جعفرزاده :

مقامات ایرانی با قاطعیت پاسخ آمریکایی ها را بدهند/اگر آنها یک قدم به ما حمله کنند،ما دو قدم حمله می کنیم/ رفتار ما متناسب با رفتار آنها خواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،غلامعلی جعفرزاده گفت : باید مقامات ایرانی به شدت پاسخ هر موردی که قصد تخریب و تحقیر ایران را دارد و یا بر خلاف مسائل ملی ایران یا مطلبی که بوی سلطه غربی ها بر ایران را دارد، بدهند و مراتب عذرخواهی آنها خواسته شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، نکات مهمی درباره برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام)، رویکرد ایران نسبت به این موضوع و همچنین انتقاد از رویکرد آمریکا درباره این مسأله بیان کردند.

jafarzade_5786 رهبری در بخشی از این صحبت ها اشاراتی به نحوه حرف زدن مقامات آمریکایی داشتند و گفتند: طرف اصلی ما دولت امریکاست، ولی مسئولان امریکایی خیلی بد حرف می زنند و باید تکلیف این حرف زدن ها روشن شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر قرار است تحریم ها برداشته نشود، پس معامله ای هم در کار نخواهد بود؛ بنابراین، باید تکلیف این موضوع مشخص شود.

ایشان خطاب به مسئولان کشور گفتند: نگویید که امریکایی ها این سخنان را برای قانع کردن رقبای داخلی خود می گویند. البته من معتقدم که دعوای داخلی امریکا واقعی است و آنها با هم اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است؛ اما آنچه رسماً گفته می شود، نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.

این سخنان رهبری در میان افراد مختلف و مسئولان واکنش های فراوانی به دنبال داشته و برخی از نمایندگان مجلس، با تأیید صحبت های رهبر انقلاب، سیاست های کلی را که باید در این باره انجام گیرد، تشریح کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبای در این باره اظهار داشت: ایران با شرکت در مذاکرات، هم صداقت خود و هم مظلومیت و هم حقانیت را به جهانیان نشان داد، ولی متأسفانه مقامات آمریکایی از این صداقت و یکرنگی ایرانی ها سوءاستفاده می کنند.

وی گفت: این افراد در محافل مختلف، مطالبی را بر خلاف اراده ملت ایران بیان می دارند، ولی در مجلس خصوصی و دیدارهایی که با مقامات ایران دارند، نسبت به گفته های خود عذرخواهی کرده و اعلام می کنند، ما به دلیل مسائل سیاسی و حزبی و محدودیت های داخلی آمریکا، مجبوریم این صحبت ها را بگوییم. شما این مطالب را جدی نگیرید. آنان با این پیغام ها، اعلام می کنند که اینها بازی های سیاسی است و اینها را جدی نگیرید.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اما واقعیت این است که مقامات این اظهارات را از طریق تریبون های رسمی اعلام می کنند. به همین دلیل، ما نمی توانیم این گفته ها را شوخی تلقی کنیم. اگر این صحبت ها در محافل شخصی و خصوصی گفته می شود، به ما ارتباطی ندارد، ولی ما نمی توانیم تریبون رسمی را شوخی تلقی کنیم.

وی گفت: باید مقامات ایرانی به شدت پاسخ هر موردی که قصد تخریب و تحقیر ایران را دارد و یا بر خلاف مسائل ملی ایران یا مطلبی که بوی سلطه غربی ها بر ایران را دارد، بدهند و مراتب عذرخواهی آنها خواسته شود. ما خاطرات تلخی از کشورهای غربی داریم. زمانی که ما نیاز به همراهی این کشورها داشتیم، اینها ما را تنها گذاشتند. امروز ما نمی توانیم به این سادگی به اینها اعتماد کنیم و بگوییم اینها بازی های سیاسی و شاخ و شانه کشیدن های دمکرات ها برای جمهوری خواهان است.

وی همچنین افزود: البته باید این را هم گفت که تنها کشور در بین این کشورها ایران است و در بقیه کشورها چند صدایی دیده می شود؛ اما این چند صدایی ها دیگر به چند صدایی گوشخراش تبدیل شده و قابل تحمل نیست و باید سران دیپلماسی کشور، پاسخ این افراد را بدهند.

وی در خصوص نحوه پاسخگویی دیپلمات های کشور نیز گفت: همه روابط دیپلماتیک دنیا تعاریف خاص خود را دارند؛ مثلا اگر رئیس جمهور آمریکا چیزی گفته باشد، باید از سوی رئیس جمهور پاسخ داده شود و اگر وزیر یا دیگر افراد شرکت کننده، در مذاکرات مطلبی گفتند، طبیعی است که مذاکره کننده های ما باید پاسخ این افراد را بدهند؛ البته نحوه و شیوه آن ریز به ریز تعریف شده و آنها هم این آداب را بلد هستند و به لطف دکتر ظریف، در حال حاضر وزارت خارجه ایران در سطح بسیار بالایی رشد کرده و جایگاه بسیار بالایی دارد.

این نماینده مجلس درباره سخنانی که درباره برداشته شدن تحریم ها یا تعلیق تحریم ها گفته می شود نیز بیان داشت: آنان هر حرکتی که انجام دهند، ما نیز همان کار را خواهیم کرد. اگر آنها بخواهند تحریم ها را تعلیق کنند، همه اقدامات ما نیز به حالت تعلیق درخواهد آمد. اگر آنها لغو کنند، ما هم آنچه تعهد کرده ایم، لغو خواهیم کرد.

وی گفت: اگر آنها یک قدم به ما حمله کنند، ما دو قدم حمله می کنیم. اگر دو قدم عقب نشینی کنند، ما یک قدم عقب می رویم؛ بنابراین رفتار ملت ما متناسب با رفتار ملت آنها خواهد بود. اتفاقا اشتباهی آنان در ۳۷ سال گذشته، همین بوده و اگر ملت ایران در این سال ها رفتار خصمانه ای از اینها ندیده بودند، امروز تا این اندازه از آمریکایی‌ها بیزار نبودند.

وی در پایان یادآور شد: اگر آنان انتظار دارند که امروز مردم ایران رفتارهای آنها را به رخشان نکشند، باید رفتار مهربانانه ای با ایران داشته باشند، چون خطاهای آنها در سال های گذشته اصلا بخشودنی نیست.

/تابناک

Share