روحانی در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور

خشونت گرایان و تروریست‌ها راه میانه را نه قبول دارند و نه آن را می فهمند/منافقین خشونت هایی کردند که در تاریخ کم نظیر است/نوبت کشورهای حامی گروه های تروریستی هم فراخواهد رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری گفت: منافقین در همین تهران به خانه فردی حمله کرده و او را به جرم این که به فعالیت های انتظامی مشغول است کشته و پوست بدن او را کندند و خشونت هایی کردند که در تاریخ کم نظیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی ۱۷ هزار شهید ترور گفت: زمانی تروریسم از بین خواهد رفت که همه در صف مقابل تروریسم قرار بگیرند و برای نابودی تروریسم ، اراده قاطع  داشته باشند.

۱۴۴۱۰۰۰۶۵۷۶۹۲۳۷۹۰۰دکتر روحانی با انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی قدرتها با موضوع تروریسم اظهارداشت: چطور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما تروریست های معروفی که در کشور ما هزاران بیگناه را به شهادت رساندند امروز آزادانه در کشور آنها  تحت عنوان فعالیتهای سیاسی ، فعالیت تروریستی می کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد:آتش افروزان بدانند آتش تروریسم دیر یا زود دامن آنها را هم خواهد گرفت و اینگونه نیست که کشوری از گروهی تروریستی به نفع منافع خودش استفاده کند و تا پایان همواره از یک گروه تروریستی منتفع شود.

دکتر روحانی با قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره، برگزاری آن را به معنای احترام به شهیدان بزرگوار و مظلوم این سرزمین و پرده برداشتن از ماهیت پلید و زشت تروریسم دانست.

رییس جمهوری با بیان اینکه ترور یکی از پدیده‌ها و چهره های زشتی است که متاسفانه از دوران بسیار دور گذشته در زندگی انسانها شاهد آن بوده و هستیم، گفت: در گذشته ترور عمدتا بر مبنای انتقام شخصی یا قبیله ای انجام می شد اما در دنیای امروز تروریسم به ابزار جدیدی برای تحقق اهداف پلید تبدیل شده و از مساله ای فرعی به یک مساله تشکیلاتی تغییر جایگاه داده است.

دکتر روحانی افزود: امروزه گاهی یک سازمان تشکیلاتی و متشکل، از تروریست ها به منظور تحقق اهداف سیاسی و تسلط بر قدرت دنبال می کند و حتی این سازمان های تروریستی اجرای برنامه هایی را که از سوی قدرت های بزرگ به آنها ابلاغ می شود، دنبال می کنند.

رییس جمهوری یکی از نمونه های آشکار استفاده از اینگونه تشکیلات تروریستی را سازمان منافقین نام برد که خود را به اصطلاح مجاهدین خلق نامگذاری کرده بودند و گفت: گاهی موضوع ترور حتی از یک سازمان و تشکیلات نیز پا فراتر گذاشته و اساساً بعضی رژیم‌ها و حکومت‌ها بر مبنا و با تکیه بر ترور پایه گذاری می شوند که نمونه واضح آن رژیم صهیونستی در سرزمین فلسطین است. این رژیم اساساً بر مبنای ترور، ارعاب و اشغال کار خود را آغاز کرد و امروز نیز همان مسیر ضدانسانی را ادامه می دهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه نوع دیگری از تروریسم آن است که گروهی متعصب و البته جاهل معمولاً زیر پرچم یک آیین و اعتقاد به ترور و خشونت می پردازند، تصریح کرد: هر کس در برابر چنین گروه هایی قرار گیرد کافر پنداشته شده و مجوز خشونت و ترور نسبت به او صادر می شود و امروز شاهد نمونه های متعددی از این گروه‌ها و سازمان های تروریستی در منطقه مثل داعش، القاعده، بوکوحرام و طالبان هستیم.

رییس جمهوری ادامه داد: تمام این ترورها چه آنها که از سوی یک تشکیلات و سازمان تروریستی انجام می شوند و چه آنها که رژیم و حکومت را در اختیار قرار گرفته اند و چه آنها که با ماسک اعتقادی اقدام به کشتار می کنند، هیچ گرایشی به خواست و نظر مردم  ندارد و همه این گروه‌ها و رژیم‌ها، از اقبال و رای مردمی محروم هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه حتی رژیمی مثل رژیم صهیونیستی از صندوق آزاد رأی می ترسد و مرگ خود را در آن می بیند، خاطرنشان ساخت: امروز اگر در فلسطین اشغالی صندوق های رأی برپا شود تا همه مردم در هر دین و اعتقادی آزادانه پای آن رفته و رأی بدهند، خواهیم دید که میزان اقبال واقعی مردم به چنین رژیمی چقدر است. رژیم صهیونیستی به جای رأی و نظر مردم به دنبال ارهاب و ارعاب بوده است.

