مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا

حضور مجریان گیلانی در شبکه های ملی فرصت است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان اظهار کرد:یکی از افتخارت صداوسیمای مرکز گیلان کادرسازی و پر و بال دادن به فعالان حوزه اجرا و برنامه سازی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسن نصرپور مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رسالت رسانه های استانی را حفظ و حراست از خرده فرهنگ ها دانست و افزود: زبان یکی از شاخص های فرهنگ است و صداوسیما تمام توان خودش را بکار گرفته است تا با استفاده از کارشناسان خبره و اساتید مطرح زبان به ترویج و تبلیغ زبان گیلکی بپردازیم.

از احداث استودیو در فضای آزاد تا خرید و بکارگیری سامانه پرتابل ارسال و دریافت ماهواره ای اخبار

نصرپور در خصوص تجهیزات و امکانات صداوسیمای مرکز گیلان در سال ۸۷ و در زمان ورود وی به این سازمان اظهار کرد:در سال های اخیر با ماهواره ای شدن سیگنال شبکه باران , قابلیت پخش در کل مناطق کشور و همچنین کشورهای همسایه و منطقه فراهم شده است و با ساخت بیش از ۱۵۰ ایستگاه ماهواره ای در روستاهها و مناطق فاقد پوشش در استان شاهد افزایش پوشش تلویزیونی هستیم.
مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان با اشاره به اینکه احداث ساختمان جدید با زیربنای ۸۵۰۰ متر مربع و ساختمانهای فنی و اداری مورد نیاز از جمله ساختمان SDH ، سالن آموزش ، انبار و غیره منجر به توسعه فیزیکی مرکز گیلان شده است افزود: با احداث استودیوهای جدید در فضای آزاد شاهد توسعه فضای فیزیکی استودیوهای موردنیاز سازمان هستیم و باید بگویم که استودیو بزرگ تولید نیز در حال اتمام است.

وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار دیارمیرزامدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان از احداث و راه اندازی سومین سامانه پرقدرت تلویزیون دیجیتال کشور در رشت با حضور رئیس وقت رسانه ملی خبر داد و افزود:با نصب فرستنده و دکل های جدید ایستگاه پرقدرت رادیویی کیاشهر پوشش رادیو استانی و سراسری در سطح استان و همنچنین رادیوهای برونمرزی افزایش پیدا کرده است و همچنین فرستنده های پرقدرت رادیویی اف ام و پخش ۱۰ شبکه رادیویی از جمله رادیو استانی روی موج اف ام در سطح استان نصب و راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون  پخش رادیو و تلویزیون در صداوسیمای مرکز گیلان ۲۴ ساعته شده است تصریج نمود:هم اکنون امکان پوشش زنده و همزمان مراسم های مختلف ملی و مذهبی از نقاط مختلف استان از جمله تجمعات پرشور عزاداری حسینی و جمع خوانی قرآن کریم و …در صدا و سیمای مرکز گیلان فراهم شده است.

نصرپور به نصب اولین فرستنده پرقدرت دیجیتال ۶ کیلو واتی کشور در ایستگاه زیباکنار جهت توسعه سامانه دیجیتال در استان اشاره کرد و گفت:طی این سال ها شاهد دیجیتال سازی روند تولید تا پخش با بازسازی کامل کلیه استودیوهای تلویزیونی و رادیویی و نصب تجهیزات جدید دیجیتال بودیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان به خرید و بکارگیری سامانه پرتابل ارسال و دریافت ماهواره ای اخبار (SNG) اشاره کرد و گفت: دفاتر خبری صدا و سیمای مرکر گیلان در شهرهای مختلف استان از جمله آستارا ، فومن ، لنگرود ، لاهیجان ایجاد شده است و دفاتر خبری رودسر و رودبار نیز در حال ساخت است.

وی از توسعه سیستم انفورماتیک در کلیه امور مرکز و افزایش کمی رایانه ها از ۴۰ دستگاه به ۲۵۰ دستگاه خبر داد و افزود: به منظور ایجاد پایداری سیگنال در ایستگاههای مهم تلویزیونی و رادیویی در سطح استان با ایجاد خطوط ارتباطات زمینی جدید STM1 سیگنال رسانی زمینی توسعه پیدا کرده است.

