نامزد تصدی گری شهرداری رشت

بین وظایف شهردار و مدیر شهر تفاوت وجود دارد/شهردار باید سابقه اجرایی داشته باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضایی گفت:شهردار باید در زمینه تحصیلات و تصدی پست مدیریت شهری ارتباطی وجود داشته باشد وفرد مورد نظر سوابق اجرایی لازم را نیز داشته باشد و به زبان ساده تر کاربلد باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از مهمترین موضوعاتی که بحث داغ رسانه های شهر رشت و در محافل مدیریتی و کلانشهر رشت نیز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی بیان می شود انتخاب شهردار مناسب برای رشت است که به چالش جدی برای مجموعه ی شورا و شهرداری رشت بدل شده است .
پس از انتخاب مهندس مسعود کاظمی در ۲۹ آذر ماه سالجاری توسط اعضای شورا شهر رشت ، به این انتخاب طی مکتوباتی از سوی فرمانداری شهرستان رشت ایرادات شکلی مطرح گردید و مجموعه ی شورا بر اساس این ایرادات آیین نامه ای تصمیم به رای گیری کرده تا فرد مناسبی را برای سمت شهرداری رشت برگزینند .

رشت پرس نوشت:در این میان طبق اعلام شورای اسلامی شهر ، کاندیداهای دیگری نیز در عرصه ورود کردند تا شانس خود را برای تصدی در مقام شهرداری بیازمایند .

«حمید رضا رضایی » یکی از کاندیداهای سمت شهرداری رشت در خصوص انگیزه و برنامه های خود برای بخش مدیریت شهری رشت می گوید.

 لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی نمایید .

IMG_6087بنده حمید رضا رضایی متولد شهر رشت دارای تحصیلات دکترای عمران گرایش زلزله هستم .

سوابق کاری اینجانب به عنوان مشاور و سمت های مختلف در شهرداریهای استان و در تهران مشغول بکار بوده ام و به عنوان مسئول واحد در حوزه های عمرانی فعالیت داشته ام.در پروژه های اجرایی در داخل کشور و پروژه های بین المللی چند سالی را در کشورهای جنوب شرق آسیا گذرانده ام .

در حوزه های آکادمیک و علمی نیز فعالیت داشته ام و در حال حاضر به عنوان معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان ، سرپرست سازمان تجاری سازی فن آوری مشغول بکار هستم و در طول ده ماهه گذشته افتخار همکاری به عنوان عضو هیات مدیره ی سازمان عمران شهرداری رشت را تا کنون دارم .

 آیا پیشنهاد کاندیداتوری تصدی کرسی شهرداری رشت توسط جمع خاصی به شما پیشنهاد شد و یا اینکه بر خود تکلیف دانستید ؟

اینجانب به عنوان یک شهروند ، زمانی که خود را شناختم در حوزه های مختلف اعم از سازمانهای مردم نهاد ، محافل دانشجویی و دانشگاهی فعالیت هایی داشته ام . حساسیت ، نسبت به سرنوشت شهر رشت که به آن شهر تعلق خاطر داریم بسیار بجا است .

در سالهای اخیر با توجه به نوع فعالیت و سمت هایی که داشتم در مسیرروند فعالیت های شهرداری رشت قرار گرفتم و در دوره های آموزشی که برای پرسنل و مدیران شهرداری در استان برگزار می شد بنده این سعادت را داشتم که به عنوان مدرس حضور یابم و بالتبع این کلاسها بهانه ای بود برای عنوان معضلات شهری و بحث های توسعه ی شهر رشت و اینجانب نیز اطلاعاتی در این خصوص کسب نموده ام .

*از همکاران و دوستان گرامی شنیده شد که مجموعه شورای شهر رشت به منظور انتخاب شهرداری درخور برای این شهر به سراغ بزرگان و افراد توانمندی رفتند که هیچ یک از این افراد به نوعی حاضر نشدند که سکان هدایت مدیریت شهری رشت را بر عهده گیرند .

