مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان خبرداد

پیش به سوی استان الکترونیکی و هوشمند با تشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان از تشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیک به منظور توسعه یکپارچه خدمات الکترونیکی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیروس رضایتی با اشاره به ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی اظهار کرد: ضوابط مذکور به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رسیده و اهداف و مدیریت کلان دولت الکترونیکی مشخص شده است.

۱۵۳۶_۶۳۳۹۳۴۵۲۵۴۵۵۹۵۱۲۵۰_lمدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلانوی شورای عالی فناوری اطلاعات را بالاترین جایگاه مدیریت کلان دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون دولت الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات ایران، دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و … از اهداف و مدیریت کلان دولت الکترونیک محسوب می‌شوند.

رضایتی با بیان اینکه خوشه خدمت در ۱۴ دسته برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی خدمات مشخص شده است، تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد در راستای ارائه خدمات موضوع ماده ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شامل یکپارچه‌سازی و حذف فرآیندهای زائد آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌های اجرایی متعدد است، ایجاد می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان به خدمات فاوا اشاره کرد و گفت: خدمات مذکور شامل ارائه خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت مانند طراحی مفهومی، پایه، تفصیلی و اجرایی، مطالبات پیدایش، مطالعات توجیهی و تهیه طرح و مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی، بنیادی، کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای می‌شود.

وی مطالعات موضوعی، بخشی، جامع و میان‌بخشی، تهیه و تنظیم استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، مهندسی ارزش، پایش و ارزشیابی طرح‌ها، خدمات مدیریتی، مدیریت طرح، مطالعات اقتصادی، امکان‌سنجی طراحی و مدیریت سیستم‌ها، نظارت بر اجرا، نصب و بهره‌برداری و مطالعات آماری را از خدمات فاوا اعلام کرد.

رضایتی با اشاره به اینکه سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و دیگر سیستم‌های مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی و مکان‌محور براساس خدمات فاوا ایجاد می‌شود، بیان کرد: ویژه‌سازی، نصب، راه‌اندازی، نگه‌داری و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری، برنامه‌ریزی، امکان‌سنجی، مدیریت طرح، استانداردسازی، مطالعه، طراحی، ساخت، پیاده‌سازی، ارزیابی و ممیزی نظام‌های فناوری اطلاعات در چارچوب خدمات فاوا انجام می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان از معماری اطلاعات، برنامه‌نویسی، پیاده‌سازی، انتقال، پشتیبانی و نگه‌داری نرم‌افزارهای سفارشی در راستای ارائه خدمات فاوا خبر داد و یادآور شد: خدمات برنامه‌ریزی فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت شامل تهیه طرح‌های جامع، برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین معماری سازمانی و همچنین طراحی، معماری و پیاده‌سازی سامانه‌های مبتنی بر رایانش ابری از دیگر خدمات فاوا است.

وی با اشاره به اهداف توسعه دولت الکترونیکی، خاطرنشان کرد: سریع و چابک، مسئولیت‌پذیر و پاسخ‌گو، فراگیر، کارآمد و اثربخش، منعطف و تطبیق‌پذیر، قابل اعتماد، در دسترس با هماهنگی کامل بین اجزای دولت و در راستای ایجاد شفافیت و مقابله با جعل و فساد اداری از ویژگی‌های توسعه دولت الکترونیکی است.

رضایتی به تشکیل کمیسیون دولت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: کمیسیون مذکور به منظور راهبری و توسعه دولت الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بر اجرای مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات تشکیل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور را رئیس کمیسیون دولت الکترونیکی خواند و اظهار کرد: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت دادگستری و … از دیگر اعضای کمیسیون مذکور هستند.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه‌ها، اقدام‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی کارگروه‌های هر کدام از خوشه‌های خدمت، پنجره‌های واحد خدمت و کارگروه‌های استانی توسط کمیسیون دولت الکترونیکی تدوین می‌شود، تصریح کرد: مصوبات کمیسیون با هماهنگی دبیرخانه شورا و مناسب با موضوع و قلمرو اثر به تصویب شورا یا شورای عالی می‌رسد.

به گفته رضایتی، دبیرخانه شورا موظف است کارگروه‌های ۱۴گانه خوشه‌های خدمات الکترونیکی را به صورت ماموریت‌محور و در راستای ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی بین دستگاه‌های عضو تشکیل دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان یادآور شد: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه را به منظور ایجاد هماهنگی در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر توسعه خدمات الکترونیکی و همچنین اجرای مصوبات مربوط به توسعه دولت الکترونیکی و کمیسیون ایجاد کنند.

وی از تشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیکی در گیلان خبر داد و بیان کرد: استانداری‌ها مکلفند کارگروه توسعه دولت الکترونیکی را به منظور توسعه یکپارچه خدمات الکترونیکی، ایجاد استان الکترونیکی و هوشمند تشکیل دهند.

رضایتی مصوبات کارگروه مذکور در چارچوب مصوبات شورا و کمیسیون برای تمام دستگاه‌های اجرایی گیلان را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: محمدعلی نجفی استاندار رئیس کارگروه توسعه دولت الکترونیک در گیلان است و صفرعلی کریمی پاشاکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار نایب رئیسی این کارگروه را به عهده دارد.

این مسئول، دبیری کارگروه توسعه دولت الکترونیک را به عهده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان دانست و تصریح کرد: کارگروه توسعه دولت الکترونیک با ابلاغ استاندار گیلان در تمام شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

/فارس

Share