ایمان رنجکش

جای خالی گرافیک مطبوعاتی در نشریات گیلان

کوچه ها و خیابان های شهر پر از الگوها و نمادهای ریز و درشتی است که به آن «هنر گرافیک» می گویند و امروزه بخش زیادی از زندگی روزمره ما را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

کوچه ها و خیابان های شهر پر از الگوها و نمادهای ریز و درشتی است که به آن «هنر گرافیک» می گویند و امروزه بخش زیادی از زندگی روزمره ما را تحت تاثیر خود قرار داده اند.
IMG_3544هنر گرافیک در همان آغازین راه تمدن و هنگامی که انسان در غارها می زیست، متولد شد و تاریخچه اش، به زمانی بازمیگردد که این اشرف مخلوقات با رسم اشکال و نمادهایی، مقصود و مفاهیم خود را از این طریق به هم نوعانش منتقل می کرد.
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، هنر گرافیک نیز رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و این علم که حالا پیشوند «صنعت» را نیز باخود به یدک می کشد، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در انتقال مفاهیم،آموزه ها و یافته های بشر به شمار میرود.
گرافیک، دیگر تنها در بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی شهر خلاصه نمیشود و توانسته نقش مهم و بی بدیل خود را حتی در مطبوعات و رسانه ها ایفا نماید.
به طور کلی استفاده از هنرها و بردارهای گرافیکی در برقرارنمودن ارتباطی موزون میان چینش و صفحه آرایی ستون ها، تصاویر، عناوین و مشروحات مطالب در روزنامه ها و نشریات «گرافیک مطبوعاتی» نامیده می شود.
گرافیک مطبوعاتی در نشریات دیگر یک اصل شناخته می شود و اگر در نشریه ای، اصولی که پیشتر بیان شد رعایت نشود و صفحه آرایی صرفا خشک و بدون ذوق هنری باشد، به طور یقین نخواهد توانست مقصود واقعی خود را ابراز نماید، اما اگر همان نوع صفحه آرایی را به واسطه گرافیک مطبوعاتی، الگو ها و نمادهایی را بر آن بیافزاییم و وحدت گرافیکی آن را ارتقا دهیم، خواهیم دید که مخاطبان بیشتری بواسطه ذوق و هنر افزوده شده بر آن جلب خواهند شد و اهداف اصلی آن مقاله یا مطلب خیلی راحت تر ملکه ذهن مخاطبان می شود.
از آنجایی که نگارنده فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری خویش را با صفحه آرایی و حروف چینی در نشریات گیلان آغاز نموده، خلاء بهره گیری از گرافیک مطبوعاتی در نشریات به ویژه روزنامه های این استان همواره از دغدغه های ذهنی بوده است و جا دارد به یک مورد که میتواند در مسیر گسترش و جبران کمبودها درباره این مهم کمک نماید را بدان اشاره کرد: هر از گاهی از سوی خانه مطبوعات گیلان کلاس هایی جهت آموزش صفحه آرایی برای نشریات استان برگزار می شود و خوشبختانه شرکت کنندگانی از سرتاسر استان در آن حضور میابند اما پس اتمام این کلاس ها که اغلب خیلی کوتاه و به صورت آماتوری برگزار می شود، هیچ موقع شاهد برگزاری کلاس های آموزشی به صورت حرفه ای از سوی نهادهای متولی مطبوعاتی( ارشاد، خانه مطبوعات و…) نیستیم و از آنجایی که هزینه این کلاس ها از سوی شرکت کنندگان و نشریات پرداخت می شود انتظار داریم که پس از اتمام دوره های برگزارشده، کلاس های آموزشی حرفه ای نیز آغاز شوند تا تکمیل کننده مقصود اصلی برگزاری این کلاس ها که باید تجهیز نیروهای آماتور به نیروی های نیمه حرفه ای و حرفه ای باشد، تا بتوانند در آینده با استفاده از حرفه ای که در این کلاس ها آموخته اند و با کسب تجربه آن را ارتقا بخشیده اند، بواسطه «گرافیک مطبوعاتی» در انتقال بهتر و راحت تر مفهوم مطالب نشریه به مخاطبان و تنویر افکار عمومی گام های بلندتری بردارند.

ایمان رنجکش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share