با توجه به شرایط پیش آمده ، بنده با مشورتی که با اساتید و نیروهای خوش نام شهر داشتم تصمیم گرفتم که در این عرصه با توکل به خدا ورود کنم .

در سالهای نه چندان دور ، عزیزانی در این سرزمین بودند که برای حفظ وطن و صیانت از ارزشهای انقلاب از استان گیلان که کیلومترها با میادین جنگ فاصله داشت رفتند و به درجه ی شهادت نایل شدند .

بر ما این وظیفه جاری است که رهروان راه آن دلاوران باشیم . پاسخ گو بودن و پذیرفتن مسئولیت ، شهامت خود را می طلبد و باید در هر جایگاهی که قرار داریم با حمایت این مردم معضلات را یکی پس از دیگری مرتفع سازیم . مشکلاتی از قبیل زباله های شهری ، رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود ، محیط زیست و … با مشارکت مردم و تعامل نهادهای مختلف و همسویی مجموعه ی شورا و شهرداری حل خواهد شد . با توجه به عزمی که در اعضای شورای اسلامی دوره ی چهارم شهر رشت وجود دارد این مسیر به جهت مثبتی پیش خواهد رفت .

 مولفه های مدیریت شهری در کلانشهر رشت چگونه ارزیابی می کنید ؟

در بحث مدیریت شهری یک دیدگاه آکادمیک وجود دارد که همان جمع آوری ، برنامه ریزی ، پایش فعالیت ها است و بخشی از آن به شهر بر می گردد که باید این پایش ها ، دسته بندی و برنامه ریزی شود و به مرحله ی نظارت و اجرا برسد .

*در مجموعه ی شهرداری آنگونه که بنده عقیده دارم یک تفاوت بین وظایف شهردار و مدیر شهر وجود دارد .

چون کسی که در سمت شهرداری قرار می گیرد یکسری فعالیت هایی بصورت روزمره دارد نظیر شرکت در جلسات و امضای نامه ها و غیره که بصورت متداول انجام می شود . اما کسی که می خواهد به عنوان مدیر شهری فعالیت کند باید خود را مسوول و پاسخگو به مردم و منتخبین مردم یعنی همان مجموعه ی شورا بداند . پس این خلا در دیدگاه مدیریت شهری وجود دارد

*باید نوع تفکر فردی که در این سمت قرار می گیرد تفکری با ابعاد گسترده و بر پایه ی مسوولیت پذیری باشد .

با توجه به عدم وجود طرح جامع مدیریت شهری در این برهه زمانی تفکر و اهداف شما در خصوص وظایف شهردار چگونه است؟

در حوزه های مدیریت شهری یک بحث فرا دستی داریم که بحث قانون و قانونگذار است . طبعا دولت محترم و مجلس شورای اسلامی با طرحها و لوایحی که ارایه می دهند و توسط شورای محترم نگهبان مورد تایید قرار می گیرد ، این فرآیند طی می شود و نهادها ملزم به اجرای آن لوایح و قوانین هستیم . بخش دیگر این است که یک دیپلماسی نیز در این میان وجود دارد و آن این نکته است که شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است .

*سیستم اداری و اجرایی شهرداری یک سیستم خود گردان است ، نگاه در این نهاد نمی تواند دولتی باشد .

یکی از معضلاتی که در شهرداری های ما وجود دارد همین نگاه اداری و کارمندی به نهاد شهرداری است . شهرداری باید بصورت یک نهاد خودگردان فعالیت کند و وقتی که این نهاد به سیاست های کلان ملی وابسته شود باطبع در خصوص درآمدهای خود دچار نوسان خواهد شد .

باید تهدید ها و فرصت ها شناسایی شود و در جهت از بین بردن نقاط ضعف شهرداری بکوشیم و در جهت رسیدن به درآمد پایدار پیش رویم .

*وقتی که درگیر فعالیت های روزمره شویم از مدیریت تعقل باز مانده و فعالیت اصلی خود را فراموش می کنیم .

