از دیدار محمدپور با شهردار لاهیجان تا بازدید از کتابخانه پیرکوه

ظرفیت لاهیجان برای تبدیل به شهر کتاب ایران/کتابخانه عمومی نیاز روستاهای گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن حضور در شهرستان لاهیجان و سیاهکل از کتابخانه های این دو شهرستان بازدید کرد و با شهردار لاهیجان دیدار نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن حضور در شهرستان لاهیجان با شهردار و رئیس شورای اسلامی این شهر دیدار و در خصوص مسائل و راهکارهای مربوط به افزایش همکاریها در زمینه کتابخانه های عمومی گفتگو کرد.
محمدپور:شهر لاهیجان ظرفیت تبدیل به شهر کتاب ایران را دارد
ag-la1 امیرمحمدپور در این دیدار که در شهرداری شهر لاهیجان برگزار شد با اشاره به پیشینه غنی و فرهنگ اصیل مردمان شهرستان لاهیجان داشتن کتابخانه های مناسب و در خور شان مردم این شهرستان را یادآور شد.
وی داشتن کتابخانه های مناسب و غنی را مستلزم همکاری بخشهای مختلف اجرایی از جمله نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری ها برشمرد و با بیان اینکه همکاری میان این دستگاهها می تواند در نهایت بر رشد شاخصهای مطالعه تاثیری بسزا داشته باشد افزود: همانگونه که در قانون نیز بدان اشاره شده تامین فضای مطالعه مناسب و با امکانات روز از وظایف شهرداری ها است و نهاد کتابخانه های عمومی نیز در این حوزه با تامین منابع، تامین نیروهای متخصص کتابدار و نیز ارائه جدید ترین نرم افزارها نقش بسزایی در این حوزه ایفا می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه شهر لاهیجان را مناسب تبدیل به عنوان شهر کتاب کشور عنوان کرد گفت: می توانیم با تقویت زیرساختها در حوزه کتابخانه های عمومی اعم از ساخت، ایجاد و توسعه کتابخانه ها مسیر رسیدن شهر لاهیجان به عنوان شهر کتاب گیلان را هموارتر سازیم.
محمدپور همچنین در این دیدار ضمن قدردانی از خدمات ارزنده شهردار لاهیجان و نیز رئیس و اعضای شورای اسلامی این شهر در حمایت از کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: با توجه به شرایط گردشگری شهرستان لاهیجان و حضور برخی چهره های ملی فرهنگی، ورزشی در این شهرستان آماده ایم از این ظرفیت در جهت معرفی دستاوردهای فراوان در حوزه کتابخانه های عمومی بهره گیری کنیم.

