رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان خبر داد:

احداث بزرگترین صنایع سلولوزی کشور در استان گیلان/هیچ عجله برای برند سازی فرش گیلان نداریم/طرح صنعت و معدن برای زراعت چوب در گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،منتظری با بیان اینکه تلاش ها در راستای اعتلای فرش گیلان در دو سال اخیر نسبت به سال های گذشته بسیار زیاد بوده است اظهار داشت: بسیاری از فرش های برند قم و کاشان در گیلان تولید می شوند و با برند آنها عرضه می گردد اما دیگر دوران فرش کاشان و قم به پایان رسیده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت به مناسبت دهم تیر روز صنعت و معدن در رشت برگزار شد.

علی منتظری رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان ضمن تبریک روز صنعت و معدن گفت: دامنه ی کاری سازمان بسیار گسترده است و طبق آمارهای موجود چهل تا چهل و پنج درصد تولید ناخالص استان مربوط به این سازمان است.photo_2015-07-02_13-45-51 (2)

برنامه های صنعت و معدن و تجارت به مناسب گرامیداشت دهم تیر

منتظری ، افتتاح ۱۷ طرح صنعتی از جمله طرح های سلولوزی ،فلزی ،معدنی و… با هزینه ای بالغ بر هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۴۵۵ نفر در مناطق مختلف استان ،برگزاری مراسم ویژه با حضور استاندار گیلان جهت تقدیر از واحدهای برگزیده صنعتی و معدنی و اصناف ،برگزاری نشست هم اندیشی با موضوع ارتباط صنعت و دنشگاه را از برنامه ها اداره کل صنعت و معدن و تجارت به مناسبت روز صنعت و معدن دانست.

عملکرد سه ماه ابتدایی سازمان صنعت و معدن و تجارت در سال جاری

رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت صدور ۷۹ مورد جواز تأسیس ،۱۹ پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۲۴۵ میلیارد ریال ،۱۵ مورد طرح توسعه با سرمایه گذاری هزار و ۴۷ میلیارد ریال ،برگزاری ۵ نمایشگاه تخصص ،تشکیل یک جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی با حضور استاندار گیلان و چهار جلسه پایش توسعه تجارت خارجی ،صدور و تمدید ۱۲۷ مورد کارت بازرگانی ،اشتغال هزار و ۵۷۹ نفر در سه ماه اول سال ،صادرات ۱۲۹ هزار و ۹۳۱ تن کالای غیر نفتی به ارزش ۵۸ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار و واردات ۲۳۶ هزار و ۸۱۱ تن کالا به ارزش ۱۵۹ میلیون و ۲۵۷ هزار دلار  در دو ماهه اول سال را به عنوان عملکرد سه ماهه این سازمان در سال جاری معرفی کرد.

رشد سرمایه گذاری در استان گیلان

به گزارش دیارمیرزا علی منتظری از رشد سرمایه گذاری در گیلان خبر داد و افزود: میزان سرمایه گذاری در سال ۹۲  هفتصد و سیزده میلیارد بوده که این رقم در سال نود و سه به ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت و پیش بینی ما برای سال جاری سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی است.

وی همچنین از رشد سی درصدی استخراج از معادن استان خبر داد.

صنایع تبدیلی از اولویت های صنعت و معدن است

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه صنایع تبدیلی یکی از اولویت های سازمان صنعت و معدن و تجارت است گفت: متأسفانه سرمایه گذاری برای ایجاد یک طرح بزرگ صنایع تبدیلی پیش قدم نشده است.

احداث بزرگترین صنایع سلولوزی کشور در استان گیلان

منتظری با بیان اینکه در کشور دو طرح صنعتی جدید به عنوان طرح برگزیده کشور انتخاب شدند که یکی از آنها برای استان گیلان بود گفت: بزرگترین کارخانه صنایع سلولوزی کشور در گیلان احداث می شود و تصریح کرد: این کارخانه توسط سرمایه گذار غیر بومی در حال اجراست و حتی به گفته برخی بزرگترین صنایع سلولوزی در خاورمیانه است.طرح صنایع سلولوزی توسط شرکت آریا پویا با ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال با سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد تومان و توسط بخش خصوصی بدون دریافت هیچگونه تسهیلاتی اجرایی شده است.

وی مزیت این صنعت را استفاده از ضایعات جنگلی و آسیب نرساندن به جنگل عنوان کرد و افزود: علاوه بر این طرح ۵ طرح بزرگ دیگر در این خصوص جود دارد که یک طرح به بهره برداری رسیده و یک طرح نیز نیمه کاره است و سه طرح نیز در آینده افتتاح می شود.

صنایع کوچک پس از اجرای هدفمندی آسیب دیده اند

علی منتظری رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه صنایع کوچک پس از اجرای هدفمندی یارانه ها آسیب دیده اند اظهار کرد : پس از اجرای هدفمندی یارانه ها قیمت بسیاری از موارد مصرفی صنایع افزایش یافت و به این علت صنایع کوچک با بحران مواجه شدند البته سازمان صنعت و معدن در حد امکان به آنها کمک کرد واردات استان عموماً در بخش شمش های فولادی و چوب است و به همین علت است که صنایع چوب و فولاد در استان گیلان افتتاح شده است و صادرات کالا نیز بیشتر در محصولات کشاورزی و خشکبار است.

وی همچنین علت کاهش صادرات را کاهش ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا عنوان کرد.

طرح صنعت و معدن برای زراعت چوب در گیلان

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان گیلان از اهدای طرحی با عنوان صنایع چوب به استاندار گیلان خبر داد و اظهار کرد: در این طرح نهال توسط شرکت های مصرف کننده چوب به صورت رایگان به کشاورز داده می شود و کشاورز پس از به بار نشاندن آن به قیمت روز به همان شرکت می فروشد بنابراین باید زراعت چوب در گیلان افزایش یابد.

هیچ عجله برای برند سازی فرش گیلان نداریم/ دوران فرش کاشان و قم به پایان رسیده است

منتظری در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر برنامه های صنعت و معدن برای برند سازی فرش گیلان و صنعت نوغانداری با بیان اینکه تلاش ها در راستای اعتلای فرش گیلان در دو سال اخیر نسبت به سال های گذشته بسیار زیاد بوده است اظهار داشت: بسیاری از فرش های برند قم و کاشان در گیلان تولید می شوند و با برند آنها عرضه می گردد اما دیگر دوران فرش کاشان و قم به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: عجله ای برای برند سازی فرش گیلان نداریم و باید یک کار مطمئن و اصولی را به بازار عرضه کنیم.

منتظری احیای صنعت نوغانداری را یکی از برنامه های خود دانست و عنوان کرد: تولید ابرشیم باید در گیلان افزایش یابد و به روزهای اوج خود بازگردد و پس از بتوانیم فرش گیلانی مناسبی را تولید کنیم.

کمبود فروشگاه های بزرگ در استان گیلان

علی منتظری در خصوص کمبود فروشگاه های بزرگ در گیلان اظهار کرد: صدهزار واحد صنفی در گیلان داریم که متأسفانه این کار باعث مشکلاتی می شود و اگر فروشگاه بزرگ در سطح استان داشته باشیم قیمت کالا ها بصورت مناسب عرضه می شود.

صنایع دولتی همیشه با مشکل روبروند/علاقه مند ساخت صنایع در شهرک های صنعتی هستیم

رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه اکثر صنایع دولتی با مشکل مواجه اند گفت: اولویت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان برای ساخت صنایع در شهرک های صنعتی استان است و باید شهرک های صنعتی توسعه پیدا کنند و اینکار برای حفظ محیط زیست مناسب است.

Share