نصرپور با بیان اینکه صداوسیمای مرکز گیلان در بین سایر مراکز استانی در حوزه تولیدات نمایشی (سریال ، تله فیلم) جزو برترین ها بوده تصریح کرد: مرکز گیلان به لحاظ کمی و کیفی در ارزیابی های به عمل آمده در تهران ، امتیازات خوبی به خود اختصاص داده است و اکثر سریال های طبقه «ب» مرکز در برخی شبکه های سراسری مثل شما و شبکه ۳ پخش شده است.
وی اضافه کرد:از نکات قابل توجه در تولیدات این آثار استفاده از ظرفیت های موجود در استان مخصوصاً استفاده از بازیگران استان است که در تولید یک اثر نمایشی بسیار حائز اهمیت است.شبکه باران بطور میانگین هر ساله دو سریال نمایشی و دو تله فیلم تولید کرده است.همچنین در سال ۹۲ برای اولین بار در استان فیلم سینمایی تولید نموده که هم در جشنواره های داخلی و هم خارجی به رقابت پرداخته است و الان در نوبت اکران نمایش عمومی از سینماهای کشور است.
طبق آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات و نظرسنجی رسانه ملی ، شبکه استانی باران بیش از ۷۲% بیننده در استان داشته است.

در هیچکدام از آثار تولید شده در شبکه باران قاطبه بازیگران منفعل و دست و پا چلفتی نبوده اند
nasr11-e1420741451987مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان درخصوص برخی انتقادات مطرح شده درخصوص اینکه در برخی آثار نمایشی طنز, روستائیان و زبان گیلکی به سخره گرفته می شود اظهار کرد:به نظر من اینطور نیست. این بحث یک بحث کلیشه ای و تکراری است که از سالهای دور نه فقط در گیلان بلکه در دیگر نقاط کشور هم قابل بحث و بررسی بوده است در ساختار و معماری درام در هر قالبی با هر موضوع وساختاری ما چندین کد و مؤلفه های اثبات شده داریم که لاجرم برای خلق یک اثر دراماتیک باید به آن توجه کرد. ساده ترین شکل آن این است که در خلق یک درام نمایشی یک مقدمه دو گره افکنی و اوج سه گره گشایی و نتیجه را باید در نظر داشت.
حالا چه کسی در یک اثر نمایشی این مؤلفه ها را شکل می دهد و به منصّه ظهور می رساند ؟ بدون شک «بازیگر» است. خوب این بازیگر بر اساس آنچه در یک متن نمایشی و تحلیل کارگردان و درک نقش بازیگر خلق می کند یک موقعیت است که زیربنای این موقعیت که مخاطب را به هم ذات پنداری می رساند تیپ و شخصیت است. شخصیت قهرمان قصه و تیپ تکمیل کننده و همراه شخصیت می باشد حالا در یک قصه به جهت پیشبرد باید هم آدم خوب و قوی داشت ، هم آدم منفی و ضعیف ، هم آدم صادق و ساده داشت و هم آدم مرموز و شارلاتان که تضاد شکل بگیرد چرا که هر درامی مبتنی بر تضاد است.
وی با بیان اینکه آن کسی که از بالا وارد قصه می شود همیشه یک آدم ، با دک و پوز ساختگی است و معمولا در طول قصه دستش رو می شود اضافه کرد: اما صداقت و سادگی مال آدم های بومی و محلی است ما نباید صاف و سادگی و بی غل و غشی را با خل و چلی جابجا کنیم. طبیعت هر جامعه انسانی این است که هر نوع آدمی در آن زنندگی می کند فاضل ، عالم و دانشمند ، فیلسوف ، هنرمند ، ورزشکار ، دزد و قاتل و معلول و شیرین عقل هستند.