شهردار لاهیجان :شهر ایده آل مستلزم داشتن شهروندان فرهنگ دوست است
شهردار لاهیجان در این دیدار با برشمردن ویژگیهای یک شهر ایده آل گفت: داشتن شهری با شهروندان پرنشاط را مستلزم فرهنگ سازی مناسب عنوان و داشتن کتابخانه های عمومی را لازمه تقویت روحیه شهرنشینی و فرهنگ پذیری دانست.
سعید آگشته یاداور شد اگر کتاب وارد زندگی مردم شود و مطالعه نهادینه گردد بسیاری از معضلات و مشکلات و ناهنجاریها در زمینه های مختلف بسادگی حل خواهد شد. وی همچنین با برشمردن اقدامات اخیر شهرداری شهر لاهیجان در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه، حمایت از کتابخانه های عمومی در غالب پرداخت سهم نیم درصدی و نیز اجرای برنامه های مشترک فرهنگی با کتابخانه های عمومی را از جمله مهمترین این همکاریها برشمرد.
شهردار لاهیجان در ادامه تلاشهای فراوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در راستای تسریع روند رشد شاخصهای مطالعه استان را ستودنی خواند. آگشته همچنین راه اندازی کتابخانه تلفنی و نیز جشنواره هفته فرهنگ لاهیجان را از جمله برنامه های دردست اقدام شهرداری لاهیجان در سال جاری در حوزه کتاب یاد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان: دو کتابخانه جدید در لاهیجان ایجاد می شود
در این دیدار رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان نیز گفت: همه ما مسئول هستیم در قبال رشد فرهنگی جامعه از همه ظرفیتهای بالقوه دستگاه متبوع بهره گیری کنیم و این از مهمترین مصادیق توسعه فرهنگی در هر جامعه است.
ابراهیم مهربان با اشاره به وجود ناهنجاریهای فراوان در جامعه امروز خاطر نشان کرد: شایسته شهروندان فرهنگ دوست لاهیجان نیست که قلیانسراهایش از کتابخانه های آن شلوغ تر باشد. باید با اقدامات فرهنگی ملموس و جذاب روند روبه رشد افزایش ناهنجاریهای اجتماعی را گرفت.
وی اضافه کرد در همین راستا شورای اسلامی و شهرداری شهر لاهیجان برنامه های مدونی برای توسعه کتابخانه های عمومی در دستور کار خود قرار داده اند که از جمله آن می توان به اختصاص زمین مناسب برای احداث کتابخانه عمومی در پارک جانباران و نیز باغ نارنج شهر لاهیجان اشاره کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان ابراز امیدواری کرد با اقدامات صورات گرفته و در دست اقدام در شهر لاهیجان شاهد تحولات چشمگیری در حوزه رشد شاخصهای مطالعه در شهرستان لاهیجان و استان گیلان باشیم.
در پایان این دیدار رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت شاخصهای مطالعه در این شهرستان حمایتهای شهرداری و شورای اسلامی را مایه دلگرمی مجموعه کتابخانه های عمومی عنوان کرد.
مرتضی اکبری با مثبت ارزیابی کردن اقدامات اخیر شهردار لاهیجان از روند سعودی شاخصهای مطالعه در ماههای اخیر خبرداد و گفت: با ادامه این روند در آینده نزدیک شاهد تبدیل شهر لاهیجان به قطب فرهنگی استان گیلان خواهیم بود و آرزوی چندین ساله مردم لاهیجان برای نامگذاری به عنوان شهر کتاب کشور محقق خواهد شد.

حضور خیرین در عرصه کتابخانه سازی به غنای فرهنگی جامعه می انجامد

sia1مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن حضور در شهرستان سیاهکل از کتابخانه های عمومی این شهرستان بازدید و با کتابداران این کتابخانه های عمومی دیدار و گفتگو کرد.
امیر محمدپور در ابتدای این دور از بازدیدهای خود ضمن حضور در کتابخانه عمومی شهید مفتح شهرستان سیاهکل با عطا الله عطایی پیرکوهی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و نیز کتابدار این کتابخانه دیدار و گفتگو کرد.
وی همچنین با همراهی عطایی پیرکوهی از کتابخانه عمومی خیرساز زنده یاد دکتر کتایون منتصر کوهساری نیز بازدید و با کتابدار این کتابخانه نیز گفتگویی صمیمانه داشت. وی در این بازدید گفت: باید تمام تلاش خود را بکار بندیم تا نشاط و پویایی مورد انتظار را در کتابخانه های عمومی شاهد باشیم.
محمدپور در ادامه ضمن حضور در منزل خیر کتابخانه ساز سیاهکلی با وی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار محمدپور ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند خانواده منتصر کوهساری در ساخت و اهدای کتابخانه زنده یاد دکتر کتایون منتصر کوهساری استمرار حضور خیرین در عرصه کتابخانه سازی را موجب غنای فرهنگی جامعه عنوان کرد.
ربیع منتصر کوهساری نیز در دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان سرمایه گزاری در امر کتابخانه سازی را کمک به رشد فرهنگی جامعه دانست. وی وجود دغدغه های فکری امروز در جامعه را ناشی از فاصله ایجاد شده مردم از مطالعه ارزیابی کرد و گفت: احساس می کنم امروز بیش از هرزمان دیگری نیازمند نیازمند توسعه زیرساخت های فرهنگی نظیر کتابخانه ها هستیم.
همچنین در حین بازدید از کتابخانه های عمومی شهر سیاهکل در گفتگویی تلفنی با فرماندار این شهرستان در خصوص مسائل موجود در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه با وی گفتگو کرد.
DSC_0279مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه با طی مسیر کوهستانی ارتفاعات شهرستان سیاهکل از دو کتابخانه عمومی دیلمان و پیرکوه نیز بازدید و با کتابداران این کتابخانه ها نیز گفتگوی صمیمانه ای داشت.
امیر محمدپور در گفتگو با کتابداران این کتابخانه های عمومی گفت: بعنوان نماینده دیبرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور پیگیر مشکلات و مسائل مربوط به شما کتابداران پرتلاش و نیز کتابخانه های عمومی در استان گیلان هستم و تا حصول نتیجه مطلوب و جلب رضایت کتابداران و اعضای کتابخانه ها دست از تلاش بر نخواهم داشت.
وی حل مشکلات و موانع موجود در پویایی کتابخانه های عمومی را مستلزم همدلی مسئولین، کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی دانست و گفت در این میان کتابداران به عنوان مشاورین امین وظیفه ای بسیار حساس بر عهده دارند چراکه بصورت چهره به چهره با مخاطبین در ارتباط هستند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان هچنین تاکید کرد: البته بعنوان مسئول این مجموعه فرهنگی تا حصول نتیجه مطلوب پیگیر تمامی مسائل و مشکلات موجود خواهم بود.
گفتنی است کتابخانه عمومی پیرکوه و دیلمان از کتابخانه هایی هستند که در مرتفع ترین نقاط استان گیلان واقع شدند و برای نخستین باز میزبان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از ابتدای تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی بودند.

