کارگران شرکت چوکا چه می خواهند؟

اگر کارد به استخوانمان نرسیده بود تجمع نمی‌کردیم/نمی‌خواهیم چوکا ورشکسته شود/از مرغ ما کم کردند اما ازحقوق ۲۰ میلیونی خود ریالی کم نکردند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چوکا یکی از بزرگترین صنایع چوب و کاغذ ایران که حدود یکهزار کارگر در بخش اداری، صنعت و خدمات آن مشغول کار هستند، در طول چند سال گذشته با مسایل و مشکلات گوناگونی روبرو شده است .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چوکا یکی از بزرگترین صنایع چوب و کاغذ ایران که حدود یکهزار کارگر در بخش اداری، صنعت و خدمات آن مشغول کار هستند، در طول چند سال گذشته با مسایل و مشکلات گوناگونی روبرو شده است .
در سال ۹۱ این شرکت ورشکسته اعلام شد و مقدمات فروش آن به بخش خصوصی فراهم گردید ولی با تحولاتی که درعرصه سیاسی ایران رخ داد ، در مدیریت چوکا chooka-itledنیز تغییراتی صورت گرفت و پس از کمتر از دوسال شرکت زیان ده و ورشکسته چوکا در زمان مدیریت مهندس امجدی و مهندس گلریز ، رونق خود را بازیافت و تبدیل به شرکتی سود ده گردید . در حالی که آن فرایند مبارک ادامه داشت ، بازیهای جناحی و سیاسی در منطقه باعث شد که مدیر موفق وقت ( مهندس گلریز ) ناگهان عزل گردید و یک تیم جدید مدیریت آن شرکت را برعهده گرفت .اما مدت چندانی نگذشت که زمزمه های نارضایتی کارکنان و اظهارات منفی و نا امید کننده مدیران چوکا به بیرون درز کرد و این زمزمه ها هر روز بلند تر و پیچیده تر شدند . تا جایی که باردیگر موضوع زیاندهی و ورشکستگی وتعدیل نیرو ی آن شرکت، مطرح گردید . از این رو در ۲۶ خرداد کارگران زحمتکش چوکا که از نزدیک شاهد وقایع پیدا و پنهان محل کار خود بودند ، در مقام اعتراض بر آمدند.
این کارگران که تعداشان بین حدود ۴۰۰ نفر بود نخست برای مذاکره به سوی دفتر مدیر عامل رفتند ولی چون در آنجا کسی را نیافتند که شنوای حرف هایشان باشد ، به طرف در ورودی شرکت رفتند و در آنجا منتظر ماندند تا کسی از راه برسد و به حرف هایشان گوش فرا دهد.

اگر کارد به استخوان ما نرسیده بود ، حالا اینجا نبودیم
دقایقی بعد فرماندار رضوانشهر و رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی تالش از راه رسیدند و کارگران معترض را متقاعد کردند که برای مذاکره به آمفی تئاتر شرکت بروند . پس از اجتماع کارگران و مسئولین شهرستان در آمفی تئاتر چوکا ، یک نفر به نمایندگی از سوی کارگران در پشت تریبون قرار گرفت و گفت : ما کارگریم از خانواده های متوسط و زحمتکش و این کارخانه خانه ما ومحل تامین رزق عایله ماست . ما نه اهل شورشیم و نه اهل سیاست.اگر کارد به استخوان ما نرسیده بود ، حالا اینجا نبودیم.دیارمیرزا
این نماینده کارگران افزود چند سال پیش هم این شرکت دچار بحران شد و ورشکسته و زیان ده اعلام گردید ولی به حسن تدبیر مدیرجدید وقت و همت و تلاش کارگران ، آن بحران را پشت سر گذاشتیم و کارخانه به رونق رسید و حتی تعدادی نیروی جدید نیز استخدام شدند . ولی نمی دانیم چه اتفاقی باعث شد که آن مدیر را برداشتند و مدیر فعلی با تیم تازه نفس خودش آمد . طی جلسه ای در همین مکان ، مدیر عامل جدید پشت همین تریبون گفت : مدیران قبلی تخلفات زیادی داشتند . این شرکت آسیب دیده و ما آمده ایم تا مشکلات را برطرف کنیم . شما هم با ما همکاری کنید. ما هم گفتیم باشد حالا که مدیران قبلی مشکل داشتند و شما آمده اید همه مشکلات را برطرف کنید ، ما هم با تمام وجود در کنار شما خواهیم بود.