نصرپور با بیان اینکه در هیچکدام از آثار تولید شده در شبکه باران قاطبه بازیگران منفعل و دست و پا چلفتی نبوده اند تصریح کرد: همین سریال جدید «بامهای مه آلود» که از شبکه باران و شبکه شما در ایام صفر سال ۹۳ پخش شد مجموعه ای از بهترین بازیگران گیلانی نقش های کلیدی آن را بر عهده داشتند. از روحانی محل و هیئت امناء امامزاده و جوانان هیئتی و کاسب و کارمند و پزشک گرفته تا نیروی انتظامی و مردم عادی که در یک جامعه زندگی می کنند خوب طبیعی است در این جامعه آدم های سیاه و بد ذات هم حضور دارند اگر نباشند قصه شکل نمی گیرد.
وی با بیان اینکه در فضای کمدی و ماجراهای طنز هم همینطور است اظهار کرد: قانون این شکل از درام به این شکل است که آدم های پیش برنده قصه ، فکاهی و محیرالعقولند. گاهاً همان شخصیت شیرین عقل قصه که یک نقیصه جسمی و یا روحی دارد مسیر قصه را تغییر می دهد و دور از انتظار مخاطب و پیش بینی های او نتیجه حاصل می شود. پس آنچیزی که در روستا و روستانشینان مورد بهره برداری قرار می گیرد ضمیر پاکی است که در نهاد این جماعت بی تکلف وجود دارد.
تولید اثار مختلف در جهت حفظ زبان گیلکی و هویت بومی
مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان رسالت رسانه های استانی را حفظ و حراست از خرده فرهنگ ها دانست و افزود:  زبان یکی از شاخص های فرهنگ است و در استان گیلان اقوام مختلف کُرد ، ترک و تالش ، تات و گالش و گیلک در کنار هم و با مهربانی زندگی می کنند.و صداوسیما تمام توان خودش را بکار گرفته است تا با استفاده از کارشناسان خبره و اساتید مطرح زبان به ترویج و تبلیغ زبان گیلکی بپردازیم و برنامه های مختلفی اعم از جدی ، برنامه های طنز ، گفتگو محور را طراحی و تولید کردیم.
در بخش صدا می توان به «گیلانه» ، «سبزه اوخان» و «یاد و یادگار» اشاره کرد که آئین ها و باورها و آداب و رسوم مردم گیلان و ادبیات استان را به زیبایی تبلیغ و ترویج می کند اشاره داشت و در سیما هم  از برنامه های خوبی نظیر برنامه های برنامه «صبح و نشاط» ، « خانه مهر» ،« گیلان گشت» ،  شبانه ترکیبی مثل «الا تی تی » می توان نام برد.در اخبار شبانگاهی نیز شاهد این هستیم به صورت جدی به ترویج و تبلیغ زبان بومی می پردازد و حتی به تمامی خبرنگاران اخبار شبانگاهی در شهرستانها دستور داده شده است تا تمامی گزارش های شهرستانی را به لهجه و زبان خودشان اعم از گیلک و تالشی تولید و ارسال دارند.
نصرپور اضافه کرد:البته باید اذعان کرد که وجود لهجه های زیبا مختلف و همچنین زبانهای تالشی و تات و ترک و گالش که مدعی هم هستند و همچنین فقدان زبان معیار ، کار کردن در حوزه زبان فاخر گیلکی را دشوار کرده است ولی صداوسیمای مرکز گیلان تلاش کرده است تا با بهره مندی از کارشناسان زبان گیلک ، رشت را به عنوان زبان معیار قرار داده و تولید برنامه داشته باشیم.
وی یکی از مشکلات را عدم توجه برخی از نخبگان بومی استان به زبان و لهجه خودشان دانست و افزود:متاسفانه انها همکاری لازم را با صداوسیما ندارند.
نصرپور به حمایت از زبان تالشی اشاره کرد و گفت: در خصوص زبان زیبای تالشی برنامه ها و تلاش های مناسبی در صداوسیما صورت گرفته و تولیدات خوبی داشتیم از جمله چندین مستند در مورد تاریخ و فرهنگ غنی و زیبایی های تالش تولید شده است که تلاش شد جایگاه زبان تالش و فرهنگ غنی مردم با فرهنگ تالش حفظ شود.