یکی از دغدغه هایی که توسط شورای شهر مطرح می شود ارایه نشدن طرح ها برای توسعه ی شهری است و به نظر من دلیل آن ، نبود یک مجموعه ی متفکر در کنار مدیریت شهری است که جدا از روزمرگی های سازمانی ، طرحهایی را بصورت کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت مطرح کند . من فکر می کنم که با حضور نخبگانی که در شورای اسلامی دوره ی چهارم رشت وجود دارد می توانیم بسیار سریعتر از اینکه هستیم در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کنیم .

 آیا مجموعه ی شورا و شهرداری رشت را از یکدیگر جدا می دانید ؟

این دو مجموعه از یکدیگر جدا نیستند . نباید فردی که خود را برای سمت شهرداری رشت کاندیدا کرده است اینگونه تصور کند که برای اخذ رای لازم از مجموعه ی شورا به آن مجموعه توجه داشته باشد و پس از کسب رای لازم و قرار گرفتن در مقام تصدی شهرداری به مجموعه ی شورا بی تفاوت باشد . این تفکر غلط است .

*نباید پس از کسب رای لازم و قرار گرفتن در مقام تصدی شهرداری به مجموعه شورا بی تفاوت بود

چون شورا و شهرداری در کنار یکدیگر ، همسو با هم و با تعامل باید حرکت کنند . پرسنل شهرداری و شورا همگی شهروندان این شهر هستند که به خانواده های زیادی از همین مردم متصل هستند . فعالیت های شهردار و مجموعه ی شورا هیچگاه از چشم مردم پنهان نیست و شهرداری به عنوان یک نهاد خدمات رسان به شهروندان معرفی می شود .

به عقیده ی شما ، یک شهردار باید چه معیارهایی داشته باشد ؟

اجازه دهید که این سوال شما را به دلیل اینکه خودم یک کاندیدا هستم پاسخ ندهم . اگر به عنوان کارشناس به قضیه نگاه کنیم

*باید در زمینه تحصیلات و تصدی پست مدیریت شهری ارتباطی وجود داشته باشد وفرد مورد نظر سوابق اجرایی لازم را نیز داشته باشد و به زبان ساده تر کاربلد باشد .

 نقاط ضعف و قوت شهرداران اسبق رشت را در چه مواردی می بینید ؟

*به نظر بنده ، شهرداری در دهه های اخیر با توجه به تشکیل شورای های اسلامی شهر نتوانسته است همگرایی لازم را با این مجموعه برقرار کند و این دو در مسیر مشخصی نتوانسته اند گام بردارند .

یکی از دلایل جابجایی شهرداران نیز همین امر بوده است و شهردار وقت نتواسته است در خصوص فعالیت هایی که قول مساعد انجام آنها را به اعضای شورای شهر داده است عمل کند و موجبات نارضایتی آنان را فراهم کرده است . باید واقع گرایانه سخن گفت .

* ما نمی توانیم به مردم بگوییم که همه ی معضلات اصلی شهر رشت در سال آینده مرتفع خواهد شد چون بودجه ی لازم را برای انجام آن نداریم .

در شرایط فعلی مدیریت عالی استان ، استاندار محترم ، فرماندار معزز شهر رشت ، نماینده ی محترم ولی فقیه در استان و سایر مدیران استانی همسو با پیشرفت و توسعه ی شهر رشت هستند ، این یک فرصت استثنایی برای شهرداری رشت است و شهرداری رشت باید از این فرصت در جهت تقویت قدرت و دیپلماسی خود استفاده کند . زمانی انتظار ما از دولت این بود که یک وزیر گیلانی در بدنه ی دولت باشد در حال حاضر ، یکی از معاونان ریاست جمهوری فرد گیلانی و توانمندی هستند که با داشتن ظرفیتی ماند ایشان می توانیم بسیاری از معضلات را به گوش دولت برسانیم . نباید این پتانسیل ها را از دست داده و فرصت سوزی کنیم .

