مرور روزنامه های صبح گیلان:

یک گیلانی«مهندس برجسته کشاورزی سال ۹۳»/سهم۸۰۰میلیاردتومان گیلانی از بودجه

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس مصوبات شورای گروه علوم کشاورزی و شورای علمی فرهنگستان علوم، در میان چهار مهندس برتر نام مهندس یونس ابراهیمی، پدر کیوی ایران به‌عنوان «مهندس برجسته کشاورزی در سال ۹۳» دیده می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

مرغ و سی مرغ
رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب نوشت:
گران شدن ۱۲ درصدی قیمت مرغ (که البته ننه جان ما می فرمایند به علت گران شدن سرب در بازار جهانی می باشد) با سی و سومین جشنواره فیلم فجر تلاقی پیدا کرد تا در زمانی که خیلی ها سودای سی مرغ را داشتند، خیلی ها سودای یک مرغ را هم نداشته باشند!
بهرحال اسامی منتخبین سودای سیمرغ به این شرح اعلام می شود:
۱ـ جایزه «زرشک طلایی» به بازیکن خارجی پرسپولیس که به زیبایی پنالتی در مقابل ملوان را هدر داد به خاطر فیلم «مگه من دیه گو مارادونا هستم»؟
۲ـ جایزه «لبخند طلایی» به علی کفاشیان به خاطر فیلم «مردی که می خندد»
۳ـ جایزه «درخشش طلایی» به حمید درخشان به خاطر نتایج درخشانش در فیلم «خداحافظی طولانی»
۴ـ جایزه « قندیل طلایی» به هیات مدیره و مدیرعامل نامریی پرسپولیس به خاطر «عصر یخبندان»
۵ـ جایزه «چرند طلایی» به خودم به خاطر فیلم های «رخ دیوانه» و « اعترافات ذهن خطرناک من»
هر چیز که من گفتم بود از هنر هفتم
پس تا هنر هشتم بای بای که من رفتم

اندر مدح اختلاس و ایمیلی از یک هموطن اختلاسگر
سوال جواب در ستون شیپورچی خود نوشت:اخیرا فرماندهی انتظامی گیلان از اختلاس ۲ کارمند بانک از یکی از شعبات بانک … در شهرستان رودبار رونمایی کرد.
مبلغ اختلاس ۳۴۴ میلیون تومان بود (درست خواندهاید تعداد صفرها فراموش نشده اند) که اگر بخواهیم تفکیک کنیم سهم هرکدام از این اختلاسگرها میشود صد و هفتاد و دو میلیون تومان! خواستیم بگوییم که شما خجالت نکشیدید، آخر ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومن هم شد اختلاس! اصلا شما رویتان میشود اسم اختلاسگر را روی خود بگذارید! شما از روی خاوریها، زنجانیها و رحیمیها و حروف الفبای دیگری که در آینده نزدیک رونمایی خواهند شد خجالت نکشیدید و نخواهید کشید! واقعا جای تاسف دارد! چند سال قبل یک پرستار خانگی از صاحب خانه اش یک میلیارد تومن دزدی کرده بود (یک پرستار زن!) یا همزمان با شما در استان گلستان یک خانم با شخصیت! یک ده میلیارد تومن ناقابل از شوهر سابق خود کلاهبرداری کرده است! واقعا که … اسم شما را میشود مرد گذاشت! …حالا با چه رویی روی دیگر هموطنان را نگاه کنیم؛ اون اختلاس قدیمی سه هزار میلیاردی از یکی از شعبات درجه دو – سه اهواز شکل گرفته بود یا بابک زنجانی یک بچه شهرستانی بود، اصلا چرا راه دور برویم مرحوم مه آفرید امیرخسروی که همشهری شما بود از روح او هم خجالت نکشیدید!
حالا این اختلاس کوچک را نمیکردید میمردید، با این پول میخواستید چی بخرید؟ چیپس، پفک یا ترشک و لواشک! که ما را این همه بیاعتبار و بیآبرو کردید! اصلا خبر دارید که قیمت یک خانه درست و حسابی با امکانات و در محله درست و حسابی قیمتش چقدر است و یا یک اتومبیل خارجی خوب و مناسب چقدر آب میخورد، خبر ندارید! اگه خبر داشتید این گند را نمیزدید!
حالا هزاران و صدها میلیارد پیشکش یک دهها میلیارد تومن اختلاس میکردید، آقا اصلا فقط ده میلیارد تومن اختلاس میکردید باز قبول بود! یعنی واقعا بانکهای گیلان اینقدر بیپول شدهاند! یا نکند این “توتوها” و این قرعه کشیهای خانگی خانمها همه پولهای در گردش گیلان را خیلی نامحسوس جمع کرده اند! که شما این دسته گل را آب دادید! اصلا مطبوعات و رسانه های گیلان مقصرند، از این آبروریزی که این آفتابه دزدی را اسمش گذاشته اند اختلاس! آقا نزنید این خبرها را! نزنید!…
… واقعا من دیگر چیزی ندارم که بگویم فقط بقول برنامه طنز شکرستان اُف بر شما باد! اُف بر شما!
so-26