به مقوله مهم فرهنگ در صدا و سیما توجه جدی می شود
نصرپور در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که دلیل به وجود امدن نگاه اقتصادی و مصرف گرایی در صدا وسیما و افزایش میزان زمان پیام های بازرگانی یا دادن آنتن زنده به شرکت ها برای تبلیغ و قرعه کشی چه چیزی است, اظهار کرد: این عقیده که نگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مراکز استانی نگاهی اقتصادی و مصرف گرایی است و به مقوله فرهنگ کمتر توجه می کند نگاهی غیرمنصفانه و از روی ناآگاهی است. نگاه به پنجره شبکه های سراسری رسانه ملی و از جمله شبکه های استانی به ویژه شبکه باران نشان می دهد که رسانه ملی و استانی به مقوله فرهنگ به عنوان امهات امور و حتی یکی از اساسی ترین اولویت در برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت خود نگاه می کند و علاوه بر اسناد بالا دستی سازمانی همچون «افق رسانه»و در دستورالعمل ها و بخشنامه های فرودستی و کاربردی در جریانات مختلف برنامه سازی نیز به مقوله مهم فرهنگ توجه جدی شده است.
وی اضافه کرد:ورود مستقیم یا برنامه سازی مستقیم در تحولات فرهنگی و در ساختارهای مختلف رسانه ای یا پرداخت غیرمستقیم به مباحث و دغدغه های فرهنگی در بیشتر برنامه های سازمان صداوسیمابه وضوح مشهود است . این امر به ویژه در برنامه های نمایشی که مخاطبان بیشتری دارد به تکرار رعایت می شود و حتی برنامه های خبری که عموماً با موضوع «آموزش» تولید نمی شوند هم ، در راهبری هوشمندانه به مقولات فرهنگی با نگاهی پر رنگ می پردازند.
نگاه اقتصادی و درآمد زا بودن بدلیل کمبود شدید اعتبار است
مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان در ادامه اظهار کرد:اما اینکه چرا صداوسیما به مقوله پیام های بازرگانی می پردازد مقوله دیگری است نگاه اقتصادی داشتن و درآمد زا بودن هم بدلیل کمبود شدید اعتبار و تکلیفی قانونی برای رسانه ملی و استانی است و شیوه ای که همه شبکه های حرفه ای جهان از آن پیروی می کنند. اما با هیچ محاسبه ای نمی توان اندازه و سهم آگهی های بازرگانی و برنامه های اقتصادی (درآمدزا) را با برنامه های فرهنگی آن قیاس کرد.
اگر نهادهای فرادستی ازجمله مجلس شورای اسلامی و دولت محترم در زمینه اعتبارات مورد نیاز صداوسیما که به علت تخصص و حرفه ای بودن ، فعالیت هایش بسیار هزینه بردار است نگاه ویژه و ملاطفت آمیزی داشته باشند و رسانه ملی را در تأمین حوائج مالی اش تنها نگذارند این رویکرد سازمان تغییری محسوس خواهد داشت.و تأیید این مهم دستور مؤکد ریاست محترم سازمان دکتر سرافراز در مورد کاهش پخش برنامه های بازرگانی و آگهی ها می باشد.
چهار محور مهم دین ، اخلاق ، امید و آگاهی عصاره فرهنگ و فعالیت فرهنگی در جامعه است
نصرپور با بیان اینکه در منشور تعیین شده برای صداوسیما از سوی مقام معظم رهبری چهار محور مهم دین ، اخلاق ، امید و آگاهی مورد تأکید قرار گرفته است تصریح کرد: این چهار محور عصاره فرهنگ و فعالیت فرهنگی در جامعه است .اصلا رسالت مهم و اساسی رسانه ملی کار فرهنگی است و وظیفه رسانه ملی و استانی نشر و نمود مسایل فرهنگی است. شبکه استانی گیلان در راستای کار فرهنگی و زنده نگهداشتن و ترویج آن مأموریت خود را در حد توان خود به درستی انجام داده است ساخت بیش از ۱۵۰ عنوان اثر موسیقی تصویر از نقاط دیدنی ، مذهبی ، توریستی ، تاریخی ، آداب و رسوم ، فرهنگ عامه که در نوع خود کم نظیر است در مرکز گیلان تولید شده است که به طور مکرر از شبکه های سراسری پخش شده اند و مجموعه مستند فاخر «دیلمان بهشت نیاکان» به کارگردانی یکی از معروف ترین چهره های هنری گیلان (آقای فرهاد مهرانفر) که در آن تاریخ درخشان گیلان از روزگاران دور تا به امروز به تصویر کشیده است. ساخت ۲۵ عنوان تله فیلم که همه آنها منبعث از آئین ها ، فرهنگ ، باورهای مردم استان می باشد . ساخت مجموعه های فاخر در معرفی مفاخر و مشاهیر و علماء عزیز استان مثل پروفسور سمیعی ، آیت الله بهجت فومنی – آیت الله محمدی گیلانی و … به انجام رسید که در نوع خود قابل توجه است در راستای همین رسالت است.
وی اضافه کرد:در زمینه هنر موسیقی گیلان با توجه به اقلیم خاص خود یکی از متنوع ترین نقاط میهن در امر موسیقی های کارآوایی و لالایی است و موطن خوانندگانی بزرگ و موسیقی دانانی فهیم است علاوه بر استفاده از آثار خلق شده ، در هفته ۳ برنامه از موسیقی های فولکلور منطقه(گیلک – تالش) پخش و معرفی می شود که بسیار مورد توجه اهل فضل وفرهنگ قرار گرفته است.
گیلان پدیده محرم سال ۹۲ معرفی شد
وی از برنامه ریزی دقیق و جلسات کارشناسی و اتاق فکرهای مختلف در حوزه مناسک سازی مذهبی و مراسم دینی و عزاداری ها مخصوصاً عزاداری های ماه محرم خبر داد و افزود: در ۲ سال گذشته مرکز گیلان با یک برنامه ریزی دقیق، نسب به ساماندهی و اجرا و پخش مراسمات و عزاداری های سطح استان از شبکه های ملی و بین المللی اقدام کرد که همین امر باعث شد در ارزیابی ها گیلان پدیده محرم سال ۹۲ معرفی شود و امسال در راستای این برنامه بطور مستقیم و زنده از یازده نقطه استان برنامه های عزاداری مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت (ع) گیلان جهت شبکه های سراسری طراحی و تولید و پخش شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و آنچه در این برنامه ها مورد توجه و تأکید بود علاوه بر دوری و پرهیز از خرافات و ابداعات سخیف ، توجه ویژه ای به تولید اشعار و مراثی به زبان های محلی گیلکی و تالشی بود.در حوزه شهداء عزیز و دفاع مقدس هم برنامه فاخر (مسابقه) رزم آوران در ۳ مرحله ۱۵ قسمتی تولید شد که از شبکه های سراسری در سال های ۹۱ و ۹۳ پخش شد.
نصر پور اضافه کرد:در حوزه طراحی دکور و صحنه آرایی برنامه ها هم در ارزیابی های به عمل آمده مرکز گیلان جزء استانهای خوب کشور است چون در طراحی ها توجه به المان های بومی و محلی و معماری اولویت اول ماست.

