مدار قانون مورد ملاک عمل همه مسئولان

نظر نمایندگان مجلس نسبت به جمله «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست»روحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، حضور پیدا کرد و ‌با فرماندهان این نیرو سخن گفت؛ اما برخی از جملاتی که روحانی در این دیدار به زبان آورد، باعث ایجاد برخی حاشیه‌ها شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، حضور پیدا کرد و ‌با فرماندهان این نیرو سخن گفت؛ اما برخی از جملاتی که روحانی در این دیدار به زبان آورد، باعث ایجاد برخی حاشیه‌ها شد.

۱۴۲۹۹۴۰۷۹۹۲۷۴_khosroshahi-7 روحانی در بخش‌هایی از گفته‌های خود بیان داشت: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم، چون خدا گفته ‌پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است؛ این جمله با واکنش برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد که در زیر برخی از آن‌ها را می‌خوانید.

محمد علی اسفنایی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس با بیان اینکه این جمله‌ سنگین و پر معنایی است، اظهار داشت: به برکت نظام جمهوری اسلامی، همه قوانین جاری و ساری کشور در برگیرنده شرع انور اسلام است. من گمان نمی‌کنم پلیس از خود کاری انجام بدهد، بلکه ‌‌تمام کارهایی هم که در این حوزه انجام می‌شود قانونی است.

احمد بخشایش اردستانی ‌در خصوص این گفته رئیس‌جمهور کشور اظهار داشت: منظور روحانی این بود که یک تصوری در اجتماع به وجود آمده ‌که دولت در حال حرکت به سوی امنیتی شدن جامعه است و چون نیروی انتظامی و پلیس هستند که معمولا در انظار عمومی با مردم برخورد می‌کنند و اغلب اوقات با ون‌های خود با زنان بد حجاب برخورد می‌کنند، جامعه امنیتی شده است.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد، ‌رئیس جمهور به این قضیه اعتقاد ندارد‌ و معنی حرف ایشان این است که پلیس به این کار‌ها کاری نداشته باشد. اگر قانون گفته جلوی آن را بگیرند، اما اگر قانونی در این باره وجود ندارد، پلیس دخالتی در این باره نکند. من حس می‌کنم ‌منظورشان از این سخنان این است که پلیس امنیت را در جامعه ایجاد کند و به سمت امنیتی کردن جامعه نرود. روحانی به برخورد با بد حجابی اعتقاد ندارد، ولی این را در لفافه می‌گوید و به صراحت نمی‌گوید.

این نماینده مجلس گفت: سال، سال انتخابات است و دولتی‌ها دوست دارند ‌نزدیکان خود در مجلس باشند و معمولا این گروه‌ها هستند که طرفدار دولت هستند؛ البته من موافق اجرای قانون هستم، ولی قانونی که کامل اجرا شود.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی نیز در این باره گفت: منظور روحانی احتمالا این بوده که پلیس حق اجتهاد ندارد و این را نه تنها پلیس که هر مجری دیگری که هر آنچه ‌به وی ابلاغ می‌شود، باید اجرا کند. یکی از اشکالات مجریان ما این است که خود اجتهاد کرده و آن را اجرا می‌کنند.

پلیس باید تطبیق مصادیق جرم کند. پلیس حق اجتهاد و ‌تفهیم ندارد و نباید بگوید‌ ما تشخیص می‌دهیم که فلان شده است، بلکه هر چه در قانون آمده و به وی ابلاغ شده، باید اجرا شود.

کمالدین پیر مؤذن، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی‌ ‌اظهار داشت: مدار قانون مورد ملاک عمل همه مسئولان و خاصه نیروی ‌نظامی است و این یک در خواست عمومی از مسئولان کشور است و ‌این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و آن را برگرفته از این موضوع می‌دانم.

وی گفت: قوانین موجود در کشور بر پایه قانون اسلام تدوین شده ‌و نباید با تفسیر به رأی، خدای نکرده چهره اسلام و چهره انقلاب اسلامی مشوش شود. امیدوارم قانون اساسی ملاک عمل همه ما از رئیس جمهور گرفته تا سرباز صفر قرار گیرد.

محمد سلیمانی نیز در این باره گفت: قانون در کشور ما برپا شده تا قوانین اسلام را اجرا کند. شاید منظور رئیس جمهور از این جمله، این بوده که کسی اجتهاد شخصی نکرده و یا ذهنیت شخصی خود را اجرا نکند، چون ‌قوانین موجود در کشور همه اسلامی است.

وی در پایان گفت: به نظر من، این جمله قابل تأمل است و باید از خود آقای روحانی خواست ‌در این باره توضیح دهد و‌ شفاف برای مردم بگوید که منظورش از این حرف‌ها چه بوده است. این جمله در جامعه ایجاد ابهام خواهد کرد و باید این ابهامات برطرف شود. این جمله زیبنده، رئیس‌جمهور ما نیست‌ و جمله بسیار چند پهلو و گنگی است.

/تابناک

Share