آقایان نشسته اند تا یک وانت چوب از راه برسد تا کارخانه را فعال کنند
این کارگر در ادامه گفت : زمانی که مدیریت فعلی زمام امور کارخانه را به دست گرفت هیچ کمبودی نداشتیم . انبار های ما پر از مواد اولیه اعم از چوب و آخال و مواد شیمیایی بود . اما حالا اگر نگاه کنید همه انبار ها خالی هستند . آقایان مدیران نشسته اند تا ببینند یک وانت چوب از راه رسید آنگاه کارخانه را روشن می کنند . در حالی که این کار خطر ناک است . سیستم این کارخانه به گونه ای است که وقتی یکبار روشن شد ، باید بی وقفه کار بکند . هربار خاموش و روشن شدن آن میلیونها تومن خسارت به بار می آورد . حالا چرا این طور است دونفر آدم کارشناس بیایند و ببیند این مدیران جدید چقدر کاربلد هستند . از صنعت و کارخانه ای به این بزرگی چه می دانند . آیا آنها تفاوت بین آچار فرانسه و آچار شلاقی را می دانند؟

تضاد در حکم صنعتی و حقوقی کارگران/از حقوق ۲۰ میلیونی خود تومانی کم نکردند
نماینده کارگران چوکا در بخش دیگر صحبت های خود به مسایل اداری شرکت پرداخت و گفت : کارگران چوکا دو گروه هستند . صنعتی و اداری . کارگران بخش صنعت مشمول قانون سختی کار هستند و مزایای ویژه ای دارند ولی ما تصادفا متوجه شدیم که آقایان برای بسیاری از کارگران بخش صنعت حکم اداری زده اند و برعکس برای بخشی از کارگران اداری ، حکم صنعتی . مثلا یک نفر کارگر بخش صنعت که برای انجام امور بازنشستگی خود به اداره کار رفته بود ، به او گفته اند حکم شما اداری و شغلتان آرایشگر است و ده سال دیگر مانده تا بازنشست بشوی . ( کف زدن ممتد کارگران وشعار ها ).
موارد دیگری که نماینده مذکور مطرح کرد ، عبارت بود از اینکه چوکا هر ماه مبلغی به عنوان حق بیمه تکمیلی از حقوق کارگران کسر می کند ولی چون به حساب بیمه واریز نمی کند آنها از مزایای بیمه تکمیلی محروم هستند . همچنین افزودند که ما داوطلبانه با کسب موافقت مدیریت وقت برای خود یک صندوق رفاه تاسیس کردیم و تا کنون هر ماه مبلغ ۱۸ هزارتومن به آن صندوق واریز کرده ایم تا در موارد ضروری از صندوق وام بگیریم . اما چند ماه است هیچ کارگری نتوانسته از آن صندوق وام بگیرد زیرا مدیریت جدید آن صندوق را خالی کرده است .دیارمیرزا
بنا به گفته نماینده کارگران معترض چوکا ، آن شرکت هرچند وقت یک بخش از مزایای کارگران را حذف و یا کم می کند . در مناسبت ها مثلا روز کارگر به ما ده تا مرغ می دادند اما امسال از آن ده تا دو تا کم کردند ولی از حقوق ۲۰ میلیونی خود یک تومان هم کم نکردند . اگر کارخانه بودجه ندارد باید برای همه نداشته باشد.

نمی خواهیم چوکا به ورشکستی کشانده شود
وی افزود ما نیامده ایم از مرغ و تخم مرغ حرف بزنیم و حتی نیامده ایم از حقوق مزایای معوقه و حذف شده خود حرف بزنیم . ما می خواهیم این شرکت دوباره به ورشکستگی کشانده نشود . ما آماده ایم حتی از حقوق ناچیز خود بگذاریم و این صنعت را سرپا نگهداریم و برای آیندگان بگذاریم .
کارگر مذکور در ادامه گفت : حیف و میل در اینجا زیاد است . مثلا روی اسناد و فاکتور موجود ۱۲۰ میلیون از صندوق شرکت برای خرید یک دستگاه ماشین آتش نشانی پرداخت شده ولی چنان ماشینی وارد کارخانه نشده . همچنین چند ماه پیش چند دستگاه اتوموبیل نو برای شرکت خریدند ولی با رفتاری ظالمانه بلایی به سر آن ماشین ها آمده که تقریبا اوراق شده اند.

مشکلات را بررسی می کنم و به اطلاع استاندار می رسانم
امام پناهی فرماندار رضوانشهر سخنران بعدی این تجمع کارگری بود ایشان از کارگران به خاطر شکیبایی ، تلاش ودلسوزی هایشان تشکر کردند و گفتند من به دقت حرف هایتان را شنیدم و یادداشتهایی برداشم تا پیگیری کنم . مطمئن باشید همه مسایلی را که در این نشست مطرح شد در جلسات تصمیم گیری مطرح می کنم وبه اطلاع جناب استاندار نیز می رسانم .
فرماندار رضوانشهر گفتند : سعی خواهم کرد که این کارخانه نشاط قبلی خود را به دست بیاورد و هیچ نیرویی تعدیل نشود و باز مثل همیشه شما برادران زحمتکش دست در دست هم در چرخه حیاتی صنعت کشور، نقش سازنده تان را ادامه دهید . امیدوارم با ما همکاری کنید تا چوکا از بحران فعلی هم بگذرد .
شایان گفتن است که در طول زمان سخنرانی نماینده کارگران و فرماندار رضوانشهر، هرچندگاه شعارهایی علیه مدیر عامل چوکا و معاون اداری مالی ایشان و همچنین شعارهایی به نفع مهندس امجدی و مهندس گلریز از سوی کارگران سرداده می شد.

امید رضواندهی

Share