کودک «کودکان باران» که آبان ماه سال جاری افتتاح شد، شامگاه یک شنبه میزبان مادربزرگ‌هایی بود که روایتگر قصه‌های یلدایی برای نوه‌هایشان بودند.

در این برنامه که با استقبال بی‌نظیری از سوی خانواده‌ها روبرو شد، مادربزرگ‌های قصه گو ضمن تعریف داستان‌های مختلف برای بچه‌ها، در محیطی صمیمی، سنت فراموش شده قصه گویی در شب یلدا را زنده کردند.

احیای رسم فراموش شده

یکی از مادربزرگ‌های قصه گو با بیان اینکه یادآوری سنت‌های قدیمی به کودکان امروزی آن‌ها را با فرهنگ و رسوم گذشته آشنا می‌کند گفت: حضور کودکان و مادربزرگ‌ها در کنار هم و به بهانه شب یلدا فرصت مناسبی است تا هم بچه‌ها از فرهنگ و آداب و رسوم خود مطلع شوند و هم به این واسطه فرهنگ مطالعه در بین کودکان رواج پیدا کند.

فاطمه هیراد با ابراز امیدواری برای تداوم برنامه‌هایی از این دست افزود: خیلی از آداب و رسوم ما در حال فراموشی است که امیدوارم به واسطه برگزاری برنامه های‌ای چنینی، این میراث معنوی به جا مانده از گذشتگان را بتوانیم به درستی به آیندگان منتقل کنیم.

یکی دیگر از مادربزرگ‌های قصه گو درباره این مراسم اظهار کرد: شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین رسوم مردم ایران است که قدیمی‌ها وقتی برای گذراندن این شب دور کرسی جمع می‌شدند با خوردن آجیل و شیرینی، به شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و قصه گویی می‌پرداختند.

مهناز خادمی ادامه داد: این روز‌ها که پیشرفت تکنولوژی زیاد شده و دیگر کمتر بچه‌ای به شنیدن قصه علاقه نشان می‌دهد، نقش قصه گویی پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز کمرنگ شده است.

وی افزود: برگزاری برنامه‌هایی مثل مراسم قصه گویی شب چله که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان برگزار شده، راه مناسبی است تا هم این سنت زیبای قصه گویی احیا شود و هم کودکان از سنین پایین به شنیدن قصه و خواندن کتاب عادت کنند.

آموزش کتابخوانی از سنین پائین

در حاشیه برگزاری این مراسم مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز با اشاره به اینکه کودک کتابخوان از خانواده کتابخوان بیرون می‌آید گفت: پیوند‌های قوی عاطفی در بین خانواده‌های ایرانی باعث می‌شود تا کودکان با الگو برداری از والدین خود، موارد مهم تربیتی را فرا بگیرند که یکی از موارد، کتابخوانی است.IMG_3144

امیر محمد‌پور ادامه داد: از آنجائی که بهترین راه توسعه فرهنگ مطالعه، ترغیب و آموزش کودکان در امر کتابخوانی است، نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز به عنوان یک حمایت کننده ثابت قدم تلاش می‌کند تا با حمایت و ترغیب خانواده‌ها به ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان، نقش خود را در این امر مهم ایفا کند.

وی تصریح کرد: برگزاری برنامه‌هایی از این دست که مشارکت خانواده و کودکان را می‌طلبد به طور حتم نه تنها حرکتی موثر برای حفظ سنت‌های فراموش شده است بلکه کودکان را از سنین پائین و در جمع خانواده با مطالعه و کتابخوانی عجین می‌کند.

محمد‌پور تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود در خانواده‌ها به عنوان مروجان فرهنگ کتابخوانی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان بوده که با جدیت دنبال می‌شود.

در این مراسم که با خوردن آجیل، شیرینی و هندوانه و خواندن سرود و گرفتن عکس‌های یادگاری به پایان رسید، چهار مادربزرگ داستان‌های خاله سوسکه، پیرمرد خارکن، آداب شب یلدا و بخشی از قابوسنامه را برای کودکان حاضر در مراسم تعریف کردند.

دانلود فیلم

tel final1

Share