نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

حذف یارانه خانوارهای با درآمد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نادرست است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت : به شخصه معتقدم اینکه درآمدهای خانوارها به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مبنای حذف یارانه ها قرار گیرد نادرست است.زیرا عملا ما درآمد ۳ میلیون تومان را خط فقر اعلام می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از تاثیر کاهش درآمدهای دولت بر پروژه های عمرانی خبر داد و خواستار حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران شد.جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی کاهش بودجه ۹۴ در بخش پروژه های عمرانی را ناشی از شرایط به وجود آمده از محل درآمدهای نفتی دولت دانست و گفت: گیلان نیز همچون سایر استان ها تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.کاهش بودجه ۹۴ در بخش پروژه های عمرانی

بودجه سال ۹۴ دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

سال گذشته دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی درنظر گرفته بود که در سال جدید و با شرایط موجود، بعید به نظر می رسد که بتواند جهش خوبی در تحقق اعتبارات عمرانی داشته باشد. در واقع بودجه سال ۹۴ کشور به دلیل کاهش قیمت نفت دچار شرایط ویژه است. به عبارت بهتر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمد نقدی دولت کاهش پیدا کرده و این کاهش مطمئنا همه کشور و استان گیلان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. با این حال به نظر می رسد دولت تمام توان خود را برای تامین آسایش هموطنان به کار خواهد گرفت.

آیا سهم گیلان در بودجه سال ۹۴ برای پیشرفت پروژه های عمرانی این استان کافی است؟

با توجه به کاهش درآمدهای دولت، مطمئنا گیلان نیز همچون سایر استان های کشور تحت تاثیر این مساله قرار خواهد گرفت. در پروژه های عمرانی استان، به غیر از راه آهن که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تعیین شده است، در پروژه های دیگر همچون سدها، اعتبارات قابل توجه و چشمگیری را در بودجه سال آینده نداریم.

کاهش جامعه هدف یارانه ها در بودجه جدید مدنظر دولت قرار گرفته است؟

با توجه به اینکه بارها مجلس بر حذف پردرآمدها از جامعه هدف یارانه ها تاکید کرده است، در سال ۹۳ مجلس دولت را موظف کرد تا دهک های پردرآمد کشور را از جامعه هدف یارانه ها حذف کند. ادعای دولت بر این بود که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در دهک های پردرآمد کشور قرار دارند که یارانه دریافت می کنند اما متاسفانه تا به امروز، امکان حذف این جمعیت از جامعه هدف امکان پذیر نشده است. اگرچه با حذف این تعداد، حدود ۷ هزار میلیارد تومان که البته چندان چشمگیر نیست به بودجه دولت کمک خواهد شد.

با توجه به عضویت شما در کمیسیون تلفیق بودجه، طرح حذف یارانه خانوارهای با درآمد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که به تازگی در این کمیسیون مصوب شد. چقدر امکان رای آوردن در صحن مجلس را دارد؟

پیشنهادی که نمایندگان مجلس به همراه دولت به کمیسیون ارائه کرده اند این بود که خانوارهایی با درآمد ماهانه بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، از فهرست جامعه هدف یارانه ها حذف شوند. این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد بحث و مناظره بسیاری قرار گرفت. در نهایت این پیشنهاد رأی آورد. اما معتقدم در صحن مجلس رأی نخواهد آورد و به دولت برمی گردد.

چرا این طرح رای نخواهد آورد؟

به شخصه معتقدم اینکه درآمدهای خانوارها به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مبنای حذف یارانه ها قرار گیرد نادرست است.زیرا عملا ما درآمد ۳ میلیون تومان را خط فقر اعلام می کنیم. اما از سویی اراده مردم و مجلس این است که دولت افراد با درآمدهای بالا را از فهرست یارانه بگیران حذف کند که به عقیده من این تعداد مشمول، حدود ۱۵ میلیون نفر می شوند. با حذف این تعداد، رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان به بودجه دولت کمک می شود. این بودجه می تواند کاهش بودجه و درآمد دولت را جبران کند و حتی با افزایش مقدار یارانه به بخشی از اقشار آسیب پذیر همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی و روستاییان،کمک بیشتری به این هموطنان ارائه دهد. با این همه دولت باید به دنبال راهکاری درست و جدی برای حذف این افراد باشد./مهر

Share