مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبرداد

تجهیز بندر انزلی به سیستم کنترل ترافیک دریایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از ۱۰۰ کیلومتر مربع محوطه‌سازی از طریق استحصال از دریا در بندر انزلی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیدعلی نعیمی در بندر انزلی با اشاره به اجرای الزام‌های کنوانسیون‌های دریایی و بین‌المللی در بنادر گیلان اظهار کرد: اجرای الزام‌های ملی دریانوردی از وظایف حاکمیتی دریایی در بنادر استان است.۱۳۹۱۰۲۳۰۰۰۰۱۱۰_PhotoA

وی بر حفاظت محیط زیست دریایی تاکید کرد و افزود: تامین ایمنی دریانوردی، امنیت دریایی، عملیات جست‌وجو و نجات، ثبت و بازرسی کشتی‌ها، آزمون و صدور گواهینامه‌های دریانوردی، عملیات راهنمایی و کنترل تردد کشتی‌ها در بنادر گیلان اجرایی شده است.

نعیمی با بیان اینکه انزلی به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری است، تصریح کرد: بندر انزلی دارای رتبه سوم بین بنادر کشور پس از بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نزدیکی به بندر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان را از قابلیت‌های بندر انزلی خواند و بیان کرد: ارتباط با بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار مصرف جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای تازه استقلال یافته شوروری سابق از جمله مزیت‌های بندر انزلی است.

وی به قرار گرفتن بندر انزلی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب به عنوان کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیر اشاره کرد و گفت: انتخاب مسیر مناسب می‌تواند قیمت تمام شده و زمان تحویل کالا را کاهش دهد.

نعیمی واقع شدن در محدوده منطقه آزاد را از ویژگی‌های بندر انزلی برشمرد و خاطرنشان کرد: فراهم کردن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، بازرگانان و سرمایه‌گذاران و برخورداری از معافیت مالیاتی از قابلیت‌های بندر انزلی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به قرار گرفتن بندر انزلی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت، یادآور شد: دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی، برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل و نزدیکی به استان‌های صنعتی همجوار از جمله ویژگی‌های بندر انزلی است.

وی از تجهیز بندر انزلی به سیستم کنترل ترافیک دریایی خبر داد و اظهار کرد: سیستم مذکور تاثیر بسیاری در افزایش کارآیی و بهره‌وری بندر دارد ضمن اینکه سیستم «هندهلد» به منظور تخلیه و بارگیری کالا از کشتی به کامیون در بندر انزلی اجرایی شده است.

نعیمی با بیان اینکه اداره تمام امور به صورت سیستمی، اتوماسیون، ثبت شرکت‌ها، ویدئو کنفرانس و سیستم مدیریت عملیات کالای عمومی در بندر انزلی اجرا می‌شود، تصریح کرد: سیستم جامع دریایی در راستای انجام عملیات بندری و تشریفات ترخیص کالا در بندر انزلی اجرایی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان انجام عملیات و خدمات دریایی در بندر انزلی را به صورت ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته عنوان کرد و افزود: انزلی به عنوان تنها بندر در کشور دارای دو مسیر اختصاصی مجزا برای ورود و خروج کالا و کامیون است.

وی با اشاره به ایجاد شبکه بین سازمانی اداره بندر، گمرک، پایانه، منطقه آزاد و شرکت‌های طرف قرارداد در بندر انزلی، بیان کرد: ۱۰۰ کیلومتر مربع محوطه‌سازی با استحصال از طریق دریا در بندر انزلی انجام شده است.

نعیمی ظرفیت واقعی بندر انزلی را هفت میلیون تن عنوان کرد و گفت: ۱۱ میلیون تن ظرفیت اسمی بندر انزلی است ضمن اینکه ۲۲ هزار و ۱۵۱ متر مربع مساحت انبارهای قابل بهره‌برداری در این بندر وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تعداد اسکله‌های بندر انزلی را ۱۰ پست ذکر کرد و یادآور شد: عمق اسکله‌ها پنج متر است.

وی نظارت بر بنادر تجاری، مسافری و چندمنظوره را از وظایف بنادر و دریانوردی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: تخلیه، بارگیری، انبارداری، ترابری، تامین زیرساخت و روساخت‌های بندری، تامین فضای ایمن کسب و کار و تامین شبکه‌های اطلاعاتی و الکترونیکی و همچنین نظارت بر عملیات بندری و دریایی پیمانکاران بندر از دیگر وظایف اجرایی بنادر و دریانوردی گیلان است./فارس

Share