تاکید برارتقای سطح فرهنگی جامعه

برنامه‌های فرهنگی محله محور با محوریت کتاب و مطالعه در رشت برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با فرماندار شهرستان ماسال و مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت دیدار و از کتابخانه عمومی امام موسی بن جعفر(ع) روستای طرازکوه رشت بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با فرماندار شهرستان ماسال و مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت دیدار و از کتابخانه عمومی امام موسی بن جعفر(ع) روستای طرازکوه رشت بازدید کرد.

برنامه‌های فرهنگی محله محور با محوریت کتاب و مطالعه در رشت برگزار می‌شود
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، از برگزاری برنامه‌های فرهنگی محله محور با محوریت کتاب و مطالعه در این شهر خبر داد.
۶ke- در این دیدار، علیرضا قانع با اشاره به وجود ۵۵محله در شهر رشت از تصمیم این سازمان برای برگزاری برنامه های فرهنگی محله محور با محوریت کتاب و مطالعه خبرداد و این اقدام را در جهت سوق دادن شهروندان برای ورود به مباحث فرهنگی در محلات عنوان کرد.
قانع با بیان اینکه اجرای مناسب این برنامه ها مستلزم حمایت متولیان فرهنگی نظیر شورای اسلامی کلانشهر رشت و نیز اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان است گفت: فرهنگ سازی برای توسعه کتابخوانی از وظایف اصلی و مهم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری است و در این حوزه از تمام ظرفیت های سازمان بهره خواهیم برد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این دیدار نقش شوراهای اسلامی را فراتر از وظایف نظارت عنوان کرد و با بیان اینکه اولویت مسائل فرهنگی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه جدی است تاکید کرد: ایجاد فضای مناسب برای توسعه زیرساخت های فرهنگی، نظیر کتابخانه های عمومی می تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار در توسعه فرهنگی باشد.
امیر حسین علوی با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به استان گیلان برای تقویت بسترهای توسعه فرهنگی در استان گیلان خصوصا شهر رشت گفت: نمی توان با تکیه بر اعتبارات ناچیز دولتی مسائل و مشکلات بسیار زیاد در این حوزه را حل و فصل کرد و این عامل نیازمند عزم جمعی مسئولین استانی و کلانشهر رشت است.
وی همچنین برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب در سراهای محله را از برنامه های موفق سازمان فرهنگی، ورزشی کلانشهر رشت عنوان کرد و از آمادگی شورای اسلامی برای مشارکت و حمایت از ادامه این طرح خبرداد.
در این دیدار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان بر لزوم همگرایی متولیان فرهنگی تاکید و یکی از مصادیق بارز این همگرایی را ایجاد کتابخانه های عمومی محله محور در کلانشهر رشت عنوان کرد.
امیر محمدپور با اشاره به وجود مشکلات در حوزه کتابخانه های عمومی در شهر رشت، عدم توازن در توزیع مناسب کتابخانه های عمومی را یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش شاخص های سرانه مطالعه عنوان و نقش شهرداری کلانشهر رشت را در این حوزه مهم ارزیابی کرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با رویکرد جدید مسئولین شهرداری کلانشهر رشت در حمایت گسترده از کتابخانه های عمومی، تحولات چشمگیری در این حوزه به وقوع بپیوندد.
وی در پایان، بر آمادگی این اداره جهت اجرای برنامه های فرهنگی با همکاری شورای اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کلانشهر رشت تاکید کرد.
گفتنی است در پایان این دیدار، میهمانان از کتابخانه تخصصی مشارکتی سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری رشت بازدید کردند.

