کیوان بهمنش

به بهانه انتخاب جوان خوش فکر و جسور گیلک زبان به عنوان شارمند رشت

به بهانه انتخاب دکتر ثابت قدم جوان خوشفکر و جسور گیلک زبان به عنوان شارمند دردانه شهرهای ایران ، رشت شهر باران های نقره ای سرانجام روزها سپری شد و دوازدهم بهمن ماه فرا رسید و شورای خاکستری شهر رشت تصمیم سازی کردند و شهردار رشت را انتخاب نمودند . آنچه گذشت، به قول بعضی […]

به بهانه انتخاب دکتر ثابت قدم جوان خوشفکر و جسور گیلک زبان به عنوان شارمند دردانه شهرهای ایران ، رشت شهر باران های نقره ای
behmaneshسرانجام روزها سپری شد و دوازدهم بهمن ماه فرا رسید و شورای خاکستری شهر رشت تصمیم سازی کردند و شهردار رشت را انتخاب نمودند . آنچه گذشت، به قول بعضی ها تقابل دو جناح از درون نهاد شورا بود که تمام شد و هر کدام قواعد بازی خود را داشتند و هر کدام با اهرم هایی که در اختیارشان بود، نمونه کاملی از کارزاری بس دشوار و خاکستری را رقم زدند. نگارنده در این نگارش بر آن نیست که به این کارزار خاکستری بپردازد ، چرا که به نظر من این تقابل چیزی فراتر از یک جدال ساده و شکل یافته در طول مدت زمان عمر شورای شهر رشت بوده و مسئله ریشه ای تر از تقابل درونی دو جناح اقلیت و اکثریت شورا بوده و بیشتر به فرهنگ تربیتی و آموزشی ما در کار گروهی و هدف سازی و هدفمندی مشترک و تصمیم سازی گروهی یک گروه مدیریتی و نظارتی همچون شوراهای اسلامی شهرها بر میگردد ، که گواه این ادعا یارگیری های عجیب این شورا در چرخه عمر خود بوده و چرخش برخی از این اعضا به صدر و ذیل حلقه های تصمیم سازی برای انتخاب شهردار میباشد . هرچند بوده اند کسانی در این شورا که بواسطه تجربه چندین ساله خود در مدیریت شهری از ثبات تصمیم سازی برخوردار بوده اند و از ابتدا به ویژگی های ساده اما مهم و اساسی همچون تجربه و تحصیلات و حتی تسلط در گویش به زبان گیلکی تاکید داشته اند !.
به هرحال روزهای سختی بر این دردانه شهرهای ایران ، رشت شهر باران های نقره ای گذشت . اکنون شهرم، رشت ، عروس شمال ایران و مادری با استعداد که از کتاب و معلم محروم بوده و توجیه عقب ماندگیش در مقایسه با سایر شهرهای بی استعداد ، کاری عبث و بیهوده است، دارای شارمندی شده است که ویژگی های ابتدایی یک شهردار تاریخ ساز را میتوان در او پیدا نمود . شهرداری که اگر او را با مشخصه های شش گانه آخرین تحقیقات موسسه راهبردهای شهری در ایالات متحده امریکا در خصوص مشخصات مدیران موفق حوزه مدیریت شهری “۱” مقایسه نماییم ، در خواهیم یافت که این خصوصیات حداقل ۷۰ درصد بالقوه در ایشان موجود است که برای بالفعل شدن این خصوصیات، پارامترهای داخلی و خارجی بسیار اثر گذار خواهند بود .
دکتر ثابت قدم گیلک زبان ، این نگارش در تایید یا رد شما نیست چون در جایگاه هیچکدام از آنها خود را نمی بینم . نگارش من تنها از روی نگرانی نسبت به آینده شما و شهر نازنین ما گیلکها است. شاید هر کس اکنون در مقام شما بود قلم برای نگارش این دست نوشته به یاری نمی آمد کما اینکه در گذشته هم به یاری نیامد و حقیر خدمت به مناطق محروم این مرز و بوم را از طریق مدیریت درمگاپروژه های زیربنایی و تاسیساتی به زندگی شهری ترجیح داده و میدهم هرچند در طول ماه تنفس چند روزه هوای شهرباران های نقره ایی برای من حکم کیمیای زندگانی را دارد.
به هر حال به شما تبریک می گویم و خوشحالم که مجددا شارمند شهر ما شده اید . اما در این نگارش می خواهم با شما از نهادی صحبت کنم ، که حتی نسبت به دوره دو ساله دوری شما از آن بسیار متفاوت شده است . نهادی که همواره صاحبانش را به زمین زده است و می دانید که مدیریت در این نهاد کاری سخت و دشوار است. اما این بار زمین خوردن شما نه به مصلحت من شهروند است و نه شما و نه حتی به مصلحت سرسخت ترین منتقدان شما.