 راهکارهای شما برای رسیدن به درآمد پایدار شهرداری رشت چیست ؟

برای رسیدن به درآمد و توسعه پایدار باید زیر ساختهای آن را فراهم کنیم . همیشه این علاقه مندی وجود دارد که سرمایه گذارانی پا به عرصه ی ورود بگذارند اما جذب سرمایه گذار بدون داشتن زیر ساخت های اولیه ممکن نیست . سرمایه گذار به سود و زیان خود توجه ویژه دارد در شرایطی که شهرهای مختلف مانند شهر رشت و شهر ساری که هر دو از شهرهای شمالی کشور به نوعی دارای اقلیم یکسان هستند وجود دارد دارای رقابت برای جذب سرمایه گذار هستند ، بالتبع سرمایه گذار به دنبال شرایط ایده آل سرمایه گذاری است و این شرایط باید با مدیریت صحیح شهری ایجاد شود .

*بسیاری از سرمایه گذاران گیلانی هستند که علاقه مند به سرمایه گذاری در استان هستند اما به دلیل فراهم نبودن شرایط تردید دارند .

باید ساختار سازی شود و آیتم های مختلفی نظیر بحث فروش اوراق مشارکت وجود دارد که اگر حمایت اعضای محترم شورای شهر وجود داشته باشد و شهرداری و شورا در کنار هم باشد بسیاری از مباحث محقق می شود .

آیا طرحهای مدونی برای ارایه به شورای اسلامی شهر و اجرا دارید ؟

یک بخشی باید از سمت مجموعه ی شهرداری ارایه شود و بخش دیگر در قالب طرحها و لوایح است که از سوی مجموعه شورا به شهرداری می رسد . باید در جلسات کارشناسی و به کمک کارشناسان شهرداری که بسیاری از این افراد توانمند هستند و با کمک اعضای محترم شورای شهر ، اگر مسیر همسو باشد می توانیم به آن اهداف عالیه دست یابیم . باید با صداقت کامل در جهت اهداف توسعه گام برداریم .

*مجموعه ی شورا دارای ۱۵ عضو است و شهردار به عنوان یار شانزدهم مجموعه خطاب می شود .

رسانه ها در انتقال مشکلات شهری و انعکاس فعالیت های مدیران نیز یاری رسان مجموعه شهرداری هستند. در حوزه ی فعالیت های عمرانی مبحثی وجود دارد تحت عنوان پیوست فرهنگی که مقام معظم رهبری نیز به مقوله ی فرهنگ بسیار توجه داشته اند . نمی توانیم شهر را توسعه دهیم بدون آنکه به مباحث فرهنگی توجه ای نداشته باشیم . پرداختن به مبحث ترافیک ، اصلاح هندسی ، ساخت و سازهای شهری و .. باید این پیوست های فرهنگی را به دنبال داشته باشند چون به رفتار روزمره شهروندان تاثیر می گذارد . *مشارکت دادن شهروندان در مقوله هایی نظیر تفکیک زباله از مبدا و سایر فعالیت های شهری لازمه ی یک توسعه ی پایدار شهری است .

 رتبه ی شهر رشت را در بین سایر شهرهای کشور چگونه ارزیابی می کنید ؟

*شهر رشت در آن شانیتی که جایگاه شهر باران های نقره ای باشد قرار ندارد .

آگاهی شما از بودجه ی شهرداری رشت چقدر است ؟

تا جایی که اینجانب در جریان هستم باید بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان باشد اما نکته ای که وجود دارد این است که این میزان بودجه تا چه اندازه محقق خواهد شد و میزان انحراف از بودجه ی سال قبل چقدر بوده است و دلایل این انحراف از بودجه چه بوده است . باید شرایط را دیده و براساس آن برنامه ریزی کنیم .

 چند درصد به موفقیت خود در کسب آرای لازم برای کرسی شهرداری اعتقاد دارید ؟

در مورد این سوال هیچ اندیشه ای ندارم . اما در هر صورت اینجانب شهروند این شهر هستم و در هر جایگاهی چه اجرایی و چه آموزشی در خدمت مردم خواهم بود .

Share