رییس جمهوری در ادامه گفت: همه کسانی که مسیر ترور را انتخاب می کنند صلح، مذاکره و مفاهمه را خیانت می دانند و مسیر انتخابی آنها خشونت و افراط است و آنان می گویند یا باید همه چیز سفید باشد یا سیاه و حد وسطی وجود ندارد.

۱۴۴۱۰۰۰۶۶۰۹۷۴۱۵۷۰۰دکتر روحانی اضافه کرد: در مذاکره و تفاهم دو طرف مذاکره باید به حد میانه ای برسند اما خشونت گرایان و تروریست‌ها اساساً راه میانه را نه قبول دارند و نه آن را می فهمند. تروریست‌ها خود را میزان و مرکز عالم می دانند و معتقدند هر چه آنان بگویند حق است و هر که در مقابل آنان باشد ناحق است. اینان معمولاً پیشواپرست هستند و رییس سازمان تروریستی خود را برترین مقام و حتی گاهی بالاترین فرد روی زمین می دانند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه برای فاصله گرفتن از این مسیر باید اقدامات زیادی در منطقه ما و جهان انجام شود، اظهارداشت: ایران یکی از کشورهایی است که پیش از انقلاب قربانی مداخلات نابجای قدرت های بزرگ غربی به ویژه آمریکا بود و پس از انقلاب نیز در مرحله اول قربانی ترور و سپس قربانی تحمیل یک جنگ بزرگ و در همان جنگ، قربانی استفاده گسترده از سلاح های کشتار جمعی و نامتعارف شد.

دکتر روحانی افزود: در کشوری که تنها ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب، مردم را برای انتخاب نوع نظام سیاسی به پای صندوق های رأی فراخوانده و در همه امور به دنبال استقرار رأی و خواست مردم بود، گروهک هایی که همه آنها تحت حمایت قدرت های خارجی بوده اند و یا اساساً تحت فرمان آنها عمل می کردند، کشتار وحشیانه به راه انداختند و به هیچ کس رحم نکردند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در آن سالها این گروهک های تروریستی افراد معمولی را به جرم علاقمندی به انقلاب به وحشیانه ترین شکل ممکن ترور می کردند و خشونت هایی که امروز در منطقه از سوی داعش به نمایش گذاشته می شود برای مردم ما خیلی جدید نیست و ما در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب شاهد ارتکاب این اعمال از سوی گروهک های تروریستی از جمله گروهک منافقین بودیم.

رییس جمهوری ادامه داد: منافقین در همین تهران به خانه فردی حمله کرده و او را به جرم این که به فعالیت های انتظامی مشغول است کشته و پوست بدن او را کندند و خشونت هایی کردند که در تاریخ کم نظیر است.

دکتر روحانی با بیان اینکه “کجا سابقه دارد که در یک مدت کوتاه و در چند عملیات تروریستی بالاترین مقام قضایی این کشور، تعداد زیادی از وزرا و نمایندگان مجلس و پس از آن رییس جمهور و نخست وزیر کشور و بسیاری دیگر از چهره‌ها و شخصیت های عالیقدر  به شهادت برسند”، خاطرنشان ساخت: در یکی از اولین اقدامات تروریستی در کشور پس از انقلاب اسلامی، ما شاهد ترور یکی از متفکران و عالمان مشهور کشور یعنی علامه شهید مرتضی مطهری بودیم که فقط به جرم گفتن سخن حق به شهادت رسید.

 رییس جمهوری با اشاره به اینکه “ترور و تروریسم تا زمانی که ابزاری برای قدرت ها و اراده قوی و عزم واقعی در جهان برای مقابله با آن بوجود نیاید از بین نخواهد رفت”، با انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی قدرتها با موضوع تروریسم، تصریح کرد: مقابله با تروریسم تا زمانی که دو معیار خوب و بد برای آن در نظر گرفته شود، به نتیجه نخواهد رسید.

دکتر روحانی گفت: اینکه در برابر اقدامات یک گروه تروریستی سکوت شود و از یک رژیم تروریستی حمایت گردد و در مقابل، یک گروه تروریستی دیگر را بد بدانند، آیا اینگونه می شود با تروریست مبارزه کرد؟

رییس جمهوری تصریح کرد: باید با همه گروه های تروریستی با استاندارد واحد مقابله کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ به بعد که به ظاهر برخی قدرت ها از ضرورت مقابله با تروریسم سخن گفته اند، گروه ها و اقدامات تروریستی افزایش یافته است، اظهار داشت: امروز شاهد بیشترین اقدامات خشونت بار گروهک های تروریستی در منطقه هستیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در غرب و شرق ایران ، گروه هایی به ظاهر بر مبنای نژاد، قومیت و مذهب و در واقع تحت فرمان برخی قدرت های بزرگ با مردم و نیروهای حافظ مرزهای کشور خود می جنگند و کشتار به راه می اندازند.

