مرور روزنامه های صبح گیلان:

لزوم احداث سدهای بیشتر را نمی توان انکار کرد/ داماش تنها یک تیم فوتبال نیست!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سالها بود که گمان می رفت به جهت رفع نیاز های آبی استان بهره مندی از جریانات آبهای سطحی، آب بندانها، بارانهای موسمی کافی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه باشید.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی
سوال جواب:ریزگردها…
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب و در ستون بی منظور نوشت:

گفتم این ریزگردها دیگه چه کوفتی هستن ننه جان؟
گفت: پسرجان، ژاپنی ها پشت سر هم زلزله دارن و بغل دستشون هم سونامی و … اونوقت تو ریزگردای ما را خیلی درشت میبینی؟!
گفتم: یه جوری تعریف میکنی انگاری خیلی هم مفیدن!
گفت: چرا که نه، میدونی چند روز در سال به خاطر ریزگردا مدرسه ها و دانشگاه ها و برخی ادارات تعطیلن؟ این باعث تردد کمتر و در نتیجه آلودگی کمتر میشه.
گفتم: عجب نتیجه گیری کردی ها، چطوره برای رفع آلودگی تمام روزای سال رو تعطیل کنیم؟
گفت: گوش کن، تازه این ریزگردا اگه روی هم جمع بشن میشه جای شن و ماسه در ساخت و ساز ارزش سود برد.
گفتم: پس خوبه یه خورده ریزگرد به گیلان وارد کنیم و در عوض ما هم راه بالا آمدن رود کارون رو به جنوبیها یاد بدیم، مثل تالاب انزلی که عمقش از نه متر به یک متر رسیده و اگه یه ذره دیگه مردم و مسوولین همت کنن به زودی روش میشه آپارتمان سازی هم کرد!
گفت: تو هم برا خودت یه پا صاحب نظر شدیها… حالا که این طوره پیشنهادت برای از بین ریزگردا چیه؟
گفتم:
راه چاره از برای /تار و مار ریزگرد
ده دوازده تا همایش /سی چهل تا میزگرد

داماش تنها یک تیم فوتبال نیست!
سید امیر فرحسینی در سوال جواب نوشت:نشست مشترک مدیرکل ورزش و جوانان استان، رییس هیات فوتبال گیلان، نماینده باشگاه داماش و چند نفر از پیشکسوتان فوتبال رشت، توانست تا حدودی دلخوری و کدورت های موجود را برطرف نماید، هرچند که باز هم از مدیرعامل پایتخت نشین داماش در این جلسه مهم خبری نبود! داماشی ها پس از سقوط از لیگ برتر، حال و روز خوبی در لیگ دسته اول ندارند و حتی احتمال سقوط به دسته پایین تر را احساس می کنند. شرایط نامتعادل نماینده گیلان در لیگ دسته اول باشگاه های کشور در واقع یک بار دیگر زنگ خطر را برای فوتبال رشت به صدا درآورد، تا با پادرمیانی افرادی خوشنام چون مجید جهانپور، مهدی تنهایی و مهندس الطافی بعضی از مسایل جهت حرکت رو به جلوی داماشی ها فراهم گردد.
البته اگر مدیرعامل داماش، فصل گذشته در بعضی از مسایل کوتاه می آمد و اگر پیشکسوتان استقلال رشت ورود می کردند، شاید این تیم به دسته اول سقوط نمی کرد!
بهرحال به نظر می رسد که حفظ سهمیه فوتبال گیلان در لیگ دسته اول باشگاه های کشور باید مورد توجه بیشتر مسوولین استان قرار گیرد و همینطور که با پادرمیانی چند پیشکسوت خوشنام، بعضی از مسایل حل گردید با ورود تاثیرگذارتر دست اندرکاران و کارگزاران استان می توان به بقای داماش در لیگ یک امیدوارتر بود، زیرا داماش با طرفدارانش فقط یک تیم ورزشی نیست!
so-20
گیلان امروز:خطرات مالی و جانی جاده مواصلاتی رشت-سنگر برای شهروندان