گیلان امروز:هوشنگ ابتهاج در بیمارستان بستری شد
 
گیلان امروز با اشاره به بستری شدن شاعر برجسته ایران نوشت: هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) که چند روزی است به علت عفونت ریه در بیمارستان بستری است حالش رو به بهبودی است.

همسر هوشنگ ابتهاج درباره بیماری این شاعر پیشکسوت ساکن آلمان، گفت: ایشان از یک هفته قبل به علت عفونت ریه در بیمارستانی در شهر کلن بستری شده، اما الان حال‌شان خوب است.

او افزود: بیماری مربوط به ریه بود و الان حال‌شان رو به بهبودی است. در حال حاضر هم چند آزمایش بر روی ایشان انجام شده است. تنها یک آزمایش دیگر باقی مانده و احتمالا تا آخر هفته از بیمارستان مرخص می‌شوند.

 هوشنگ ابتهاج متخلص به ه. الف. سایه ششم اسفندماه ۱۳۰۶ در شهر رشت به دنیا آمد. کتاب‌های «نخستین نغمه‌ها»، «سراب»، «سیاه‌مشق»، «شبگیر»، «چند برگ از یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان مهر» از آثار این شاعرند. تصحیح او از دیوان حافظ نیز از تصحیح‌های معروف است.

گیلان امروز:سهم گیلان از بودجه سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بودجه استان گیلان در سال آتی، ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این میزان جدای از اعتبارات ملی برای تکمیل آزاد راه و راه آهن استان گیلان است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی  بیان کرد: سهم گیلان از بودجه سال ۹۴، فارغ از بودجه های ملی ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی در این خصوص توضیح داد:حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش هزینه ها است و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش تملک و دارایی در نظر گرفته شده است که سرانه هزینه های جاری به ازای هر فرد ۱۶۳ هزار تومان و سرانه تملک و دارایی ۶۰ هزار تومان به ازای هر فرد است.

جعفرزاده اظهار داشت: گیلان در بخش سرانه هزینه ای بالاتر از نرخ میانگین کشوری بوده اما در بخش سرانه تملک دارایی ها کمتر از میانگین کشوری است.

نماینده رشت در خصوص سهم استان گیلان از بودجه ۹۴ در پروژه های عمرانی عنوان کرد: این ۸۰۰ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن طرح های ملی شده استان گیلان مثل اعتبارات در نظر گرفته شده اعم از اعتبارات ملی و فاینانس برای سدهای شفارود و پلرود، آزاد راه قزوین – رشت و راه آهن که صرفا ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن اعتبار در نظر گرفته شده، به گیلان اختصاص یافته است.