رسانه ملی رسانه ای مستقل از همه جریانات سیاسی است
nasr1مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان با تاکید بر اینکه نگاه اینجانب به جریان های سیاسی کشور چیزی جز نگاه رسانه ملی به جریان های سیاسی نیست خاطرنشان کرد: رسانه ملی رسانه ای مستقل از همه جریانات سیاسی است و به همه جریان های موجود سیاسی در خانواده بزرگ انقلاب اسلامی که در چارچوب نظام اسلامی فعالیت می کنند و قائل به اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند نگاه یکسان داشته ایم. اصل این است که همه جریان های سیاسی قانونی حول محور رهبری معظم انقلاب برای تأمین منافع ملی کشور و نظام اسلامی فعالیت کنند و با حفظ وحدت ، تضارب آرا را به تشتت آرا نکشانند کاری که جریان فتنه و سران فتنه با کمک استکبار جهانی در انتخابات سال ۸۸ انجام دادند که ضربه مهم به نظام اسلامی زدند و چنگ روی آرمان های امام خمینی (ره) و شهداء و منویات رهبری معظم کشیدند که این مهم همواره خط قرمز رسانه ملی و استانی بوده است.
نصرپور اضافه کرد:رسانه ملی و استانی مستقل از همه جریان ها به جریان های سیاسی قانونی احترام می گذارد و با هدف تعالی ایران اسلامی و بر اساس ضوابط حرفه ای اش با جریان های قانونی و فعال در ساختارهای قانونی کشور می تواند تعامل و همکاری داشته باشد اما این همکاری نباید انتظار جانب داری از جریانی را برای آن جریان ایجاد کند و همه باید بدانند رسانه ملی بر محور ولایت فقیه و منویات رهبری معظم انقلاب رفتار و کنش خواهد داشت.
حضور مجریان در شبکه های سراسری یک فرصت است
مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان درمورد ارزیابی خود از حضور برخی مجریان ورزشی نظیر پوربخش و وهابی در شبکه های ملی اظهار کرد:یکی از افتخارت صداوسیمای مرکز گیلان کادرسازی و پر و بال دادن به فعالان حوزه اجرا و برنامه سازی است ما نه فقط در زمینه اجرا بلکه در دیگر رشته های برنامه سازی ، بازیگری و اجرا شبکه های ملی را یاری و تأمین کرده ایم. ضمن اینکه خودمان به آقایان پوربخش و وهابی کمک کردیم و زمینه حضور این دو مجری توانمند و مسلط را در شبکه های سراسری فراهم نمودیم به عبارتی اینها نمایندگان استان گیلان هستند ضمن اینکه هر دو همزمان در شبکه استانی باران نیز بسیار فعال می باشند بنابراین حضور آقایان وهابی و پوربخش جنبه مثبت داشته و یک فرصت می باشد.