دکتر ثابت قدم گیلک ، از نظر من شما برای اداره اثر بخش این شهر دارای چالش های گوناگون و فراوانی هستید که هرکدام از این چالشها برای ناموفق بودن شما در این برهه زمانی بسیار حساس ،کافی خواهد بود . چالشهایی همچون ناکارمد بودن طرح جامع رشت ، کمبود منابع و فقر اقتصادی مزمن گیلان سبز ، کار کردن با شورایی که حرف و حدیثهای بسیاری در این مدت داشته ( هرچند کارکشتگان دلسوزی همچون حاجی پور و متخصصینی همچون رسولی دارد ) ، کارکردن با بدنه ای از کارمندان و کارکنان بی انگیزه که دلیل اصلی این عدم انگیزش آنها تنها در تراکم بسیار شدید نیروی انسانی در سازمان شهرداری رشت است و .. و قطعا با تخصصی که در شما وجود دارد یقین دارم که برای مواجهه با این چالشها در اولین فرصت ممکن با تشکیل جلسات متعدد طوفان ذهنها اقدام به تدوین ماتریس SWOT ( ماتریس تهدیدها و فرصتها ، ضعفها و نقاط قوت ) خواهید نمود .
اما جناب دکتر ثابت قدم گیلک زبان ، از نظر بنده ، اساسی ترین و مهمترین چالش پیش روی شما پویا کردن اقتصاد شهری از طریق اجرای پروژه های زیربنایی و زیرساخت ها در سطح شهر رشت میباشد.
رونق اقتصاد شهر به این دلیل نقش شهرداری ها را برجسته می کند که در واقع شهرداری ها، حکومت های محلی به حساب می آیند و عملکرد و فعالیت های آنها به توسعه یا توقف رشد اقتصادی شهرها می انجامد. تامین نیاز شهروندان، فراهم کردن خدمات رفاهی و اساسا زیرساخت هایی که توسط شهرداری ها پایه گذاری می شود، همه و همه نهایتا به پویایی اقتصاد شهر منجر می شوند، به این صورت که شهرداری ها با تامین نیازهای روزمره مردم و زمینه سازی جهت توسعه مراکزی همچون فروشگاههای زنجیره ای ومیادین میوه وتره بار از یک سو زندگی معیشتی شهروندان را بهبود بخشند و از سوی دیگر شغل های مستمر و پایدار ایجاد کنند. حال اگر این مبحث را بعنوان یکی از اساسی ترین برنامه های مدیریت شهری سرلوحه نقشه راه خود پذیرش نمایید ، مجهول اساسی این معادله چگونگی تامین اعتبار اجرای این پروژه های زیربنایی و زیرساخت ها در سطح شهر رشت خواهد بود .
جناب آقای دکتر ثابت قدم گیلک زبان ، محدودیت منابع در شهرداری رشت ، درست است که یکی از عوامل عقب ماندگی این شهر بوده و خواهد بود ولی به یقین دلیل اصلی نیست و نخواهد بود چرا که مدیریت اثربخش جنابعالی در دوره کوتاه شارمندی یکساله تان ثابت نمود که مدیریت اثر بخش راه تامین منابع اجرای پروژه های زیربنایی را هموار و تسهیل خواهد نمود .
در این میان، واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی یا به طور کلی مردم، از جمله عواملی است که می تواند توسعه اقتصاد شهر باران را حتی در مقیاس کلانشهرهایی همچون اصفهان و تبریز و تهران به دنبال داشته باشد.
مشکل اصلی در توسعه اقتصادی شهر ، اشتباه ما در تعریف و واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی است به عنوان مثال همواره برای بنده ، خدماتی همانند آسفالت کردن معابر و خیابان ها جای پرسش بوده ، چون من به ندرت دیده ام که شهرداری جرات و جسارت این امر را داشته باشد که ، خدماتی همانند آسفالت کردن معابر و خیابان ها را در قالب یک بسته بلند مدت به پیمانکاران بدهد . متاسفانه تمامی شهرداری های کشور برای زیرسازی های مورد نیاز و اجرای آسفالت کاری با یک پیمانکار قرارداد می بندند و برای نگهداری آن با پیمانکاری دیگر!!! در حالیکه کشورهای پیشرفته کل فعالیت ساخت ، خریداری و تامین آسفالت ، اجرا، نظارت و نگهداری آن را در قالب قراردادهای بلند مدت به یک پیمانکار می دهند لذا آن پیمانکار مجبور است که اولا از آسفالت و مواد خوب استفاده کند تا در تمام سال های قرارداد ، از هزینه های دوباره کاری جلوگیری شود ، به همین دلیل هم در بیشتر موارد مجبورند به شیوه تحقیق و اجرا عمل کنند که باعث می شود پیمانکاران از یک سو، به کارهای تحقیقاتی و توسعه ای متوسل شوند و کیفیت را بالا ببرند و از سوی دیگر علاوه بر ایجاد اشتغال ، به رشد فزاینده اقتصاد شهر کمک نمایند .