فرماندار ماسال : کتابخانه های عمومی از اصلی ترین نیاز های فرهنگی جامعه هستند

DSC_0070فرماندار شهرستان ماسال در دیدار با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، با تاکید بر تغییر در نگاه فرهنگی شهرستان ها گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی کمتر از سایر مقوله ها نیست کتابخانه های عمومی از اصلی ترین نیازهای فرهنگی جامعه هستند.
محمود قاسم نژاد با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف گفت: در حال حاضر جوانان ما نگاهی متفاوت به مطالعه دارند و این امر مسئولین ما را نسبت به استاندارد سازی ابزار های انتقال اطلاعات و از جمله ابزار های جدید مطالعه و کتابخوانی سنگین تر خواهد کرد.
وی در ادامه نیاز سنجی مطالعه برای جامعه کتابخوان را مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتقاء سطوح مختلف فرهنگی جامعه، مستلزم برآورده ساختن نیازهای فرهنگی آنان است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی استان به خصوص ماسال گفت: کتابخانه های عمومی شهرستان ماسال در ارزیابی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در رده های میانی بین سایر شهرستان های استان قرار دارد و این مسئله نشان از توجه بیشتر به حوزه کتابخانه ها در شهرستان ماسال دارد.
امیر محمدپور با بیان اینکه شهرداری ماسال می تواند با پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها در پیشبرد اهداف فرهنگی نقش برجسته ای ایفا کند گفت: طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری ها امیدواریم شهرداریهای سراسر استان گامهای عملی بیشتری در این حوزه بردارند.
وی همچنین افزود: در این میان برگزاری منظم جلسات انجمن با حضور اعضای انجمن کتابخانه ها می تواند در رفع مشکلات این چنین راهگشا باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه خاطرنشان کرد: کمبود فضای مطالعه در شهرستان ماسال محسوس است و با توجه به ایجاد بخشهای جدید در کتابخانه های عمومی نظیر بخش ویژه کودک و کافی نت نیاز به فضای مطالعاتی در این شهرستان بیش از گذشته به چشم می خورد.
وی همچنین از ساخت کتابخانه عمومی مستقل شهر ماسال بعنوان دغدغه فرهنگی مردم این شهرستان یاد کرد و گفت: امیدواریم با با پیگیری فرماندار شهرستان ماسال مکانی مناسب برای احداث کتابخانه استاندارد و در شان مردم فرهنگ ساز شهرستان ماسال در نظر گرفته شود و با اختصاص اعتبار مناسب این کتابخانه در آینده نزدیک به بهره برداری کامل برسد.

شهرستان رشت نیازمند کتابخانه های عمومی روستایی بیشتری استDSC_0103
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با همراهی بخشدار مرکزی شهرستان رشت و رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان از کتابخانه عمومی امام موسی بن جعفر(ع) روستای طرازکوه رشت بازدید کرد.
محمدپور در بازدید از این کتابخانه، با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی روستایی طرازکوه نخستین کتابخانه روستایی شهرستان رشت می باشد گفت: این شهرستان نیازمند توجه جدی تری در بحث ایجاد کتابخانه های عمومی بویژه در روستاهاست و این اقدام بدون کمک و همیاری دهیاریها و بخشداری امکانپذیر نخواهد بود.
وی همچنین با اذعان به تجربه موفق ایجاد کتابخانه های روستایی در استان گیلان گفت: نهاد کتابخانه های عمومی بدنبال ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است و در این مسیر از همه ظرفیتهای موجود در شهرها، بخشها و روستاها بهره خواهد برد.
محمدپور همچنین در این بازدید ضمن تشکر از توجه جدی بخشدار مرکزی شهرستان رشت به ایجاد بسترهای مناسب ترویج فرهنگ مطالعه، خواستار گسترش همکاری ها میان کتابخانه های عمومی، بخشداری و نیز دهیاریهای روستاهای شهرستان رشت برای ایجاد کتابخانه های عمومی روستایی شد.
بخشدار مرکزی شهرستان رشت نیز در این بازدید ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ایجاد کتابخانه عمومی در روستای طرازکوه رشت، این اقدام فرهنگی را نشانه توجه جدی مسئولین این نهاد به مقوله ترویج فرهنگ مطالعه دانست.
مونا ابروفراخ همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد ایجاد کتابخانه های عمومی روستایی بیشتری در شهرستان رشت خواهیم بود زیرا تجربه موفقی در ایجاد نخستین کتابخانه روستایی شهرستان رشت داشته ایم.
وی همچنین در پایان از مسئول این کتابخانه به جهت انجام فعالیتهای فرهنگی در جهت جذب و ترغیب افراد به مطالعه قدردانی کرد.
بازدید از قسمتهای مختلف این کتابخانه عمومی پایانبخش این برنامه بود. گفتنی است کتابخانه عمومی امام موسی بن جعفر (ع) روستای طرازکوه به مساحت ۱۵۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیون ریال توسط اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان گیلان و همیاری خیرین این روستا احداث و در سال۹۲ و همزمان با بیست و یکمین دوره هفته کتاب به بهره برداری رسید.

Share