تناقض های عجیب و غریب در گفتار و رفتار عضو شورای شهر رشت:

اولویت‌های شورا مصوب نشده اما شهردار باید به آن عمل کند/با بی ثباتی مدیریت شهری آبروی شورا نمی رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طرح سوال از شهردار رشت قرار است تا چند روز آینده در شورای اسلامی شهر برگزار شود. باز هم تنش در مدیریت شهری رشت به اوج خود رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طرح سوال از شهردار رشت قرار است تا چند روز آینده در شورای اسلامی شهر برگزار شود. باز هم تنش در مدیریت شهری رشت به اوج خود رسیده است. موافقان و مخالفان شهردار در شورای شهر رشت تقابل عجیبی دارند. با اینکه عمر مدیریتی شهردار جدید هنوز به ۶ ماه هم نرسیده است، شنیده‌ها از این داستان پرده‌برداری می‌کند که طرح سوال ممکن است به استیضاح هم منجر شود؛ استیضاحی بسیار زودهنگام و البته عجیب و غریب.
۲۰۱۵۰۴۲۷۱۶۴۲۰۰_pishgar0141همه این موضوعات منجر به ناامیدی اقشار مختلف جامعه از مدیریت شهری می‌شود. ظاهرا تعامل سازنده‌ای که مدت‌هاست همه از آن صحبت می‌کنند، حلقه مفقوده و فراموش شده بین شورا و شهرداری است. کاش به همان اندازه که انرژی برای تداوم تنش‌ها وجود دارد، انرژی برای توسعه شهر هم دیده می‌شد. اتفاقات اخیر که گل سرسبد آن پروژه پیاده راه فرهنگی و قطع درختان برای احداث بی. آر. تی بود باعث شد تا منتقدان شهردار بیش از همه اعتراض کنند. از این رو تصمیم گرفتیم با یکی از مخالفان شهردار در شورای شهر که عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر است، به گفت‌وگو بنشینم.
«فرانک پیشگر» از جمله افرادی است که اعتقاد دارد شهردار در تصمیمات حوزه شهری، شورای شهر را نادیده می‌گیرد.

چرا طرح سوال از شهردار مطرح شد؟

طبق قانون وقتی فردی بارها به تذکرات شورا بی اعتنایی کند، شورا این مکان را دارد که از او در صحن علنی سوال بپرسد. بارها به شهردار رشت تذکر دادیم ولی جوابی نگرفتیم؛ بنابراین طرح سوال را مطرح کردیم.

تذکراتی که از آن صحبت می‌کنید، بیشتر درباره چه موضوعاتی است؟

تذکرات زیاد است. بیشتر مربوط به پروژه ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، لندفیل سراوان، و قراردادهای مالی است.

شما معتقد هستید که شهردار نسبت به این موضوعات در مدت کوتاه باید بهتر عمل می‌کرد؟ این موضوعات قبل از روی کار آمدن شهردار هم مطرح بود .چرا آن زمان تا این اندازه حساسیت وجود نداشت؟

نکته مهم این است که شهردار به اولویت‌ها و سیاست‌های شورا بی توجه بود. بارها نسبت به موضوعاتی که برای شورا مهم بود به شهردار تذکر دادیم ولی ایشان کار خود را انجام می‌دهند و به جای اولویت‌ها و دغدغه‌های شورا، سیاست‌هایی نظیر پیاده راه فرهنگی و محله محوری و بی. آر. تی را دنبال می‌کردند.

آیا اولویت‌های شورا که باید شهردار به آن عمل می‌کرد، در شورا مصوب شده بود که ایشان انجام ندادند؟

نه مصوب نشده بود. پس نباید جای اعتراضی باشد، چون مصوب نشده بود، اما در مورد دیگر طرح‌ها طبیعی است که شهردار بر اساس سیاست‌های خود عمل کند، زیرا طرح‌های فوق توسط شورا تصویب هم شده بود.
دغدغه‌های مربوط به شورا مصوب نشده بود ولی بارها به صورت شفاهی و در صحبت‌هایی که با ایشان داشتیم از اولویت‌ها و دغدغه‌های شورا برای شهردار توضیح دادیم؛ ولی هیچ تعاملی با شورای شهر از سوی دکتر ثابت قدم صورت نگرفت.

