مرور روزنامه های صبح گیلان:

یک امضا از صد امضا از گیلان!/اکتشاف میادین جدید نفتی در دریای کاسپین

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ماجرا از این قرار است که چندی قبل دو خبر گزاری مهر و فارس متن نامه ای معروف به ۱۰۰ امضا علیه رییس جمهور را منتشر کردند اما اسامی امضا کنندگان را منتشر نکردند، منتها اسم کوچکی نژاد به عنوان تنها نماینده ای بود که در متن خبر، خبر گزاری مهر آمده بود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

خوابی که برای یارانه ها دیده شده!
در ستون «دیوار موش داره» سوال جواب می خوانیم:با خبر شدیم که دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که دوباره احیا شده عنوان کرده که در پرداخت یارانه ها باید نوآوری صورت بگیرد؛ خواستیم خدمت این بزرگوار گیلانی عرض کنیم که مردم ما مدتی است نسبت به این جملات آلرژی دارند قبلا که می خواستند نفت را سرسفره مردم بیاورندو با هدیه یک میلیون تومانی نوزادان را پولدار کند و خیلی کارهای میمون و مبارک انجام دهد که البته نشد! حالا اون آقا رفته اما حساسیتها همچنان باقی است، الان اگه به کسی بگوید که پول نفت را می خواهیم سر سفره شما بیاوریم به زور هم که شده بیاورد! پول را پس می زند! و جواب می دهد که یکبار که آمد برای هفت پشتمان بس است! ما پول نفت نمی خوایم باید کی را ببینیم؟
امروز هرچند یارانه ارزش خود را از دست داده و برای خیلی ها بود و نبودش تفاوتی نمی کند اما بسیاری دیگر از خانواده ها هستند که همین مبلغ هم در زندگیشان تاثیر گذار است. شما فعلا با مجلس رایزنی نموده تا یارانه های کسانیکه دستشان به دهنشان می رسد را حذف کنید. این نوآوری که فرمودید یک عده احساس می کنند که دولت چه خوابی برای آنها و مخصوصا یارانه های آنها دیده است! باور بفرمایید!
تدبیر بهزیستی برای مقابله با خشونت علیه زنها
خبر رسیده که اخیرا سازمان بهزیستی کشور جهت حمایت از حقوق زن و مقابله با خشونت علیه زنان یک تدبیر اندیشیده و آن ایجاد و راه اندازی ۱۸ خانه امن برای مراقبت از زنان در معرض خشونت در سطح استان های کشور است، تا زنانی که در معرض خشونت هستند و به دلایل متعدد نمی توانند مشکلاتشان را بیان کنند به خانه های امن پناه ببرند و شماره تماس ۱۲۳ را برای این منظور در نظر گرفته اند. خواستیم بگوییم که اختصاص این خانه ها برای شروع کار اقدامی پسندیده است و به سازمان بهزیستی باید تبریک گفت اما ۱۸ خانه امن برای کل استان ها و کل کشور بسیار کم است و مهمتر از همه آیا گیلان از این ۱۸ خانه سهمی دارد؟ گیلانی که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می کند. اعتیاد و معضلی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عامل ۶۰ تا ۷۰ درصد خشونتهای خانگی یا به عبارت دقیقتر خشونت علیه زنان است.
یک امضا از صد امضا از گیلان!
خبر دیگه اینکه جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی نماینده رشت، تنها نماینده ای است که نامش به عنوان مطلع از نامه ۱۰۰ امضا علیه روحانی در خبر گزاریها منتشر شده است!
ماجرا از این قرار است که چندی قبل دو خبر گزاری مهر و فارس متن نامه ای معروف به ۱۰۰ امضا علیه رییس جمهور را منتشر کردند اما اسامی امضا کنندگان را منتشر نکردند، منتها اسم کوچکی نژاد به عنوان تنها نماینده ای بود که در متن خبر، خبر گزاری مهر آمده بود و این خبرگزاری این خبر نامه را به نقل از کوچکی نژاد آورده بود. در ادامه کوچکی نژاد این اقدام رسانه ها را بر انتشار متن نامه انتقادی به رییس جمهور بدون اسم و بدون امضا کار غیر حرفه ای خواند و در ادامه یادآور شد اصلا صحبتی از تعداد امضاها نکردم زیرا اطلاعی از این رقم نداشته و حتی چنین نامه ای را ندیده ام و خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده باید جوابگو باشد و آیا اصل نامه و امضاها را دیده است یا نه؟! در ادامه خبرگزاری مهر عنوان کرده که نامه ای وجود دارد. پیگیری می کنیم و بعد پاسخ می دهیم.
ما هم منتظر خواهیم ماند تا به قول دکتر روحانی راستی آزمایش بشود!
و خبر آخر اینکه بخشی از تالاب بین المللی انزلی خشک شده است. خبری که یقینا برای دوستداران محیط زیست گیلان باید خبر بدسال نامید و برای خیلی از هم استانیها و هموطنان خبری معمول! جایی که دریاچه ارومیه یا آن عظمت خشک می شود! خشک شدن تالاب انزلی چه اهمیتی دارد. تازه نمک که ندارد تا طوفان نمک راه بیفته و نمکها پیشروی کنند و همه چیز را خشک کند. گذشته از اینها زمین های زراعی کشاورزان زیاد می شود، سرانه زمین کشاورزی در گیلان بالا می رود و زمین برای ساخت و ساز تولید می شود و مشکل مسکن حل می شود. اصلا دریاچه کاسپین وقتی بیخ گوشمان است و از بس بزرگ است دریای کاسپین نامیده می شود تالاب و مرداب به چه کار می آید!
so-14
رودخانه های گیلان ماهی ندارند!
خزر در سرمقاله خود نوشت:رودخانه های گیلان دیگر ماهی ندارند. مدتهاست که خیل ماهیگیرانی که برای تفریح در کنار رودخانه های کوچک و بزرگ استان تلاش می کنند ماهی بگیرند، ماهی کمتری پیدا می کنند. معاون صید و بنادر اداره کل شیلات استان می گوید که رودخانه های گیلان شرایط لازم برای مهاجرت و تخم ریزی ماهیان را ندارند.
رودخانه های گیلان سالهاست که بر اثر کم آبی، آلودگی ناشی از ورود انواع فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی سلامت خود را از دست داده اند و برداشت های غیر اصولی ماسه از آنها ادامه حیات و تخم ریزی را برای ماهیان دشوار ساخته است.
واقعیت این است که گیلان یکی از آلوده ترین رودخانه های کشور و جهان را دارد. وضعیتی که متاسفانه نشاندهنده کم توجهی مردم به این موضوع است. رودخانه های گیلان سالهاست که دیگر رودخانه نیستند. آنها به فاضلاب هایی تبدیل شدند که هیچ موجود زنده ای قادر به ادامه حیات در آنها نیست. نبود ماهی در رودخانه های گیلان هشداری است برای توجه همگانی به بحران آلودگی در رودخانه ها.
Pag1pdf3