شبکه استانی باران همواره یکی از شبکه های ممتاز و نمونه در بین مراکز استانها بوده است
نصرپور در پاسخ به این سوال که «مهمترین اقدام کاری خود را چه چیز می داند و چه نمره ای به عملکرد مدیریتی خود می دهد»اظهار داشت:قبول کنید که فعالیت در رسانه و مدیریت برنامه های فرهنگی بسیار دشوار است این همه محدودیت و تحریم و کمبود منابع مالی و تجهیزاتی و رقبای قدرتمند رسانه و مقابله با تهاجمی که از هر سو بر سر ما آوار می شود. ولی خداوند را شاکریم که شبکه استانی باران همواره یکی از شبکه های ممتاز و نمونه در بین مراکز استانها بوده است و به همت هنرمندان گیلانی و همکاران عزیزم در صداوسیما جوایز ارزشمندی در جشنواره های مختلف کشور و بین المللی نصیب گیلان شده است و این نشان از موفقیت صداوسیمای مرکز گیلان دارد. و در آخرین جشنواره رادیو و تلویزیونی مراکز استانها که در سال ۹۳ و در تبریز برگزار شد ۳ تندیس طلایی نصیب واحدهای اخبار – رادیو و سیمای گیلان شد.
مقبولیت در میان مردمی که ولی نعمت ما هستند برای ما بهترین معیار است
البته ما خودمان به خودمان هیچ نمره ای نمی دهیم و همیشه خودمان را مدیون نظام اسلامی و مرهون محبت های مردم شریف و با فرهنگ گیلان می دانیم و فکر می کنیم باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا حق این مردم خوب را ادا کنیم .
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا نصرپور در پایان اذعان کرد: همیشه خود را مدیون و مرهون محبت های مردم عزیز استان گیلان می دانم و مقبولیت در میان مردمی که ولی نعمت ما هستند برای ما بهترین معیار است لذا نمره مان همان نمره ای است که مردم و بالاتر از آن رضایت رهبری معظم انقلاب است که به ما می دهند.

Share