جعفر زاده افزود:در سال ۹۴علیرغم تحریم ها و فشاری که به واسطه کاهش قیمت نفت به بودجه کشور وارد شده، به لطف خدا و با نوع نگاه مقاومت اقتصادی یا اقتصاد ناشی از برنامه های مقاومتی، می توانیم جوابگوی هزینه های کشور باشیم و علیرغم تبلیغات منفی، سال سختی را در پیش نخواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص طرح حذف افراد با درآمد بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از لیست یارانه بگیران گفت: به طور حتم این طرح در صحن مجلس رای نمی آورد.به این دلیل که نحوه شناسایی افراد خیلی مشخص نیست و بی عدالتی اتفاق می افتد و با اجرای این طرح، دولت تنها یارانه کسانی را که بر آنها اشراف دارد قطع می کند نه همه پر درآمدها را و علاوه بر این، اجزای این طرح نیز به طور واضح مشخص نیست.

نماینده رشت ادامه داد: اینکه قانون مربوط به افراد خانواده باشد یا سرپرست خانواده، یا اینکه تعداد افراد تحت تکفل سرپرست چند نفر باشد، ابهاماتی است که در این طرح وجود دارد ضمن اینکه تقسیم جامعه به دو بخش دارا و ندار مطلوب نیست.

وی افزود:به جای این طرح، هدف را به سمت سیاستهای تشویقی برای میزان مصرف انرژی سوق می دهیم.

جعفرزاده توضیح داد:به این معنی که افراد، فارغ از بهره مندی از هر میزان سرمایه اقتصادی، بر اساس میزان مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار گرفته و با بهره مندی یا عدم بهره مندی از یارانه نقدی، مورد تشویق یا تنبیه قرار می گیرند.
img_54df864385c3e

نسیم:یک گیلانی «از مهندسان برجسته کشاورزی در سال ۹۳»شد
نسیم از حضور پدر کیوی ایران به عنوان یکی از مهندسان برجسته کشاورزی در سال ۹۳ نام برد و نوشت:بر اساس مصوبات شورای گروه علوم کشاورزی و شورای علمی فرهنگستان علوم، در میان چهار مهندس برتر که به‌عنوان مهندسان کشاورزی برگزیده شده‌اند، نام مهندس یونس ابراهیمی، پدر کیوی ایران به‌عنوان «مهندس برجسته کشاورزی در سال ۹۳» دیده می‌شود.

بنا بر این گزارش، گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در نظر دارد همه ساله مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور را معرفی کند و در مراسمی از تلاش‌ها و خدمات ارزنده علمی و پژوهشی آنان تجلیل به عمل آورد.

بر این اساس، مهندس یونس ابراهیمی به همراه سه چهره برجسته کشاورزی کشور، برگزیده گروه علوم کشاورزی برای تجلیل در نخستین دوره انتخاب شده‌اند و در نظر است نخستین دوره معرفی و تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی کشور منتخب فرهنگستان علوم، در اسفندماه سال جاری در فرهنگستان مذکور برگزار شود.

در این گزارش که سازمان تحقیقات کشاورزی به نقل از معاونت کشاورزی فرهنگستان علوم مخابره کرده است، می‌افزاید: آیین‌نامه و معیارهای مهمی برای انتخاب مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی توسط گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم تدوین و به تصویب فرهنگستان رسید و لذا برجستگان این حوزه بر مبنای شاخص‌ها و معیارهای مصوب انتخاب شده‌اند.
شایان ذکر است مهندس یونس ابراهیمی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و در شهر آستارا متولد شده است.
نخستین باغ‌های کیوی در استان‌های گیلان و مازندران و همچنین باغ کیوی ماهوتی در آستارا، توسط مهندس یونس ابراهیمی، پدر تحقیقات مرکبات و کیوی ایران و ریاست اسبق مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور مدیریت و در سال ۱۳۴۷ راه‌اندازی شده است. جالب آن که در سال ۱۳۹۲ محصول کیوی طلایی برای نخستین‌بار در ایران و با تلاش‌های یونس ابراهیمی تولید شد.
۵۰۶۳۱ gh-26 go-26 Pag1pdf7mo-26

Share