آیا می‌توان بدون تصویب طرحی و درنظر گرفتن بودجه و زمان برای آن، از شهردار انتظار داشت که کارها را بر اساس اولویت‌های شورا انجام دهد؟

به فرض که مصوب نشد، ولی باید به نگرانی‌ها و دغدغه‌های شورا رسیدگی شود. بی توجهی از سوی شهردار باعث ناامیدی مردم از مدیریت شهری می‌شود.

طرح سوال فقط پس از ۵ ماه از آغاز فعالیت شهردار جدید، بی ثباتی مدیریت شهری را به همراه دارد. این موضوع آبروریزی برای شورا و شهر را به همراه ندارد؟

چرا آبروریزی برای شورا؟!

چون قبل از انتخاب دکتر ثابت قدم، رشت ۶ ماه بدون شهردار بود و انتخاب و آغاز به کار شهردار جدید، حتی بیش از زمان قانونی طول کشید.
این قابل درک است که مردم نگران این وضعیت باشند، ولی وقتی که هیچ گونه تعاملی از سوی ایشان وجود نداشته باشد، شورا مجبور می‌شود نسبت به برخی از مسائل از شهردار سوال بپرسد و جواب‌های صریح بشنود. اینکه چرا وی پس از این همه مدت هیچ گونه اقدام مثبتی برای رفع مشکل رودخانه‌ها، لندفیل سراوان، بوستان قدس و دست‌فروشان نکرده است.

به سوال من جواب ندادید؛ اگر طرح سوال به استیضاح منجر شود آیا باعث بی ثباتی در مدیریت شهری و عقب افتادگی شهر نمی‌شود؟

قبول دارم که برای شهر خوب نخواهد بود، اما دیگر چاره ای جز طرح سوال نداشتیم. اگر شهردار تعامل خوبی با شورا داشت، الان این اتفاق نمی‌افتاد. امیدوارم که همه ماجرا به همین جلسه طرح سوال ختم شود و ایشان اعضای شورا را با جواب‌های خود قانع کنند. البته من به‌عنوان کسی که به ایشان به عنوان شهردار رای ندادم، امیدوارم که ماجرا به استیضاح کشیده نشود. با این وجود همه چیز به عملکرد شهردار در برخورد با اعضای شورا برمی‌گردد. بالاخره شهردار باید سیاست‌های شورای شهر را عملیاتی کند، نه اینکه براساس ایده‌ها و طرح‌های خود عمل کند و از شورا مشورت نخواهد.

محور سوال‌ها از شهردار چه چیزهایی را شامل می‌شود؟

۶-۵ مورد است که بارها به ایشان تذکر دادیم و قطعا در جلسه طرح سوال از شهردار درخواست می‌کنیم که ظرف مدت ۱۰ روز به این سوالات پاسخ‌هایی قانع کننده دهند. نخستین سوال درباره تعداد زیاد نیروهایی بود که پس از روی کار آمدن ایشان در شهرداری جابه جا شدند که باعث نا امنی شغلی می‌شود. دوم در مورد بوستان قدس رشت است که حدود ۲ میلیارد اعتبار پرداخت شد، اما در واقعیت هیچ اقدام عمرانی مثبت در این بوستان صورت نگرفته است. سومین سوال درباره مشکلات سد معبر بود که بر اساس مصوبات سال گذشته شورا، قرار بود با افزایش نیرو، از سد معبر جلوگیری شود. چهارمین مورد پروژه پیاده راه فرهنگی است که هیچ‌گاه جزو اولویت‌های شورا نبوده است. پنجمین مورد مربوط به ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب است؛ در کل بیش از ۶۰ درصد از وعده‌های شهردار محقق نشده است.

به نظر شما استخدام و جابه جایی نیرو جزو اختیارات قانونی هر شهردار نیست؟

بله. ولی نه به این شکل که باعث ناامنی شغلی شده است.

چقدر طرح سوال از شهردار به اتفاقات اخیر یعنی قطع درختان خیابان فرهنگ مربوط می‌شود؟

طرح سوال از قبل مطرح بود و ارتباطی با قضیه اخیر ندارد. همه موارد فوق به تدریج باعث شد که شورا به این فکر بیفتد که چرا شهردار تا کنون به مشکلات و دغدغه‌های اصلی شورا و مردم بی اعتنا بوده است. چرا هنوز مسأله لندفیل سراوان و احداث زباله سوز حل نشده است. شهردار فعلی در جایی گفته بود که ۲ ماه برای طرح محله محوری وقت گذاشتیم آیا بهتر نبود به جای طرح محله محور، به اولویت‌های شورا بیشتر دقت می‌کردند.

