اگر خطایی از شما سرزد به امپراطور روس می نویسم پدرت را عزل کند

سید محمد علی مبارکه ای (از علمای عصر پهلوی اول) در کتابی که در شرح حال علمای اصفهان و نیز شرح احوال خود نوشته، در باره «آقا میر سید محمد امام جمعه» که مدتها پدر و خودش امام جمعه اصفهان بودند، نوشته است:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام رسول جعفریان نوشت:
یادی است از موقعیت یکی از امام جمعه های اصفهان در عصر ناصری

سید محمد علی مبارکه ای (از علمای عصر پهلوی اول) در کتابی که در شرح حال علمای اصفهان و نیز شرح احوال خود نوشته، در باره «آقا میر سید محمد امام جمعه» که مدتها پدر و خودش امام جمعه اصفهان بودند، نوشته است:
از طرف شاه لقب سلطان العلماء داشت و در حقیقت بر تمام عjafarin۱-۲-۲۳۳۵۷۹۰لمای عصر خود سمت سلطنت داشت و همگی در زیر لوایش می آسودند. هر کس از علمای وقت، شکایتی از حکام وقت و یا دیگران داشتند، به سوی او رجوع می کردند. عزل و نصب حکومت اصفهان در اراده او بود.
ابتدای زمانی که ظل السلطان به حکومت اصفهان از طرف پدر خود ناصر الدین شاه مفتخر گردیده بود، بر حسب رسم حکومت های سابق که باید اول به زیارت امام جمعه بروند، ظل السلطان به دیدن امام جمعه رفته بود.
در آن وقت بحبوحه جوانی و در سن هیجده سالگی بود.
چون در خدمت امام می رسد، پس از مراسم، برای تألیف قلب امام [جمعه] می گوید: من در تمام فرمایشات و اجرای اوامر بندگان حضرت امام با کمال میل حاضر هستم و هرگاه خطایی از من سرزد بنویسید به سوی پدرم تا آن که مرا معزول از حکومت دارد.
امام در جواب می گوید: اگر خطایی از شما سر زد به امپراطور روس می نویسم پدرت را عزل کند.
این حرف از میر سید محمد امام برای خودنمایی نبوده، بلکه می رساند که از سیاست وقت کاملا مطلع بوده ….

***
این مطلب در کتاب «گزیده دانشوران و رجال اصفهان» ص ۲۲۴ ـ‌ ۲۲۵ آمده که یک ماهی است به بازار عرضه شده است.

یک بار دیگر در این وبلاگ بخشی از گفتگوی وی را با ملک عبدالعزیز در ایام حج نقل کردم.

اما و صد حیف که این کتاب با دو عیب بزرگ چاپ شده است. یک آن که گزیده است نه متن کامل. دیگر این که در جای جای آن مطالب حذف شده و به جای آن نقطه چین گذاشته شده است. گاهی در برخی از صفحات در پنج شش مورد این وضع تکرار شده است. از جمله در همین حکایت بالا در آخرین کلماتی که نقل کردم دقیقا نقطه چین آمده و آدمی نمی داند مولف تیزبین چه مطلبی را نوشته است.

Share