اکتشاف میادین جدید نفتی در دریای کاسپین

 گیلان امروز نوشت:ایران با هدف کشف مخازن جدید نفت و گاز قصد دارد بلوک های دیگری غیر از سردار جنگل رودسر را حفاری کند.

به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی، در سالیان طولانی اکتشاف و استخراج در دریای کاسپین مورد توجه قرار نداشته، اما در سال های اخیر وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه کرده است.

در اردیبهشت ماه سال ۹۱ حفاری چاه اول اکتشافی ساختار سردار جنگل در دریای کاسپین پایان یافت و ذخایر نفت درجای آن ۲ میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت ۲۵ درصد، ۵۰۰ میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

اخیرا نیز با توجه به پیشرفت حفاری در چاه دوم اکتشافی در دریای کاسپین و تکمیل اطلاعات مخزن این میدان، احتمال برداشت زودهنگام از این میدان مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت نفت خزر پیش از این در خصوص امکان تولید زودهنگام نفت از میدان سردارجنگل، اعلام کرده بود: امکان تولید ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه نفت در روز از این میدان طی پنج سال آینده وجود دارد.

اما ایران با هدف کشف میادین جدید، نفتی در دریای کاسپین، قصد دارد مناطق جدیدی را حفاری اکتشافی کند.

رکن الدین جوادی در این خصوص به ایرنا می گوید: روند اقدامات انجام شده در کاسپین مطابق با سیاست های جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون روند اکتشافی در کاسپین، رضایتبخش بوده و این روند اکتشافی ادامه می یابد.

جوادی با تاکید بر اینکه فعلا برنامه ای برای تولید نفت در کاسپین نداریم، گفت: احتمال حفاری اکتشافی در بلوکهای دیگری غیر از سردار جنگل رودسر در حال بررسی است.

چندی قبل علی اصولی مدیرعامل نفت خزر با اشاره به تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر ادامه کار سکوی ایران – امیرکبیر در کاسپین و جلوگیری از توقف کار تاکید کرده و گفته بود که پس از موفقیت در حفاری دو حلقه چاه میدان سردارجنگل، در حال آماده سازی امور و رفتن به سراغ حفاریهای اکتشافی بعدی هستیم.

کلنگ آغاز ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردارجنگل رودسر در ۱۸۸ کیلومتری شرق رشت مرکز استان گیلان در دی ماه سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد.

نزدیکی به حوزه های نفتی، شبکه های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل های اصلی زلزله خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی عنوان شده است.

طبق برآوردهای اولیه؛ حجم گاز این حوزه ۵۰ میلیارد فوت مکعب است که با مصرف ۱۰ سال کشور برابری می کند.

فنآوری کشف میدان گازی و نفتی در آب های عمیق پیش از این، تنها در اختیار پنج کشور فرانسه، انگلیس، برزیل، روسیه و چین بود که برغم تحریم های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه کشور، ایران اسلامی به همت و تلاش دانشمندان و مهندسان ایرانی، تنها کشور منطقه و عضو اوپک است که توانسته به فنآوری پیچیده و حساس اکتشاف نفت در آب های عمیق دست یابد.

پیش از این مسوولان شرکت نفت خزر از کشف یک لایه نفتی با ظرفیت دو میلیارد بشکه نفت مرغوب بدون سولفید هیدروژن که یک گاز سمی است، در میدان گازی رودسر در شرق استان گیلان خبر داده بودند.

img_54f74674a73a0 gh-14 fo-14

Share