شهردار رشت در جمع هنرمندان تئاتر

اولویت شهرداری اجرای پیاده راه فرهنگی است/تبدیل رشت به پایتخت هنری کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم با اشاره به پتانسیل های بالا در خصوص تبدیل شهر رشت به پایتخت هنری کشور بیان کرد: باید با مشارکت هم ساخت فرهنگسراها را در اولویت کار قرار دهیم و این امر نباید الزاماً در انحصار یک سیستم قرار بگیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشستی در راستای بررسی و رسیدگی به مشکلات تئاتر شهر رشت با حضور شهردار رشت ، جمعی از هنرمندان ، اساتید برجسته تئاتر و مدیران شهرداری برگزار شد

۰۶۳شهردار رشت در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از زحمات هنرمندان اظهار داشت : مطمئن باشید که مجموعه شهرداری در تحقق خواسته های فرهنگی و هنری  با شما عزیزان همراه و همسو می باشد .

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه شهر رشت تنها پایگاه تاریخی هنر و تئاتر نیست بلکه اقتصاد امروز این شهر و استان وابسته به گردشگری است گفت: هدف نهایی شهرداری توسعه پایه گردشگری برمبنای اقتصاد است.

وی از گردشگری ، هتل ها و ماندگاری مسافر در شهر به عنوان سه عامل مهم در تشکیل یک پازل فرهنگی یاد کرد و گفت: مهم ترین دغدغه و اولویت ما در مجموعه شهرداری اجرای پیاده راه فرهنگی در شهر رشت می باشد که با اجرای این پروژه بسیاری از مشکلات فرهنگی برای انجام فعالیت ها در این شهر حل می شود  .

دکتر ثابت قدم  با اشاره به  پتانسیل های بالا در خصوص تبدیل شهر رشت به پایتخت هنری کشور بیان کرد: باید با مشارکت هم ساخت فرهنگسراها را در اولویت کار قرار دهیم و این امر نباید الزاماً در انحصار یک سیستم قرار بگیرد

  شهردار رشت در ادامه گفت : به طور مثال ساخت یک تقاطع غیر همسطح در شهر که ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد ,خیلی هم انسان محور نیست در حالی که بسیار ی از هزینه های فرهنگی با رقمی بسیار پایین تر قابل انجام است .
وی افزود : در حال حاضر توسعه انسانی ملاک جامعه ما نیست و عوض کردن این مدل در مدیریت فعلی ما به نوعی شنا کردن خلاف جهت آب است . چه بسا مردم ما هم با این مدل موجود همسو هستند و برای تغییر آن ما باید بتوانیم اعتماد عمومی را در عموم مردم به ویژه در طبقات متوسط ایجاد کنیم که استفاده از گفتمان هنری بهترین روش در این مسیر است .

انوش نصر هنرمند شناخته شده گیلانی  نیز ضمن اشاره به وضعیت نابسامان سینما آبشار که قدمتی چندین ساله در تاریخ گیلان دارد گفت: شهر رشت اولین شهر ایران است که در آن تماشاخانه بنا شد ولی با این وجود تماشاخانه شهر رشت  وضعیت نابسمانی دارد که تبدیل به محلی امن و دنج برای معتادان شهر شده است.

نصر نگهداری از این مراکز فرهنگی را جزو هویت گیلان خواند و ابراز امیدواری کرد : در صورت حمایت شهرداری و نهادهای مرتبط چراغ سینما آبشار به عنوان تماشاخانه دوباره روشن خواهد شد که این آرزوی دیرینه و دغدغه بسیاری از هنرمندان این شهر است.

رضا میرمعنوی بازیگر و کارگردان سرشناس شهر رشت با بیان مشکلات تئاتر و سینما یاد آور شد : تنها راه موفقیت در جذب توریست و گردشگر در این شهر ترویج و گسترش بعد فرهنگی شهر و شهروند می باشد.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا شهرداری ها به عنوان یکی از بانیان و برگزار کنندگان اصلی جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری نقش اساسی در حمایت از آثار فرهنگی و هنری دارند گفت: متاسفانه در گیلان و رشت بعنوان یک کلانشهر که بیش از ۱۱۰ سال سابقه تئاتر دارد هنوز نتوانستیم یک جشنواره ملی تئاتر برگزار کنیم.

وی با ارائه پیشنهاداتی خواستار  بهبود  وضعیت تئاتر شهر رشت شد و گفت : پیشنهاد برپایی جشنواره ای به نام زنده یاد اکبر رادی نمایش نامه نویس فقید  مطرح و بزرگ در عرصه تئاتر معاصر کشورمان در گیلان، احداث فرهنگسراهای متعدد به ویژه در حوزه تخصصی تئاتر ، احداث موزه تخصصی تئاتر و سینما و راه اندازی پژوهشکده تئاتر از جمله آن ها می باشد .

مجید پرکار بازیگر و کارگردان نام آشنای گیلان نیز با اشاره به وجود هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و همچنین پتانسیل های بالا در این شهر خواستار بازسازی و تعمیر اولین تماشاخانه تئاتر ایران در شهر رشت شد و ضمن اعلام حمایت هنرمندان شهر رشت از شهرداری ابراز کرد: امروز با ایجاد پیاده راه فرهنگی اعلم الهدی در شهر رشت ما شاهد اجرای نمایش و فعالیت های فرهنگی زیادی در این مکان هستیم که امیدوارم با بازسازی این مکان فرهنگی شاهد ثبت یه رخداد تاریخی در تئاتر و هنر این کشور باشیم.

Share