کامل حسینی در شماره امروز روزنامه ی گیلان امروز نوشت: جاده‌های بیرون شهری در دنیای امروز شاهرگ ارتباطات هستند و به مثابه‌ی جا به جایی انسان و کالا‌ها عامل اصلی هستند و در این میان هر چه راه‌ها از کیفیت ساخت بهتر و ایمنی‌تر برخوردار باشند نیازهای ما را بهتر برآورد می‌سازند. اما اگر در ساخت و یا تعمیر آن‌ها تاخیر داشته باشیم دو عنصر مهم یعنی انسان‌ها و سپس کالا‌ها در معرض تهدید هستند و ایمنی تبدیل به نا‌امنی می‌شود. در همین راستا راهی که در این مطلب مورد اشاره است جاده‌ی رشت به سنگر و سپس ادامه‌ی این جاده تا نزدیک سه راهی شهرستان است.این جاده تلاقی چند جاده ارتباطی روستا‌یی و مناطق دیگر است در حالی که شاهد آن هستیم که به علت مشکلات مختلف و غیر استاندارد بودن سبب دردسر و استهلاک بیشتر اتومبیل ها و خطرات جانی برای مردم می‌شود.

هر روزه مسافر و کالاهای زیادی از جاده‌ی رشت به سنگر می‌گذرد و حتی از طریق سنگر به شهرهای دیگر و روستاهای اطراف می‌روند و سنگر مانند نقطه‌ی تلاقی بسیاری از شهر و روستا‌ها مد نظر است. به جز این با توجه به توریست پذیر بودن استان گیلان این کمبود‌ها و نواقص و خلل، از طرف مسئولین و نهادهای ذی ربط لطف و توجه و اعتبار بیشتری اقتضا می‌کند. هر چند تخصص و آگاهی کامل در زمینه‌ی مهندسی راه سازی ندارم اما به عنوان یک شهروند و بر اساس گفته‌های بعضی از رانندگان این مسیر و همچنین مشاهدات واقعیت های روزمره و بدیهیات می‌دانم که جاده‌ی سنگر به رشت دارای ناهمواری و چاله‌ها و خرابی‌های زیادی است. بویژه در روزهای بارانی این مشکلات آسیب خود را بیشتر نشان می‌دهد و رانندگی را بخصوص در شب‌ها و موقع ازدیاد حجم برف و باران دچار مشکلات عدیده‌ای می‌سازد.

در این میان آنچه بیش از همه مورد تهدید قرار می گیرد جان انسان‌ها و در درجه بعدی مال شهروندان یعنی اتومبیل ها بزرگ و کوچک است. برای مثال در یکی از روز‌های گذشته نگارنده در حال رفتن به سنگر بودم اما در میانه‌ی راه اتومبیلی که با سرعت زیاد از رو به رو می‌آمد به بهانه‌ی اینکه لاستیک‌های ماشینش در چاله‌های جاده نیفتد تلاش کرد که از اتومبیل ما سبقت بگیرد . در حالی که با این کار او در آن قسمت از جاده جان تمام سرنشینان اتومبیل ما به شدت با خطر مواجه شد.

متاسفانه هراس ما دلیلی برای این راننده و افرادی مانند او نیست تا حداقل به دلیل شرایط حاکم بر جاده جان افراد را به حفظ لاستیک اتومبیل ها ترجیح دهند.این قبیل افراد حاضرند جان انسان ها را به خطر بیندازند تا اینکه مبادا بخاطر چاله‌ها و دست اندازهای جاده ماشینشان دچار مشکل شود.