دکتر روحانی گفت:چطور می تواند قابل قبول باشد که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مدعی مبارزه با تروریسم باشند، اما تروریست های معروف که حداقل در کشورمان هزاران نفر را به شهادت رساندند  آزادانه در کشور آنها  تحت عنوان فعالیتهای سیاسی ، فعالیت تروریستی می کنند و حتی به پرونده های حقوقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اعتنایی نکنند.

رییس جمهوری گفت: امروز در برابر رژیم تروریستی صهیونیستی حتی سازمان ملل یا نهادهای بین المللی هیچ گاه اقدام قاطع و جدی انجام نداده اند و اقدامات این رژیم را  به عنوان جنایت جنگی ، نسل کشی و حتی حملات سازمان یافته محکوم نکردند.

دکتر روحانی با طرح این سوال که گروه های تروریستی منطقه از کجا حمایت می شوند، اظهار داشت: آنها که مدعی هستند ماهواره های آنها حتی شماره ماشین ها را می تواند رصد کند چگونه است که ترویست ها نفت را در تانکرهای مختلف حمل کرده و به فروش می رسانند و آثار باستانی کشورها را به راحتی در بازارهای جهانی به فروش می رسانند.

رییس جمهوری با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشورها از لحاظ اطلاعاتی، مالی،  حقوقی و عملیاتی علیه تررویست ها متحد نشده و اقدام جدی انجام نمی دهند، گفت: علت آن این است که برخی تصور می کنند اگر در منطقه ما میان کشورها و مسلمانان اختلاف و کشتار وجود داشته باشد به نفع آنها خواهد بود.

دکتر روحانی تاکید کرد: کسانی که از کشته شدن بیگناهان به دنبال منافع خود هستند چگونه می توانند در دنیای امروز ادعا کنند که در مسیر حقوق بشر و حقوق انسانی حرکت می کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از آغاز قربانی ترور بوده و برای مبارزه با تروریسم مصمم است، اظهار داشت: در داخل کشور و در مرزهای شرقی و غربی و در کشورهای منطقه و هر کجایی که مشاهده کنیم، تروریسم ظهور و بروز پیدا کرده و بیگناهان را از دم تیغ می گذراند، با همه توان و امکان به کمک مظلومین رفته و علیه تروریست ها اقدام خواهیم کرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: کسانی که با گروهک های تروریستی در عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، یمن و هر کجای دیگر مبارزه می کنند اگر ببینیم که تروریست ها مردم بی گناه را با کمک قدرت های بزرگ زیر چکمه های خود قرار دادند در حد توان و امکان از مظلومین حمایت خواهیم کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در موضوع تروریسم، یک زمانی حامی تروریست ها در منطقه کشورهای غربی و یا رژیم صهیونیستی است که این دور از ذهن نیست اما تاسف بزرگتر این است که چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه ما در این دام افتاده و به تروریست ها کمک می کنند و در این جنایت، خود را سهیم و شریک کرده و به تروریست ها سلاح و پول داده و امکانات سیاسی خود را در راستای کمک به آنها بکار می گیرند، آیا فکر نمی کنند که نوبت آنها هم فراخواهد رسید؟

دکتر روحانی تصریح کرد: هر کشوری که امروز در منطقه به تروریست ها و به کشتار مسلمانان و بی گناهان کمک می کند تردید نکند که این تروریست ها دیر یا زود دامن آن کشور را هم خواهند گرفت.

رییس جمهوری گفت: مطالبه و خواست ما از همه کشورهای منطقه این است که برای مقابله با تروریسم متحد شده و با برنامه جامع از لحاظ اطلاعاتی، سیاسی و حقوقی در کنار هم قرار بگیریم و بدانیم که ترور و تروریسم به نفع هیچ کس نیست.

دکتر روحانی ضرورت توجه به ریشه های تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: جهل، تعصب خشک، افراطی گری، فقر، عدم توسعه یافتگی، استبداد و استعمار از ریشه های تروریسم است که باید مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت مبارزه ظاهری با تروریسم نمی تواند به حل و فصل نهایی این موضوع بینجامد.

رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفانه هنوز در دنیا گروه های تروریستی برای برخی از جوانان ناآگاه جاذبه دارند و تا زمانی که این جاذبه وجود دارد نشان دهنده آن است که به ریشه های این موضوع توجه نشده است.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد کشورهای منطقه و همه مردم و سازمان های مردم نهاد و سایر سازمان های حقوقی، سیاسی و اجتماعی جهان دست به دست هم بدهند تا جامعه و منطقه از خطر تروریسم برای همیشه نجات یابد.

در این مراسم با حضور رییس جمهوری از کتاب روزشمار وقایع تروریستی ایران رونمایی شد در این کتاب به ترورهایی که طی سالهای ۵۷ و۵۸ در ایران انجام شده، پرداخته شده است.

Share