دلیل اصلی مخالفت شما با شهردار چیست؟

من به ایشان رای ندادم، ولی آرزو داشتم که ایشان در یک فضای آرام و با یک تعامل سازنده با اعضای شورای شهر کار مثبتی برای توسعه شهر انجام دهند، اما چیزی که مشاهده می‌شود این است که هیچ گونه مشورتی بین شهردار و اعضای شورای شهر انجام نمی‌شود.
چرا طرحی که شهردار با آن موافق بود و در آن جابه جایی درخت‌های پالم مطرح شده بود، به یکباره در کمیسیون ترافیک تغییر پیدا می‌کند. نتیجه این تغییر نظر، قطع درختان خیابان فرهنگ بود.من با جابه جایی درخت پالم مخالف هستم که هم از زیبایی ورودی شهر می‌کاهد، هم اینکه فصلی که آقایان برای جابه جایی در نظر گرفته بودند اصلا مناسب نبود. بارها گفتم که حداقل در زمستان این جابه جایی را انجام دهید.
ولی پیمانکار جابه جایی درخت گفته بود که جابه جایی درخت پالم در هر شرایطی مناسب است و این درختان چنار هستند که جابه جایی شان در هر فصلی امکان پذیر نیست؛ مگر اینکه ۲ تا ۳ ساله باشند.
به هر حال جابه جایی این همه درخت پالم از نظر من کار درستی نیست. چرا که هم این طرح، برای کنترل ترافیک مناسب نیست و هم اینکه من خودم گفتم که بهتر است این درختان در زمستان منتقل شوند.

سوال را به شکل دیگری می‌پرسم. چطور طرح اولیه که در آن جابه جایی درخت‌ها وجود داشت به طرح دوم یعنی قطع درختان، به دلیل اینکه ایستگاه از حاشیه خیابان احداث می‌شود، تغییر یافت؟ گفته می‌شود مخالفت برخی از اعضای شورا مثل شما و چند نفر دیگر باعث تغییر طرح اولیه و تحمیل شدن طرح دوم به شهردار شده است؟

من اصلا با طرح بی آرتی مخالفم. اول اینکه مطالعات این طرح را قبول ندارم. دوم اینکه به جای این طرح، بهتر است مانند شهرهای دیگر از طرح‌های جایگزین‌ دیگر نظیر افزایش تعداد پارکینگ‌ها و اتوبوس‌ها استفاده کرد؛ این طرح باعث ایجاد ترافیک می‌شود. سوم اینکه من گفتم به جای قطع درخت بهتر است آن را در فصلی مناسب جابه جا کنیم، اما به یکباره مشاهده کردیم که ایشان شروع به افتتاح پروژه کردند.

حال اگر با قطع درخت مخالف هستید، چرا در مورد قطع درختان پروژه زیرگذر رشتیان هیچ اعتراضی به گوش نرسید؟

وقتی پروژه ای از همه جهت ارزیابی می‌‌شود و به توسعه شهر کمک می‌کند، اوضاع فرق می‌کند. در واقع برای اینکه شهر توسعه و پیشرفت کند، قطع درختان مجاز است.

من کمی گیج شدم! اول گفتید که با قطع درخت مخالف هستید. برای همین شهردار قول داد که درخت جابه جا شود. از سویی می‌گویید جابه جایی درخت پالم میسر نیست و فقط در فصلی خاص باید این کار را انجام داد. از سوی دیگر قطع درختان به بهانه توسعه شهر را مجاز می‌دانید مثل پروژه زیرگذر رجایی، اما بی آر تی را در راستای توسعه شهری نمی‌بینید.

در اصل با مطالعات ترافیکی این طرح مخالف هستم. گفتم حالا که اصرار می‌کنید بر اساس طرح و اصلاحی که به طرح وارد ساختیم به جای جابه جایی و قطع ۱۲۰درخت، فقط ۴۰درخت جابه جا ‌شوند. الان شهرها به سمت فاصله گرفتن از بی آر تی هستند به عنوان مثال مردم در اصفهان از تراموا استفاده می‌کنند.

منبع:همشهری-بهروز مهدیزاده

Share