با تغییر چنین نگاهی به توانمندی های بخش خصوصی می توان اهداف خصوصی سازی را در شهرداری ها به خوبی اجرایی کرد. عمر آسفالت در شهرهای مختلف ایران، دو یا سه سال است اما در کشورهای پیشرفته، عمر این آسفالت ها به ۱۵ تا ۲۰ سال می رسد و حتی شهرداری ها قصد دارند این مدت را به ۳۰ سال هم برسانند به این صورت که تمام مراحل آماده سازی تا ساخت و نگهداری آسفالت معابر به مدت ۲۰ سال به یک پیمانکار سپرده می شود و شهرداری هر سال، پولی را با رقمی ثابت، بابت این خدمات به پیمانکاران می دهد نه اینکه میزان این پول را بر اساس میزان خرابی پرداخت کند،و به این گونه است که پیمانکاران به دلیل سود اقتصادی خودشان مجبورند در اجرای خدمات از بهترین ها چه در بخش نرم افزار و چه در بخش سخت افزار استفاده کنند.
جناب دکتر ثابت قدم گیلک زبان به عقیده من ، شهرداری رشت ، در پویا کردن اقتصاد شهری به میزان بسیار زیاد می تواند اثرگذار باشد . و اولین قدم شما در این جاده پرچالش باید آموزش زیربناهای مدیریتی به مدیران رده بالا در سازمان شهرداری رشت باشد . به این ترتیب که شهرداران و مدیران ارشد شهرداری باید با امور کلی و جامع آشنا شوند و مدیران در سطوح پایین تر، جزییات بیشتر و دقیق تری را بدانند چرا که بسیاری از امور شهری که اقتصاد شهر را پویا می کند، در مباحث مدیریت اثربخش مطرح است.
آقای دکتر ثابت قدم گیلک زبان، مشکلات بسیار و این نوشته ناتوان از اشاره به تمامی موارد است. من دیدگاه سیاسی به موضوع انتخاب شما ندارم و نگرانی من صرفاً از طرح این مسائل امید به قبولی کارنامه آتی شما و تاریخ ساز بودن جنابعالی برای این دردانه شهر های ایران زمین ، رشت نازنین میباشد .
من شهروند رشتی امروز به متخصص بودن و بومی بودن و خوشفکر بودن و خون جوانی و تجربه گرانبهای جنابعالی خوشبینم ، اما بدبینم به شرایطی که شما را شارمند شهرم کرد، ای کاش پروسه انتخابتان قدری کم حاشیه تر بود و اینگونه فرزندان شهر و سرمایه های شهرمان را از هر تفکر و جناحی در مقابل هم قرار نمی داد.
کاش می شد که به انگشت نخی می بستیم
تا فراموش نگردد که هنوز انسانیم.
کاش در باور هر روزه مان
جای تردید نمایان می شد
و سوالی که چرا سنگ شدیم
و چرا خاطر دریایی مان خشکیده ست؟
کاش می شد که شعار
جای خود را به شعوری می داد
تا چراغی گردد دست اندیشه مان.
آرزومند موفقیت شما و سربلندی دردانه شهرهای ایران زمین ، رشت شهر باران های نقره ای

کیوان بهمنش
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
“۱” : موسسه راهبردهای شهری در ایالات متحده اخیرأ تحقیقی را به انجام رساند که طی آن مشخصات مدیران موفق در زمینه مدیریت شهری مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیق سوابق و عملکرد چندین نفر از شهرداران حاضر و سابق شهرهای مختلف دنیا مورد بررسی قرار گرفت و با بسیاری از آنها به طور حضوری یا تلفنی مصاحبه شد.
نتایج این تحقیق را می توان در ۶ نقطه خلاصه کرد :
۱- استفاده از ایده دیگران
۲- ساختن بر اساس توان موجود
۳- اعلام به موقع
۴- حل مشکلات مالی
۵- ارتباط طرح با مردم
۶- تمرکز روی طرح

Share