سيد حجت مهدوي سعيدي

حضرت فاطمه (س)‌ و روز جهانی زن

حضرت فاطمه (س)‌ و روز جهانی زن معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته ،‌شما در چه هوایید (مولوی) امروز ،‌ روز جهانی زن است ، روزی که دنیا به سهم و زعم خود آن را برای احیا و تکریمِ حقوقِ زن تقریر و تقویم نموده است. چند صباحی ست که جریانات […]

حضرت فاطمه (س)‌ و روز جهانی زن

معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته ،‌شما در چه هوایید (مولوی)

دکتر-مهدویامروز ،‌ روز جهانی زن است ، روزی که دنیا به سهم و زعم خود آن را برای احیا و تکریمِ حقوقِ زن تقریر و تقویم نموده است. چند صباحی ست که جریانات مختلف فمینیستی در جهان ،‌ بر طبلِ دفاع ِ‌ِحقوقِ از دست رفته زن فرو می کوبند ! تحقیقاً‌ ،‌ زن حقوقی دارد و حقوقی که اسلام نواندیش در همه ابعاد ،‌ به آن عنایت و حمایت نشان داده است. راستی و به واقع آنکس که حامی و حامل انسانیّت است چگونه می تواند در ارتباط با اکرامِ زن ،‌ نسبت به زهرای اطهر بی توجه و بی مبالات باشد. در تفکر و رهیافتِ سنّتی ،‌ حضرت فاطمه(س) زنی ست که تمامِ مصایبِ دنیا متوجّه اوست. او در زندگی و در کشاکشِ دهر و در ارتباط با آنچه که پس از ارتحال پدر بزرگوارش ، در امت اسلامی اتفاق افتاده است صبر و شکیبایی خود از کف فرو نهاده و همواره در جوارِ آرامگاه پیامبر (ص) شکوه روزگار سر می دهد و با زبانی ممّلو از دعا ، ‌تعجیل در وفاتش را از خداوند خواستار می شود . پر پیداست که در این نگاه و نگره‌ سنّتی ‌، اثری برای امید و مقاومت و در یک کلمه ،‌چیزِ‌ در خوری برای زندگیِ انسانِ امروزین ، استنباط و استخراج نمی شود ! به تعبیر دیگر، بانویی چون فاطمه (س) که همواره به مرگ می اندیشد ،‌چگونه می تواند برای همه عصر ها و نسل ها ، ره آموز امید و آرمان و درس آموز بردباری و مقاومت باشد؟! او چگونه می تواند فلک را سقف بگشاید و طرحی نو در اندازد؟! ‌ با توجّه به این برآیند و نتیجه است که در تفکرِ سنّتیِ ادوارِ سلف ، در تاسّی از فاطمه (س) ما به نوعی از بن بستِ‌ ویرانگر مواجهیم! پس چه باید کرد ای اقوام شرق کرد ؟

پاسخ مجمل این است که : امروز با تفکر و منطقِ جدید باید گونه ای از حضرت فاطمه (س) سخن گفت و به شکلی فرازهایِ حیاتِ متعالی و آموزنده آن حضرت را مورد بازخوانی و باز فهمی قرار داد که پاسخگوی حاجات زمانه ی ما باشد . مظلومیّت حضرت زهرا(س) وهکذا حضرات ائمه بقیع(ع) تنها به این نیست که آن حضراتِ پاک دامن مثلاً ، گنبد ، بارگاه و یا کاشی کاری و آئینه کاری ندارند، بلکه مظلومیّتِ مضاعف آنان در این نکتهِ مغفول است که مطالب و مطلوبات آنان حتّی در بین دوستانشان نیز متروک و مهجور افتاده است !

کس به میدان در نمی آید دوست داران را چه شد؟ آری مظلومیّتِ دختِ پیامبر (ص)در مجهول القبر بودن او نیست بلکه در مجهول القدر بودن او می باشد آن کس که چنین گمان می زند فهم کژ کرده است او این درس را !‌دریغ که دیر گاهی ست که حضرت زهرا(س) در بین ما به عنوان یک الگو مطرح می شود امّا در کجا ؟باید گفت :‌ در منابر و منابع و در پشت تریبون ها و هکذا در زیارت و تربت ! نه در عینیّتِ جامعه و ضرورت ها زمانه . باری ، حضرت فاطمه (س)‌ یک الگوی تمام عیار و فراگیر در سطح جهان و در سپهر تاریخ است. طهارت و نزاهت او در مقام زن بودن ،‌مبارزه بی امان او با افراد پر فریب و حیلت ساز و هکذا قیام آن بانوی دو جهان علیه غارتگرانِ بیت المال و غاصبانِ مسئولیت هایِ عظیمِ اجتماع ،‌همواره به مثابه یک اسوه و یک پارادایم معرفتی و تربیتی در پیش روی ماست .خوشبختانه ، این امکان و این ظرفیّت برای الگو گیری به نحوِ فرازمانی و فرامکانی برای همه جهانیان از هر قشر وجود دارد ،‌ لذا باید متفکرانِ قوم برای آشنایی نسلِ جوان که نسلِ تلاطم ، دیر باوری و تغییرند ، دست به کاری زنند تا غصّه سرآید. در ایفای این رسالت تنها ، رهیافت و تفکرِ علمی و متدیک است که می تواند در این ارتباط افق گشایی کند. روز جهانی زن را بر همه بانوانِ آگاه و وظیفه گرایِ جهان تبریک می گوییم و امید آن داریم تا در احیای کرامتِ زن ، به بانویِ آن تاجدارِ هل اتی ، اقتدا نمایند .

نور چشم رحمت العالمین آن امام اولین و آخرین

بانوی آن تاجدار هل اتی مرتضی مشکل گشا شیر خدا

مادر آن مرکز پرگار عشق مادرآن کاروان سالار عشق (‌اقبال لاهوری )

سید حجت مهدوی سعیدی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share