استاندار گیلان در همایش تالش شناسی:

برای حضور فرهنگهای ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی،محلی و بومی داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان صبح امروز در همایش ملی تالش شناسی که در رضوانشهر برگزار شد، گفت برای حضور فرهنگ های ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی، محلی و بومی داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان صبح امروز در همایش ملی تالش شناسی که در رضوانشهر برگزار شد، گفت برای حضور فرهنگ های ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی، محلی و بومی داریم.jpg4020

محمدعلی نجفی شناخت فرهنگ های بومی را به عنوان ارزش برای توسعه جامعه ضروری دانست و افزود : برای حضور فرهنگ های ایرانی در عرصه جهانی نیاز به خودباوری ملی، محلی و بومی داریم.

وی همچنین اصالت فرهنگی ایران را منوط به توجه به همه فرهنگ ها و ارزش های بومی دانست  و خاطر نشان کرد : به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی باید آداب، رسوم و فرهنگ های بومی و محلی را تقویت و گسترش دهیم تا با فرهنگی پویا در محافل جهانی حضور یابیم.

نماینده عالی دولت در گیلان برگزاری چنین همایش هایی را ضروری دانست و افزود : توجه به فرهنگ های بومی و محلی در کشور عزیز ما که در مسیر توسعه پایدار و همه جانبه علی الخصوص توسعه فرهنگی گام بر می دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی قوم تالش را قومیتی با تمدن بسیار طولانی دانست وتالشان را انسانهایی مهربان، مهمان نواز و اصیل برشمرد و خاطر نشان کرد : اگر این ویژگی ها در سطح ملی به درستی منعکس شود کسب درآمد، گردشگری و ایجاد اشتغال بیشتر را برای این منطقه فراهم خواهد ساخت.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی تالش شناسی با هدف شناسایی تاریخ و فرهنگ تالش و معرفی پتانسیل های آن در سطح ملی گفت : این امر باعث رشد فرهنگ و معنویت در جامعه خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه جمعیتی بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار نفردر شمال کشور  و  بخش هایی از جمهوری آذربایجان با گویش تالشی صحبت می کنندگفت : این نشان از وسعت حوزه فرهنگ و تمدن تالش است.

وی افزود : در اردیبهشت سال ۹۵ طرح مطالعاتی گویش های خزری با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استانداری گیلان ودانشگاه گیلان به نتیجه خواهد رسید.

در حاشیه این همایش استاندار از نمایشگاه دستاوردها و موزه همایش تالش شناسی نیز بازدید و لباس تالشی نیز به وی اهداء شد.

 jpg4023 jpg4025 jpg4026

Share