در ایجاد کتابخانه های عمومی روستایی به همیاری دهیاران نیازمندیم
DSC_0135
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با همراهی فرماندار شهرستان لاهیجان از محل ایجاد کتابخانه عمومی روستای بازکیاگوراب این شهرستان بازدید کرد.
امیر محمدپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این بازدید که با حضور فرماندار شهرستان لاهیجان، بخشدار و دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای بازکیاگوراب انجام شد بر نقش کتابخانه های عمومی روستایی بعنوان یکی از مهمترین ارکان افزایش آگاهی جامعه تاکید کرد.
محمدپور همچنین نقش دهیاریها در ایجاد کتابخانه های عمومی روستایی را بسیار مهم دانست و گفت: یکی از مهمترین نیازهای کنونی روستاهای استان گیلان که سالها از وجود محلی یرای تبادل علوم و اندیشه ها محروم بوده اند، ایجاد کتابخانه های عمومی است که این اقدام با همکاری مشترک نهاد کتابخانه های عمومی و دهیاریها به بهترین نحو امکانپذیر است.
وی همچنین از صدور مجوزهای لازم برای شروع بکار کتابخانه عمومی روستایی بازکیاگوراب برای نخستین بار قبل از ایجاد کتابخانه در این نهاد خبرداد و گفت: کلیه پیگیریهای لازم برای ایجاد کتابخانه های عمومی روستایی که از سوی دهیاریها و خیرین انجام می شود برای نخستین بار در کوتاهترین زمان ممکن به انجام می رسد.
فرماندار شهرستان لاهیجان نیز در این بازدید با قدردانی از خدمات ارزنده نهاد کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه، نقش این نهاد را در گسترش فضای مطالعه استان گیلان خصوصا در روستاها را بسیار سازنده ارزیابی کرد.
کاظم کسرایی اضافه کرد با همدلی ایجاد شده در این حوزه شاهد افزایش شاخصهای مطالعه در شهرستان لاهیجان و در نهایت افزایش سطح آگاهی جامعه خواهیم بود. وی شهرستان لاهیجان را شایسته داشتن کتابخانه هایی مجهز به جدید ترین امکانات کتابخانه ای و نیز منابع مکتوب دانست و گفت: در حوزه ایجاد کتابخانه های عمومی هیچ محدودیتی قائل نیستیم و همه مسئول احیای تمدن غنی شهرستان لاهیجان هستیم.
در ادامه بازدید از محل ایجاد کتابخانه عمومی روستای بازکیاگوراب، حاضرین از چند زمین مستعد برای ایجاد کتابخانه عمومی نیز بازدید کردند.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share