ضمن آن که باید گفته شود اقدامات نسبتا خوب و موفقیت آمیزی برای احداث یا توسعه‌ی بعضی جاده‌ها مانند آزاد راه قزوین -رشت یا احداث جاده‌ی جدید سیاهکل و.. انجام گرفته است اما در هر حال باید مدیران محترم و سازمانهای ذی ربط در راستای تامین ایمنی بیشتر و سهولت در تردد اتومبیل‌ها و استهلاک کمتر ماشین‌ها در راه‌های فرعی‌تر مانند جاده‌ مورد اشاره گام های بهتری بردارند.

img_54d799408f862

نسیم:هیچ گاه لزوم احداث سدهای بیشتر را نمی توان انکار کرد

 استان گیلان با توجه به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی اش در حال حاضر  دارای ۲ سد مخزنی سفیدرود و آیت الله بهجت شهربیجار است. سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث و به تنظیم جریان های ورودی به رودخانه سفیدرود جهت آبیاری ۱۸۹ هزار و ۸۳۲ هکتار اراضی شالیکاری دشت گیلان و فومنات “واقع در پایین دست ” پرداخته و از اهداف فرعی آن کنترل سیلاب، تولید انرژی برقابی با ظرفیت اسمی ۸۷.۵ مگاوات ساعت، تأمین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان، تامین نیازهای شیلات و آبزی پروری و دامپروری سفیدرود همچنین تامین نیاز محیط زیست است.

سد مخزنی شهربیجار هم به منظور تامین آب شهری- صنعتی و مصارف عمومی شهرهای گیلان بر روی یکی از سرشاخه های سفیدرود به نام رودخانه شهر بیجار در پایین محل تقاطع دو شاخه زیلکی و دوآبان انتخاب شده که به فاصله ۸ کیلومتری شمال شرق امامزاده هاشم قرار دارد. هدف از ساختمان سد، تامین آب شرب مورد نیاز عمده شهرهای استان گیلان از جمله رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشا، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، بندرانزلی، تامین آب مورد نیاز ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی و همچنین تولید ۶.۳ مگاوات انرژی برق آبی توسط سه دستگاه توربین با ظرفیت تولید هر کدام ۲.۱ مگاوات است.

ساختگاه سد در منطقه ای جنگلی در ۸ کیلومتری از آبادی شهر بیجار از توابع امامزاده هاشم واقع در حدود ۳۵ کیلومتری شهر رشت است. محور سد در یک کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه های دوآبان و زیلکی که هر دو از سرشاخه های سفیدرود می باشند، قرار دارد.

طول جاده از امام زاده هاشم تا شهربیجار حدود ۳ کیلومتر و از شهر بیجار تا ساختگاه سد حدود ۸ کیلومتر است.

سد مخزنی شهر بیجار بر روی دو رود زیلکی و دوآبان اجرا می شود. حجم مخزن حدود ۱۰۵ میلیون متر مکعب است که در دو شاخه رودهای زیلکی به طول ۷.۵ کیلومتر و دوآبان به طول ۵.۶ کیلومتر امتداد دارد. سیستم انحراف پروژه شامل فرازبند و نشیب بند خاکی و تونل انحراف است که تونل انحراف در دوران بهره برداری به عنوان خروجی زیرین استفاده خواهد شد.
سالها بود که گمان می رفت به جهت رفع نیاز های آبی استان بهره مندی از جریانات آبهای سطحی، آب بندانها، بارانهای موسمی کافی است اما واقعیات این روزها نشان می دهد کل آبی که برمبنای ذخیره کامل آب بندانها و استفاده از جریانات آبهای سطحی و بارانهای فصلی به دست می آید در خوشبینانه ترین حالت ۲۲۰ میلیون متر مکعب است در حالی که نیاز آبی استان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که بخش عظیم آن به اتکای سد کهنسال سفیدرود با دقت و مراقبت مجموعه مدیریتی آب استان به هر ترتیب تامین می شود.
۵۹۲۸۱ Pag1pdf3 mo-20

Share